خانه » مقالات مدیریتی » مدیریت بازاریابی، تبلیغات و فروش » استراتژی بازاریابی شرکت شما چیست؟

استراتژی بازاریابی شرکت شما چیست؟

  • استراتژی بازاریابی شرکت شما چیست؟
  • آیا شما برای قیمت گذاری و توزیع محصولتان استراتژی دارید؟
  • آیا شما برای تبلیغات چاپی و تبلیغات تلویزیونی مربوط به محصولات جدیدتان، برنامه ریزی کرده اید؟

این ها سوالات مهمی هستند زیرا هر کسب و کاری نیازمند یک استراتژی بازاریابی است. به هر جهت بدون بحث در مورد استراتژی کسب و کار واقعا نمی توانیم در مورد استراتژی  بازاریابی صحبت کنیم. زیرا هر کاری که شما در بازاریابی انجام میدهید، باید منطبق و هماهنگ با استراتژی تجاری باشد.

استراتژی چیست؟

استراتژی طرحی است که به یک شرکت جهت کسب مزیت رقابتی از سایر کمک می کند. استراتژی دانستن آن چیزی است که می خواهیم  شناخت آنچه که دنبالش هستیم  و مهم تر از همه تمرکز بر چگونگی اجرای برنامه هاست.

یک استراتژی درست که با مهارت بسیار اجرا شده  اهداف و جهت هایی را تعیین می کند که مدیران و کارمندان در هر سطح و رده ای جهت تعریف کار و موفقیت سازمانشان از ان استفاده می کنند.برعکس یک موسسه و سازمان بدون یک استراتزی شفاف  فاقد سکان و مسیر مشخص است. آن شرکت دچار  نوسان می شود و از طی کردن مسیر در یک جهت باز می ماند و سپس  خود را با فرصت هایی رو برو می بینند که موفقیت های آن ها بسیار ناچیز است.

استراتژی بازاریابی باید در هر کدام از مراحل چرخه عمر محصول تغییر کند. اجازه دهید چگونگی این کار را بررسی کنیم:

مرحله  معرفی

چالش بازاریابی در مرحله معرفی ، ایجاد شناخت و اگاهی نسبت به محصول توسط مردم است . هدف، بزرگتر کردن دایره است.

در این مرحله یک یاچند شرکت پیشگام سعی می کنند توجه و تمرکز بازار را به چیزی جدید و ناآشنا جلب کنند و در واقع کار بازاریابی دو برابر  می شود. یکی آگاه کردن مردم نسبت به محصول جدید و دیگری آموزش مشتریان جهت چگونه استفاده کردن از محصول.

 مرحله رشد

برخی از محصولات مرحله رشد در امدی سریع را تجربه می کنند . درامد خالص رو به بالا می رود و خسارت های مرحله معرفی خاتمه می یابد . به هرحال در برخی از موارد فقط یک سهم  کوچک از این درآمدها به سود خالص می رسد . چراکه شرکت بخش وسیعی از درآمدها را صرف توسعه محصول ساخت و ایجاد برند و بسط و شکوفایی باز ار می کند.

چالش بازاریابی در مرحله رشد تغییر آگاهی از محصول به ایجاد نام و نشان تجاری اسا . زیرا رقبای جدید نیز به طور طبیعی در حال تلاش برای داشتن سطح بالایی از  درآمد و سود هستند و شما نیز باید روی حداکثر کردن سهام شرکت در مرحله رشد متمرکز شوید. برای جذب درآمد بیشتر محصولتان را گشترش دهید و ان را ارزان تر بفروشید.

 

مر حله بلوغ

چالش های بازاریابی در این مرحله متشکل از نیاز به حمایتاز سهم بازار از تبلیغات زیاد کاهش هزینه های تولید همزمان با افزایش فشار قیمت برای حذف ضعف های محصول و نفوذ موفقیت نام و نشان تجاری رایج  با گشترش و توسعه نام و نشان تجاری است.

 

سرانجام اکثر صنایع و رده های محصولات به نقطه بلوغ یا اشباع میر سند که با ادغام دویا چند تولید کننده رشد آرام یا کند فر وش واحدها و کاهش حاشیه سود مشخص و تعیین می شود. در این مرحله بازارفروشنده راهی به بازار خریدار پیدا می کند.

مرحله افول

هرچیزی دوران افول خود را دارد. این گفته را می توان درباره بسیاری از محصولات و خدمات عنوان کرد. در مرحله افول میزان فر وش سالانه کمتر و کمتر می شود . یکی ار دلایل این امر از مد افتادگی تکنیکی است.

چالش های بازاریابی در مرحله افول متشکل از نیاز به تبلیغ و گسترش کاربردهای جدید از محصولات قدیمی و معرفی محصول در بازارهای جدید است.

منبع: قسمتی از کتاب جعبه ابزار بازاریابی-مدیران ایران

همچنین ببینید

همیشه راهی وجود دارد !

پنج پیشنهاد برتر فروش برای یادآوری این موضوع که ” همیشه راهی وجود دارد ” …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.