اقدامات “بازاریابی موازی”

برنامه اقدامات بازاریابی شما علاوه بر بازاریابی مستقیم بایستی شامل تکنیک­های بازاریابی موازی نیز بشود. هدف از بازاریابی موازی، افزایش حوزه شغلی شما در کل، و نه فقط شغل شما می­باشد. به محصولات و خدماتی که در ارتباط نزدیک با کار شما می­باشند یا به نحوی مکمل کار شما هستند و شما آن­ها را قلبا به دیگران توصیه می­نمایید فکر کنید. شما با توصیه­ی محصولات و خدمات همکاران به مشتریان خودتان، ضمن آنکه یک خدمت ارزشمندی به آنان نموده­اید تصور آنان از شغل و کار خودتان را نیز بهتر و عالی­تر کرده­اید. این مهم­ترین درس آموزشی است که دقیق، واضح و دارای حس همکاری باشید. شما با کمک کردن به مشتریان احتمال توصیه شدن از جانب آنان به دیگران را برای خود نیز افزایش می­دهید.

موسسه Moon Travel Handbooks در کالیفرنیا فروشنده جزوه­های راهنمای مسافرت به مناطق توریستی مشهور می­باشد. برنامه بازاریابی موازی این موسسه در حد گسترده­ای به روش خبرنامه­های فصلی با مقالاتی به قلم کارشناسان سفر صورت می­پذیرد.

مقالاتی در مورد غذاهای محلی تگزاس، مدل­های لباس در مونتانا و دستورالعمل­هایی برای سالم بودن آب آشامیدنی برای مشتریان ارسال می­گردد. ضمناً در روی سایت نیز لینک­های زیادی به منابع توریستی راجع به اینکه چگونه در دیگر کشورها سالم مانده و بیمار نشویم، وجود دارد.

مدرسه عالی بازرگانی استنفورد که گاه­گاهی مراسم سخنران توسط سخنرانان میهمان در شهرهای کشور را برگزار می­کند، رویکرد متفاوتی برای بازاریابی موازی اندیشیده است. البته این رویکرد بازاریابی موازی بسیار سنتی می­باشد. استنفورد با این اقدام حتی برای خودش نیز بازاریابی می­نماید و البته شرکت­کنندگان در این سخنرانی­ها مطمئناً زمانی درخواست مشاوره خواهند نمود. البته نکته بسیار مهم این است که در هیچ کدام از این سخنرانی­ها مستقیماً برای استنفورد تبلیغ نمی­شود. زیرا موجب زیر سؤال رفتن این دانشگاه به عنوان یک موسسه آموزشی می­گردد. تمایز قائل شدن بین ارائه نمونه، مراسم و کلاس­ها برای لیست اقدامات بازاریابی موازی شما بسیار سودمند خواهد بود درصورتی‌که افکار خود را فقط به تولید و ایجاد ایده­های جدید متمرکز نمایید.

۱- نمونه­ا و پیشنهاد قیمت­ها در بازاریابی موازی

در اینجا به چند نمونه بازاریابی موازی با استفاده از نمونه­ها و پیشنهادهای مخصوص توجه فرمایید:

  • یک دندانپزشک در تگزاس مسواک­هایی را برای بیماران خود می­فرستد که بدون آب و خمیردندان در زمان رانندگی کردن مورد استفاده قرار می­گیرد.
  • یک وکیل با دفتر کاری جدید برای مشتریان خود که به مشاغل کوچک اشتغال دارند، نسخه­ای از یک کتابچه جیبی در مورد قوانین شراکت ارسال می­نماید.
  • شرکاء یا هیات مدیره یک شرکت در مراسمی که تشکیل داده­اند تمامی مشتریان و مشتریان بالقوه را به دیدن محصول جدید دعوت می­نمایند.
  • یک آموزشگاه زبان اسپانیایی بین دانشجویان برتر خود قرعه­کشی و یک مسافرت ۱۵ روزه به مادرید را جایزه می­دهد.
  • یک گل فروش به مشتریانی که گل می­خرند یک نمونه بسته­ای را نیز هدیه می­کند که مربوط به تازه نگه داشتن گل­هاست.

هر یک از این اقدامات بازاریابی موازی، اطلاعات مفیدی برای مشتریان فراهم نموده و به تجربیات و مهارت آنان در این زمینه اضافه می­نماید. دندانپزشکی که مسواک برای بیماران خود می­فرستاد  نیز واضح است که اطلاعات و دانش مشتریان خود را در این زمینه افزایش می­دهد. آنان می­آموزند که استفاده از مسواک خشک برای لثه­ها خوب بوده و می­تواند در هنگام رانندگی نیز انجام پذیرد، یک دستورالعمل مهم جهت جایگزینی “مسواک پس از هر غذا” که احتمالاً کسی به آن توجه نکرده و در انجام آن تنبلی می­نمایند.

“کتابچه قوانین شراکت برای مشتریان” این وکیل، نمایی بهتر در مورد مطالب قانونی و مبتلا به یک سازمان تجاری را مطرح می­نماید.

به همین ترتیب هیات مدیره یک شرکت با دعوت مردم جهت آشنایی با محصول جدید می­توانند با مشتریان بالقوه تماس مستقیم برقرار نمایند و این روش بسیار مؤثرتر از روش رایج ارسال بروشور با پست می­باشد.

۲- پیگیری در بازاریابی موازی

پیگیری در بازاریابی موازی نیازمند تعمق بیشتری است. پیگیری در بازاریابی مستقیم به خاطر درک عکس­العمل مشتری به محصول یا خدمات شما می­باشد در حالیکه در بازاریابی موازی پیگیری به‌منظور به­روز نگه داشتن مشتری در زمینه مرتبط با کارتان است. این اقدام به شما اجازه می­دهد تا نگرانی خود در موردنیازهای مشتریان را به نمایش بگذارید.

۰۲

پیگیری در بازاریابی موازی می_تواند به اندازه سؤال یک اتوشویی از مشتری خود که لباس رسمی اپرا را جهت شستشو آورده است مبنی بر اینکه “خب، اجرای اپرا چطور بود؟” خودمانی باشد.

با درک این نکته، احتمالاً متقاعد شده­اید که یک اقدام و یا مراسم بازاریابی خوب طراحی شده، می­تواند به شما در ایجاد قابلیت­های منطقی در کارتان کمک نماید. وقتی نقش یک واسطه حرفه­ای را در زمینه­های مرتبط ایفا می­نمایید، مشتریان و نیز مشتریان بالقوه شما را بسیار خلاق، توانا و علاقه­مند قلمداد می­کنند.

منبع : مدیران مدیران

همچنین ببینید

برای فروش بیشتر چگونه بنویسیم؟

چگونه یک عنوان، توجه را به خود جلب می­کند؟

در تمامی اشکال تبلیغات، «تاثیر نخست» – نخستین چیزی که خواننده می­بیند، می­خواند، و یا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *