خانه » مفاهیم مدیریتی » برون سپاری چیست؟
برون سپاری

برون سپاری چیست؟

برون سپاری چیست؟

در عمده ترین شکل خود اشاره به خرید محصول و خدماتی دارد که قبلا در داخل شرکت ساخته یا فراهم می شده است. اما این تفکر در شرکت های گوناگون مشاهده می شود که برون سپاری به خرید هر نوع خدمت صرف نظر از این که قبلا توسط شرکت انجام می شده یا خیز نیز اشاره دارد. تعریف دیگر برون سپاری چنین است: دادن حق الزحمه برای تدارک خدمات به سازمانی دیگر، به جای آن که اعضاء خود سازمان به ارایه آن خدمت بپردازند. بر اساس تعریف دیگر، برون سپاری یا پیمان سپاری به خارج از سازمان، تلاشی است در جهت غلبه بر مشکلات مالی سازمانها و افزایش بهره وری و کارایی آنها. تعریف زیر در ارتباط سازمان ها با یکدیگر در مورد برون سپاری ارایه شده است: برون سپاری

www.commercedatabase.com در تعریفی دیگر برون سپاری مستلزم انتقال میزان قابل ملاحظه ای از اختیارات مدیریتی است که به سازمان و مؤسسه دیگری واگذار می شود و به این ترتیب برون سپاری نباید خرید خدمات از یک مؤسسه تأمین – کننده بیرونی بدون اختیارات مدیریتی تعریف شود.

منافع حاصل از برون سپاری

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از برون سپاری باعث کاهش هزینه ها و افزایش تمرکز شرکت بر روی فعالیت اصلی خود می شود.

استفاده از برون سپاری منافع دیگری هم دارد. این مزایا که تصمیم شرکت را برای استفاده از برون سپاری تحت تأثیر قرار می دهند عبارت اند از:

  • صرفه جویی در وقت جهت انجام فرآیندهای داخلی سازمان
  • بهبود خدمات مشتری
  • کاهش ریسک از طریق شریک شدن با یک واحد دیگر در محیط تجاری نامطمئن
  • دسترسی بهتر به تخصصی که در شرکت موجود نیست
  • کاهش کارکنان شرکت
  • ایجاد حس رقابت خصوصا در قسمت های مختلف شرکت که ناکارآمدی محسوس وجود دارد.

مؤسسه Outsourcing در یک سری از مطالعات خود با بررسی بیش از ۱۲۰۰ شرکت به منظور درک صحیح از اینکه چرا شرکت ها فعالیت های خود را برون سپاری می کنند به این نتیجه رسید که ۱۰ مزیت بالقوه در نتیجه استفاده از برون سپاری وجود دارد که عبارتند از:

  • افزایش تمرکز شرکت بر یک فعالیتی خاص
  • قابلیت دسترسی در سطح جهانی
  • تسریع در کسب مزایای ناشی از تجدید ساختار
  • تقسیم ریسک
  • آزاد کردن منابع برای اهداف دیگر و در دسترس قرار گرفتن وجوه سرمایه
  • تزریق وجوه نقد به شرکت
  • کاهش و کنترل هزینه عملیات
  • دسترسی به منابع (غیر داخلی)
  • مدیریت وظایف مشکل یا کنترل ناپذیر

برخی از این موارد ممکن است هم زمان مطرح باشند به طور کلی این موارد می توانند سود برون سپاری را نشان دهند. موارد نامبرده نه تنها سود ناشی از برون سپاری را در کاهش هزینه نشان می دهند بلکه در برخی موارد ممکن است اهمیت آنها مهم تر از کاهش هزینه ها باشد.

برون سپاری

انواع شرکتها در برون سپاری

به طور کلی برون سپاری فعالیت های خدماتی به وسیله دو نوع شرکت انجام می شود

  • شرکت های خدماتی
  •  شرکت های ساخت کالا

سؤال این است که آیا هر دو نوع این شرکت ها را باید در چارچوب نظری خود دخالت دهیم؟ آیا چارچوب (مدل) نظری که بعدا مطرح می شود باید شامل هر دو نوع این شرکت ها باشد؟

با این که محدوده مطالعات کتاب حاضر بر روی فعالیت های خدماتی در شرکت های خدماتی متمرکز است اما فعالیت های خدماتی در شرکت های تولید کننده کالا را نیز شامل می شود .

در حالی که به نظر می رسد که ارزش فعالیت های خدماتی برون سپاری در این دو نوع شرکت یکسان باشد، تحقیقات انجام شده نشان دهنده آن است که ارزش خدمات برون سپاری شده فوق الذکر میان شرکت های مذکور متفاوت است،

سطوح فعالیت های خدماتی: اصلی، جانبی و تکمیلی (اضافی)

خدمات را به ۳ سطح خدمات اصلی، خدمات جانبی و تکمیلی تقسیم می نمایند و خدمات اصلی در واقع خدمات لازمی هستند که شرکت باید آنها را به منظور حضور در بازار فراهم آورد و خدمات جنبی یا جانبی خدماتی هستند که خدمات اصلی را تسهیل می کنند با انتظار می رود به صورت خدمات مجموعه ای با دسته ای نمایان شوند. و خدمات تکمیلی خدماتی هستند. که لزوما برای ارایه خدمات اصلی ضروری نیستند اما می توانند تصمیم یک مشتری بالقوه را تغییر دهند.

مؤسسه ای مانند بانک را در نظر می گیریم که وظیفه اصلی آن برای حضور در بازار ارایه خدماتی از قبیل افتتاح انواع حساب های پس انداز، حساب جاری، اعطاء وام های کوتاه مدت و بلندمدت جهت خرید مسکن با مشارکت در ساخت می باشد.

خدمات جنبی به موازات چرخه فعالیت های اصلی نمایان می شوند به عنوان مثال بانک جهت مشارکت در ساخت و راه اندازی یک کارخانه نیاز دارد که قبل از عقد قرارداد موفقیت پروژه مزبور را مورد ارزیابی قرار دهد کلیه فرایندهای بازاریابی، مالی و حقوقی در ارتباط با این پروژه جزو خدمات جنبی بانک محسوب می شوند. فعالیت های جنسی با این که در ارتباط مستقیم با مشتری قرار ندارد اما به عنوان بخشی از فعالیت های اصلی محسوب می شوند. خدماتی از قبیل بانکداری الکترونیکی مانند تلفن بانک و خودپردازها جزو خدمات تکمیلی بانک می باشند.

مدیران ایران

همچنین ببینید

ادهوکراسی

ادهوکراسی ( Ad – hoc ) چیست ؟

ادهوکراسی  ( Ad –  hoc ) توانمندسازی رهبری تعریف توانمندسازی رهبری، مشابه حرکت به سوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.