استفاده از تاثیر گذاری

رفتار تاثیر گذار

اگر تاثیر گذار نباشید، کمتر از سه دقیقه طول میکشد تا کسی برای همیشه احساس انزجار کند. فراگیری نحوه استفاده از تأثیری که میگذارید مهارتی است که بهتر است در بدو زندگی حرفه ای و تجاری اموخته شود. منظوز تلاش برای ظاهرسازی نیست تا اشکالات واقعی یا مشخصی پنهان بماند، بلکه بیشتر به رسیدگی آگاهانه به ظاهر و رفتار مربوط میشود تا آن وجود خارجی برای رودررو شدن با دنیا منظم و آماده باشد. دنیای کار پر از فرصتهایی است که بتوان تأثیری حرفه ای به جا نهاد. همکاران، مشتریان، تامین کنندگان، رئیس، در مصاحبه ای برای کار، رسانه ها، مشتری جدید،مراجعان جدید هر روز مخاطبان شما هستند.

اولین اثر

تاثیر گذار
تاثیر گذار

گرچه از نظر ذهنی دوست داریم فکر کنیم که با بسته بندی و تبلیغات تاثیر گذار فریب نمی خوریم  و ترجیح میدهیم معتقد باشیم که قضاوت منطقی و عینی در مورد یک محصول شخص یا کار ما را ترغیب می کند، اما پژوهشها نشان میدهد  که ۹۰ درصد از ما ظرف چند دقیقه پس از دیدن یک فرد دیگر درباره او قضاوت می کنیم. انسانها حیواناتی با تسلط بینایی هستند. بنابراین تحت تأثیر آنچه می بینند قرار می گیرند. ظاهر فرد باعث بیش از ۵۰ درصد تأثیر شخصی است – نژاد، سن، جنسیت، قد، وزن، رنگ چهره ، حرکات، لباس و آراستگی همه در این کار سهیم اند. صدا و چگونگی صحبت کردن ما ۳۸ درصد و پیام یا محتوای گفتار تنها ۷ درصد اثر دارند.

قضاوت درباره این خصوصیات بر ترکیبی از «احساس جرئت » و مشاهده عینی مبتنی است. گاه درست است و گاه نادرست. اگر به تصویری که ایجاد می کنید اهمیتی ندهید با خطر سوءتفاهم روبه رو می شوید. تمام اینها قبل از انکه شما حتی دهان خود را باز کنید اتفاق میافتد!

این مطلب رو هم از دست ندید:
  ۲۲ نشانه ی عدم علاقه ی رئیس به شما

ما در انچه فرهنگ ۳۰ ثانیه ای توصیف می شود زندگی می کنیم.

ما با تصاویر ترغیب کننده  در تلویزیون، ویدئو، ضمیمه های روزنامه یکشنبه (روزتعطیل) و مجلات پر زرق و برق بمباران می شویم که همه ما را به تحلیلکرانی متحصص تصاویر مبدل کرده است.

تصویر و پدیداری

انجام وظایف و مسئولیتها تنها عامل حدود ۱۰ درصد از تأثیر حرفه ای شماست. بقیه آن در تصویر و پدیدار بودن شماست. بنابراین ظواهر، به ویژه در برخورد اولیه، اهمیت دارد. به همین دلیل است که باید از هر لحظه از اولین جلسه استفاده کنید و همچنین آگاه باشید چگونه در تمام اوقات بر دیگران اثر میگذارید. استفاده از تأثیرگذاری البته نیازمند دو نفر است و هیچ تضمینی وجود ندارد که مخاطب شما به همان صورتی که مورد نظر شماست واکنش نشان خواهد داد.

زبان لباس

وقتی دیدار می کنیم و قبل از آنکه با یکدیگر شروع به گفتگو نماییم، با زبانی باستانی و جهانی با هم صحبت کرده ایم. واژه های این زبان شامل لباسها و زیورآلات و تمام لوازم شخصی هر یک از ماست. زبان لباسها، شاخه ای از علم اشارات، از علایم و نمادها تشکیل شده است.

علایام لباس با یک معنی خاصی به سادگی قابل درک هستند. مثلا لباس یک زیرگروه خاص اجتماعی، همچون فرشتگان جهنم (یک گروه خلافکار باکتهای چرمی و علایم خاصی و سوار بر موتور – م) طوری انتخاب شده است که نشانه طرد ارزشهای تثبیت شده از سوی این گروه باشد.

درک نمادهای پوششی مشکلتر است زیرا نشان دهنده موقعیت و برنامه کاری شخصی و اجتماعی است  و میتواند بیش از یک مفهوم داشته باشد. این امر در را برای سوء تفاهم باز میگذارد. مثلا آیا بلوزی که روی  آن نوشته شده است «سؤال نکن» به آن معنی است که شخص دچار مشکل رفتاری است یا آنکه از نحوه شکل گیری حروف زرد رنگ روی زمینه سیاه  خوشش می آید، یا شاید هم تمیزترین لباسی بوده که ان روز صبح روی زمین پیدا می شد؟

این مطلب رو هم از دست ندید:
  مامور تغییر باشید +دانلود فایل صوتی مقاله

داستان :

«یکی از رؤسای قبلی من در مورد دیر رفتن سر کار نصیحتی عالی کرد. او گفت “اگر بحرانی پیش بیاید – چه احساسی، جسمی یا فقط یک سردرد ، هرگز فقط اندکی دیر نکن، بلکه همیشه خیلی دیر سر کار برو، در غیر این صورت با این خطر مواجهی که عصبی باشی و همه چیز حاکی از آن باشند که با مشکلی روبه رو هستی، اگر صبر کنی تا حالت سر جا بیاید و مناسب عمل کنی، تا نیمه راه حفظ ظاهری کاری را رفته ای که جبران دیر کردن را خواهد کرد.»

برگرفته از کتاب ۱۰۱ راه برای رفتار حرفه ای در تجارت

مدیران ایران

 

 

همچنین ببینید

سواد رسانه ای برای مدیران

سواد رسانه ای برای مدیران

سواد رسانه ای برای مدیران سواد رسانه ای = توان درک اهمیت رسانه ها موضوعی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *