• Mp4 Porno
  • vinporn.com
  • خانه » مفاهیم مدیریتی » روند تکامل مدیریت
    تکامل مدیریت

    روند تکامل مدیریت

    روند تکامل مدیریت

    مطالعه ی سیر تکامل مدیریت از گذشته تا کنون نشان دهنده روند تغییر نوع تفکر بشر است. روزی پول و ثروت حرف اول و آخر را میزد. اما امروزه فکر و اندیشه. روزی فقط خروجی اهمیت داشت، اما امروزه منابع انسانی داخل مجموعه و مشتری مشاهده و بررسی این روند, حاوی درسهای بسیار ارزنده ای برای ما است. این که بدانیم کجا هستیم و چقدر فاصله داریم

    تکامل مدیریت

    ظهور مدیریت

    گفتیم که انسان از اولین روزهای خلقت خود با مفهوم مدیریت همراه بوده است. اما برای اولین بار این چینی ها بودند که در حدود ۱۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به صورت سازمان یافته چهار وظیفه مدیریتی برنامه ریزی و سازماندهی، رهبری و کنترل را تجربه کردند. بعد از آنان نیز ایرانیان، مدیریت را با تجربیات و نگرش های خود آزمودند. در حدود سال های ۳۵۰ تا ۴۰۰ قبل از میلاد، یونانیان مدیریت را به عنوان یک هنر متمایز تشخیص داده و رویکردی علمی را برای آن ابداع نمودند. در آغاز قرن بیستم مدیریت به عنوان یک رشته و مقوله ی رسمی و ساخت یافته مطرح شد.

    اولین مفاهیم مدیریت و تاثیرات آنان

    اولین مقولات کلیدی که باعث تعویق رشد و شکوفایی کسب و کارهای گذشته می شدند ارتباطات و حمل ونقل بوده اند. به مرور زمان و با تسهیل و بهبود این دو شرکتها مسیر رشد خود را با شتاب در پیش گرفتند و هر روز پیچیده تر ش دند. در چنین شرایطی کوچک ترین ارتقا و بهبودی درشگردهای مدیریتی باعث بروز تغییرات قابل توجه ای در کمیت و کیفیت تولیدات می شد. ظهور عوامل زیر در این عرصه, نقشی کلیدی در رشد شرکتها و سازمان ها بازی نمود :

    • ظهور مفهوم “اقتصاد مقیاس”یعنی کاهش هزینه متوسط تولید در ازای افزایش حجم کل تولید) مدیران بسیاری را برای ایجاد رشد هرچه بیشتر برانگیخت.
    • انقلاب صنعتی باعث شد تا به مسایل و مشکلات مدیریت (به ویژه کارآیی فرآیندهای تولید و کاهش هزینه ها به صورت جدی تر و بر مبنای تفکر سیستماتیک پرداخته شود.

    رویکردهای کلاسیک

    دوره مابین سال های اواسط قرن نوزدهم تا اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی را می توان دوره کلاسیک دانست. از مهمترین رویکردهای متولد شده در این دوره می توان به مدیریت سیستماتیک ، مدیریت علمی، مدیریت اجرایی (یا اداری)، مبحث روابط انسانی، و دیوان سالاری (تشریفات اداری) اشاره کرد.

    مدیریت سیستماتیک

    در طول قرن نوزدهم, رشد کسب و کارهای آمریکایی بر محور ساخت و تولید متمرکز بود. در همین راستا اکثر وظایف سازمانی تقسیم شده و توسط افراد متخصص انجام می شدند. می شدند.

    تکامل مدیریت

    در رویکرد س یستماتیک تلاش شد تا با تدوین رویه ها و فرآیندهای بسیار مشخص برای امور هماهنگی کارها تصمیم گردد. برای برآوردن این هدف:

    • وظایف و مسؤولیت ها به صورت دقیق و کامل تعریف می شدند .
    • فنون استاندارد شده ای برای انجام وظایف در نظر گرفته شد.
    • ابزار های خاصی برای جمع آوری به کار گیری, انتقال و تحلیل اطلاعات ابداع شد.
    • برای تسهیل هماهنگی و ارتباطات داخلی، سیستم های حسابرسی هزینه، و کنترل تولید ایجاد شدند.

    مدیریت علمی

    دومین رویکرد مدیریتی را « فردریک تیلور» ابداع کرد که آن را به نام مدیریت علمی می شناسیم. این رویکرد مدعی به کارگیری روش های علمی

    کارها و تعیین نحوه انجام و تکمیل وظایف تولید به صورت در تحلیل کارآمد است

    « تیلور» چهار اصل را برای مدیریت علمی برشمرد

    • مدیریت باید برای هر بخش از کار افراد، رویکردی دقیق و علمی را خلق کند، تا بتوان اصول راهنمای کلی و صریحی را جایگزین آنها نمود چیزی نامشخص و به صورت ضمنی باقی نماند)،
    •  مدیریت باید افراد را به صورت علمی انتخاب کرده، آموزش داده و آماده کار نماید، به طوری که هر شخصی شغل مناسب خود را داشته باشد.
    • مدیریت باید به گونه ای با کارکنان همکاری و همیاری نماید که بتوان از هماهنگی مشاغل با طرح ها و اصول اطمینان حاصل نمود.
    • مدیریت باید تضمین نماید که کار و مسؤولیت کارکنان و مدیران به طور مساوی تقسیم شده است.

    مدیریت اجرایی (اداری)

    رویکرد مدیریت اجرایی بر غلبه نگاه مدیران ارشد در کل سازمان تأکید دارد و مدعی است مدیریت, یک حرفه است و قابل آموزش است.

     

    تکامل مدیریت

    مدیران ایران

    همچنین ببینید

    ادهوکراسی

    ادهوکراسی ( Ad – hoc ) چیست ؟

    ادهوکراسی  ( Ad –  hoc ) توانمندسازی رهبری تعریف توانمندسازی رهبری، مشابه حرکت به سوی …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.