درس کسب و کاری پوکمون گو Pokemon Go

۱۰ درس کسب و کاری که می توان از پوکمون گو (Pokemon Go) آموخت

درس کسب و کاری پوکمون گو Pokemon Go

باید اعتراف کنیم که بازی پوکمون گو (Pokemon Go) مهمترین پیشرفت در صنعت بازی در یک دهه گذشته بوده است.

در هر پدیده ای درس هایی برای آموختن وجود دارد. چند درس مهم کسب و کاری می توان از این بازی که این روزها در دنیای بازی سرو صدای زیادی به پا کرده است می توان آموخت.  در ادامه با مدیران ایران همراه شوید تا از دیدگاه کسب و کاری به این بازی نگاهی بیاندازیم:

۱- نوآوری باعث جلب توجه می شود.

گاهی این تفکر وجود دارد که در دنیای فناوری دیگر نمی توان چیز جدیدی ساخت که نوآورانه باشد و توجه زیادی به خود جلب کند. پوکمون گو ثابت کرد که هنوز هم نوآوری می تواند توجه همه را به خود جلب کند، آنهم به در سطحی که بچه ها را برای بازی کردن راهی خیابان ها کند و پول واقعی بگیرد و پول مجازی در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند بازی کنند. در هر کسب و کار با نوآوری می توان کاری کرد که مشتریان صف بکشند و همیشه جا برای نوآوری وجود دارد.

۲- به فناوری پنهان توجه کنید.

اگر روندهایی مثل Pokemon Go را به دلایلی مثل اینکه یک بازی بچه گانه است یا بخاطر اینکه به زودی از رونق خواهد افتاد نادیده بگیرید، موفقیت خود را در خطر انداخته اید. چه چیزی وجود دارد که باعث جذب افراد شده است؟ نحوه ی طراحی بازی؟ واقعیت افزوده؟ راحتی استفاده؟ خیلی چیزها هستند که می توانید یاد بگیرید. عوامل که باعث جذابیت یک پدیده می شوند را مورد بررسی قرار دهید و ببینید چطور می توانید آن را در کسب و کار خود بکار بگیرید.

۳- با استفاده از برندینگ خوب می توان تقریبا هر چیزی را فروخت

پوکمون گو طبق سیستم یک بازی موبایلی مکان محور دیگر به اسم Ingress طراحی شده است، شاید اسم این بازی را شنیده باشید اما این بازی به اندازی پوکمون گو موفقیت آمیز نبود، چون برندش را مردم به خوبی نمی شناختند.

از سوی دیگر پوکمون برندی است که بطور مداوم در بیشتر از بیست سال گذشته خودش را توسعه داده است. چند نسل با پوکمون آشنایی دارند و همین باعث شد که با ارائه ی این بازی مورد استقبال قرار بگیرد. خود بازی خوب و جذاب است اما بدون برندینگ نمی توانست تا این حد مورد استقبال قرار بگیرد.

۴- واحد پول جایگزین می تواند بسیار مفید واقع شود.

یکی از دلایل اصلی که پوکمون گو توجه زیادی را به خود جلب کرده است وجود واحد پول جایگزین در بازی است. قبلا این کار در سایر بازی ها انجام شده است اما نه به این شدت. می توانید ۱۰۰ دلار بپردازید و ۱۴۵۰۰ سکه (Pokecoin) در بازی کسب کنید که خیلی زیاد است. بسیاری از افراد این مبلغ را در چشم به هم زدنی می پردازند.

pokecoin پوکمون گو سکه

۵- کسب و کارها می توانند با فراهم کردن لذت و هیجان سود ببرند.

شاید فکر کنید Pokemon Go یک روند کوتاه مدت است. اما من اینطور فکر نمی کنم و به نظرم دنیای بازی را تغییر خواهد داد چون این سطح از لذت و هیجان را نمی توان به راحتی ایجاد کرد. همچنین این بازی متعلق به یک رده ی سنی خاص نیست و همه تمایل دارند بازی کنند. این بازی نشان داد که روندهای واقعی یک شبه ظاهر می شوند و شما می توانید روی آنها سرمایه گذاری کنید. این چنین روندهای جلب توجه می کنند و این جلب توجه تبدیل به درآمد می شود.

۶- برنامه ریزی زمانی بسیار مهم است.

این بازی در اوایل تابستان که مدارس تعطیل می شوند و بچه ها به دنبال بهانه ای هستند تا از خانه بیرون بزنند و تفریح کنند ارائه شد. تصور کنید این برنامه در زمستان و سوز سرما ارائه می شد، آیا می توانست تا این حد مورد استقبال قرار بگیرد؟

زمان ارائه ی این بازی تصادفی نبود، از قبل برنامه ریزی شده بود. همچنین پوکمون ۲۰ سال عمر دارد و بچه هایی که با سری های اول که در حدود ۲۰ سال پیش شروع شد خاطره دارند الان بیست و چند سال سن دارند و قدرت خرید بالایی دارند.

۷-تایید اجتماعی این روزها بسیار مهم است.

به دلیل وجود رسانه های اجتماعی و افزایش ارتباطات، تایید اجتماعی بسیار مهم شده است. ما چیزی نمی خریم مگر اینکه فردی قبل از ما آن را خریده باشد و راضی باشد. ما متوجه کسب و کار جدیدی نمی شویم مگر اینکه فردی از آن صحبت کند. وقتی ببینید افراد زیادی درحالی که تلفن همراه خود را در دست دارند و مشغول بازی در خیابان ها هستند به سختی می توانید در مقابل امتحان کردن آن مقاومت کنید.

۸- یادگیری راحت باعث افزایش مقبولیت می شود.

برای بازی پوکمون گو نیاز به آموزش خاصی وجود ندارد. کافی است گوشی را بردارید و قدم بزنید، هر وقت پوکمونی ظاهر شود با ویبره ی گوشی متوجه آن می شوید. بهترین وب سایت ها، برنامه ها، بازی ها، آنهایی هستند که کاربر به راحتی می تواند از آنها سر دربیاورد و با آنها کار کند. یکی از دلایل موفقیت برخی رسانه های اجتماعی مثل اینستاگرام همین راحتی استفاده است.

۹- امنیت بسیار مهم است.

گزارشهایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی افراد حین بازی با ماشین تصادف کرده اند یا چون تا دیر وقت بیرون بوده اند مورد سرقت قرار گرفته اند.

کسب و کارها باید دائما به راههایی برای افزایش امنیت کاربرانشان بیاندیشند.

۱۰- تلفیق دنیای واقعی و مجازی و دور هم جمع کردن مردم

موضوع فقط خروج کاربران از خانه هایشان نیست، بلکه آنها یکدیگر را در دنیای واقعی پیدا می کنند و می بینند. وقتی در خیابان از کنار کسی رد می شوند که مشخصاً مشغول بازی پوکمون است، ناخودآگاه لبخندی میان آنها رد و بدل می شود. موضوع این است که عده ای با حس رضایت حاصل از پیدا کردن یکی از موجودات کمیاب بازی در خیابان از کنار یکدیگر رد می شوند و این هیجان را با هم به اشتراک می گذارند. مسئله، گفتگو هایی است که به خاطر این تجربه ی مشترک و نوظهور، خواه ناخواه میان آنها شکل می گیرد.

درس کسب و کاری پوکمون گو (Pokemon Go)

دیدن جمع های چندین و چند نفره از افرادی که مشغول بازی پوکمون گو هستند و در منطقه ای از کوچه و خیابان دور هم جمع شده اند، انرژی خاصی در میانشان وجود دارد و لبخند بر لب دارند، در برخی نقاط جهان به صحنه ای عادی بدل شده است. پوکمون گو غریبه ها را با یکدیگر آشتی می دهد و با شخصیت های کارتونی اش، زمینه ی مشترکی برای نزدیک کردن آنها به یکدیگر فراهم می کند. این شاید بارز ترین ویژگی این بازی باشد.

شما نیز اگر بتوانید در بازاریابی محصول یا خدمات خود مردم را گرد هم بیاورید، اتفاقات خارق العاده ای ممکن است فرصت بروز بیابند.

دورانی که در آن به سر می بریم، عصر پیچیده ای محسوب می شود. خطوط جداکننده ی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در بسیاری از نقاط دنیا تنش های زیادی به وجود آورده اند. بنابراین وقتی چیزی به سادگی یک بازی کودکانه می تواند انسان ها را فارغ از باورهایشان در کنار یکدیگر قرار دهد، دیگر نمی توان صرفاً نام بازی بر آن گذاشت. این، حتی از برخی از قدرتمند ترین ابزار های بسیج اجتماعی تاریخ نیز مؤثر تر بوده است.

اینکه تب پوکمون گو تا چه حد دوام پیدا می کند، بستگی به آن دارد که سازندگان این بازی تا چه حد بتوانند ویژگی های تازه ای به آن بیافزایند؛ ویژگی هایی که بتوانند همچنان مردم را با یکدیگر پیوند بزنند. موفقیت این اپلیکیشن فارغ از اینکه چقدر دوام می یابد، به عنوان پدیده ای جهانی، جایگاهی ویژه برایش رقم زده است.

تمام این موارد را کنار هم قرار دهید و سعی کنید آنها را در سازمان یا شرکت خود بکار بگیرید و شاهد جذب و حفظ مشتریان خواهید بود.

مدیران ایران

 

 

همچنین ببینید

چرا فعالان کسب‌وکارهای سنتی،کسب‌وکارهای اینترنتی را تهدید می بینند؟

چرا فعالان کسب‌وکارهای سنتی،کسب‌وکارهای اینترنتی را تهدید می بینند؟

هنگامی که در دنیا استارت‌آپ‌ها در حال شکل‌گیری بودند، کلایتون کریستین نظریه نوآوری (یا فناوری) …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *