تغییر مغز - متحول کننده کاری که خودمان می توانیم برای مغزمان انجام دهیم
تغییر مغز

متحول کننده ترین کاری که می توانید برای مغزتان انجام دهید

وقتی سال تحویل می شود، همه ما دعا می کنیم که سال جدید بهتر از قبل باشد و خیلی چیزها متحول شود. اما متحول کننده ترین کاری که خودمان می توانیم برای مغزمان انجام دهیم چیست ؟ چه کاری برای تغییر مغز انجام دهیم ؟!

بگذارید یک اعتراف بکنم !
من از بچگی کمی تنبل و کم تحرک بودم. همه نمره های مدرسه ام ۲۰ بود، غیر از ورزش !

اگر مجبور بودم فوتبال بازی کنم، قطعاً دروازه بان بودم که نیاز به تحرک کمتری داشته باشد؛ و البته دروازه هم به لطف هیکل ورزشکاری ام، بیشتر پوشش داده می شد !

بزرگتر که شدم، ورزش شنا را انتخاب کردم.. شاید به این دلیل که سرخوردن روی آب یکی از فعالیتهای این ورزش به حساب می آید!

خدا را شکر، دانشگاه هم خیلی سختگیری نشد و با سلامتی، توانستم از غول ورزش اجباری خلاص شوم.

زندگی بدون ورزش خیلی خوب و خوشمزه درحال پیش رفتن بود که پدر شدم !

وقتی غزل به دنیا آمد، همه چیز عوض شد. یک دفعه نگاهم به زندگی تغییر کرد و افق نگاهم به چند سال بعد رسید. هیچ دوست نداشتم غزل هم مثل من، زود یتیم شود، بنابراین تصمیم گرفتم برای سلامتی ام فکری بکنم.

انگیزه ای جدی داشتم و دقیقاً یک روز وسط هفته، به نزدیکترین باشگاه به محل کارم مراجعه کردم و از آن موقع تا الان، پای ثابت ورزش شده ام.

در این چند سال، علاوه بر سلامتی، اعتماد به نفس، آرامش، نظم بیشتر و دوستان خوب هم برای من به ارمغان آمده.

الان، وقتی مدیریت زمان را به مدیران درس می دهم، با اعتماد به نفس و قدرت بیشتری در مورد لزوم ورزش کردن حرف می زنم.

 


یک تبلیغ خیلی نامحسوس !

اگر می خواهید همین الان و بصورت اینترنتی در دوره مدیریت زمان شرکت کنید، لینک زیر را ببینید:

دوره اینترنتی مدیریت زمان در ۲ ساعت


 

خیلی از مدیران ما، بیشترین تمرکزشان را روی کارشان گذاشته اند و از ورزش منظم، غافل شده اند.

ولی الان می خواهم مطلب خیلی مهمی را بگویم که شاید انگیزه شما را برای ورزش کردن بیشتر کند و اگر تا الان بصورت منظم ورزش نمی کردید، روش زندگی تان را کمی عوض کنید.

مغز ما، مانند عضلاتمان، با ورزش کردن بزرگتر، قوی تر و سرحال تر می شود!

یعنی اگر وضعیت جسمانی مان هم خیلی برایمان اهمیت ندارد، اگر بخواهیم جلوی بیماریهای شایعی مانند آلزایمر و زوال عقل را بگیریم، با کمی ورزش می توانیم این کار را انجام دهیم !

لازم نیست روزی یکساعت ورزش سنگین کنیم. لازم نیست حتماً به باشگاه برویم ( که البته من پیشنهاد میکنم این کار را انجام دهید ) فقط ۳-۴ مرتبه در هفته و هر بار با نیم ساعت ورزش هوازی، می توانید سلامتی جسم و مغزتان را تضمین کنید.

 

تغییر مغز

دو بخش مهم در مغز هست:

اولی قشر لوپ پیشانی ( دقیقاً پشت پیشانی ) که برای چیزهایی مثل تصمیم گیری، توجه، تمرکز و شخصیت مان بسیار مهم و ضروری است.

و بخش دوم در عمق لوپ گیجگاهی است و برای توانایی شکل دادن و حفظ کردن حقایق و اتفاقات جدید در حافظه بلندمدت تلاش می کند! و به آن «هیپوکمپوس» می گویند.

واقعیت اینست که با هر تمرین ورزشی، سلولهای مغزی بازسازی می شوند و این باعث می شود انرژی بیشتر، حال بهتر، تمرکز حواس و حافظه بلندمدت بهتری داشته باشیم. دانشمندان اثبات کرده اند که ورزش، باعث رشد بیشتر سلولهای لوپ پیشانی و هیپوکمپوس می شود. در واقع ورزش باعث تغییر مغز می شود !

 

ورزش، دگرگون کننده کاری است که می توانید برای مغزتان انجام دهید. چون:

۱ – تاثیری فوری بر روی مغزتان دارد.
ورزشی که انجام میدهید، بلافاصله سطوح انتقال دهنده های عصبی مثل دوپامین، سروتونین و نورآدرنالین را افزایش می دهد که باعث حس سرخوشی بعد از ورزش می شود. همچنین باعث سرعت عمل و تمرکز بیشترتان خواهد شد.

۲ – ورزش، باعث بهبود عملکرد حواس می شود.

۳ – تاثیرات ورزش ماندگار و طولانی مدت هستند.

۴ – از مغزتان مراقبت می کند. چرا که با ورزش، این دو بخش مهم ِ مغز را بزرگتر و قوی تر می کنید و یکی از وظایف آنها شناخت در پیری است. ( آلزایمر و … )

 

در پایان می خواهم از شما درخواست کنم در برنامه روزانه تان، یک جای کوچک برای تمارین ورزشی باز کنید و شاهد تغییری دوست داشتنی در زندگی تان باشید.

دکتر شاهین شاکری – مدیران ایران

 

دکتر وندی سوزوکی در ویدیوی کوتاه زیر، ضمن بیان توضیحاتی جالب، یک نسخه کوتاه هم برایتان می پیچد.

این فیلم کوتاه «تِد» ، به دیدنش می ارزد:

 

 

 

 

همچنین ببینید

مسیر شغلی

مدیریت مسیر شغلی

مدیریت مسیر شغلی راه های قدرت به اطراف خود در شرکت نگاهی بیندازید. به احتمال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.