متمایز سازی محصولات

متمایز سازی محصولات چیست ؟

متمایز سازی محصولات

متمایز سازی محصولات ، روشن ترین کاربرد تکنولوژی در کسب و کار است. توسعه محصولاتی که می توانند کاربردی داشته باشند، که این کاربرد از سایر محصولات ساخته نیست، نیاز به استفاده از نوعی تکنولوژی بدیع دارد. خودروهای سریع دستگاههای پخش صوت شخصی کوچک، قوطی های نوشابه، ذرت بو داده با میکروویو نمونه هایی از محصولات مصرفی هستند که از مزایای مرتبط با متمایز سازی متکی بر تکنولوژی سود برده اند. آب بندی های خشک کمپرسورهای گازی، سازه های مسلح پلاستیکی و ماشین های چاپ جوهرافشان، نمونه هایی از محصولات صنعتی هستند که توسط تکنولوژی متمایز شده اند.

متمایز سازی محصولات

قابل توجه است که متمایز سازی محصولات متکی بر تکنولوژی اغلب الگوی بلوغ دوره عمر محصول را تعقیب می کند. هنگامی که محصول برای اولین بار معرفی می شود به اندازه کافی متمایز است. کاربرد محصول در اولین محل و تلاش در جهت ارتقای عملکرد آن بیشترین مرکز توجه تلاشهای مربوط به تکنولوژی در این مرحله است. همچنان که محصول کامل می شود وارد مرحله رشد خود می شود. در این مرحله مشتریان بیشتر تمایل دارند که محصولات مختلف رقبا را با یکدیگر مقایسه کنند و تأکید اصلی متمایز سازی در جهت اصلاح ویژگیهای محصول برای تأمین نیازهای مشتری خواهد بود. این عمل به معنای استفاده از تکنولوژی به منظور توسعه محصولی که ارزانتر و قابل اعتمادتر بوده و تعمیر و نگهداری آن آسانتر است می باشد. بالاخره هنگامی که محصول موفق شد به اندازه کافی این نیازها را برآورد سازد بازار به مرحله بلوغ خود می رسد و بار دیگر بر متمایزسازی ویژگیهای محصول تأکید شده و تلاش می شود مرزهای عملکردی محصول ارتقا یابد. برای مثال ماشین چاپ جوهرافشان نمونه خوبی است. اولین گام در این زمینه توسعه محصولی بود که بتواند یک نیاز مشخص، یعنی چاپ تاریخ روی قوطی های نوشابه را انجام دهد. براساس ضوابط جامعه اروپا، لازم بود که تاریخ عرضه محصول روی قوطی های نوشابه درج شود. چاپ تاریخ به وسیله تماس دستگاه چاپ و یا برچسب زدن، به لحاظ سرعت زیاد خط تولید قوطی های نوشابه، غیر عملی بود. یک خط مدرن پر کردن قوطی نوشابه بیش از هزار قوطی در دقیقه پر می کند، در حالی که سریعترین دستگاه چاپ تماسی نمی تواند نیمی از این سرعت را پوشش دهد. در ماشین چاپ جوهرافشان، قطرات جوهر از طریق یک افشانک بر روی محصول پاشیده می شود. این افشانک با روش الکترواستاتیک، قطرات را در جهت چاپ حروف و اعداد هدایت می کند. با این روش، چاپ با سرعت بالا میسر شد و کیفیت پایین اولیه و شکل حروف چاپ شده بهایی بود که پرداخت شد تا خطوط تولید نوشابه با سرعت بالا کار کنند. بنابراین در ابتدا چاپ جوهرافشان، تنها تکنولوژی بود که می توانست مورد استفاده قرار گیرد.

متمایز سازی محصولات

بدین لحاظ این روش در ابتدای کار به اندازه کافی متمایز بود. همزمان رقبا نیز شروع به تولید و توسعه محصولات مشابه کردند، ولی صنایع پیشگام این حرکت نیز تلاش نمودند که متمایز سازی خود را از طریق بهبود عملکرد بویژه از طریق اصلاح حروف چاپی و نیز افزایش سرعت چاپ ادامه دهند. به زودی آنها مجبور شدند تأکید خود را بر روی نیازهای مشتری بویژه از طریق خدمات پشتیبانی بهتر قرار دهند. محصولات اولیه با پدیده بسته شدن راه افشانک ها و عدم خلوص جوهر مواجه بودند تا آنجا که برخی از تولیدکنندگان نوشابه دو خط چاپ خریداری و نصب کردند و مدعی شدند که هزینه این کار برای تداوم فعالیت خطوط تولیدی توجیه پذیر است. هر چه استفاده از محصول بیشتر شد، فشار مشتریان برای قابلیت اتکاء سهولت کاربرد محصول زیادتر می شد. اکنون بعد از قریب بیست سال از زمان معرفی اولین محصول، می توان گفت که تولید ماشین چاپ جوهرافشان به عنوان یک کسب و کار بالغ تلقی می شود و کلیه رقبا محصولات قابل مقایسه ای عرضه می کنند. تمرکز فرایند متمایز سازی امروزه در جهت بهبود عملکرد محصول پیش می رود و سرمایه گذاری ها در مسیر تکنولوژی جوهر قابل خوردن هدایت شده تا بتوان از آن بر روی پرتقال و سایر میوه ها و سبزیجات استفاده کرد. همچنین فرایند ارتقای تکنولوژی در جهت کاهش مصرف جوهر و چاپ دقیق تر حروف و تولید جوهرهای متکی بر آب برای تولید محصولات قابل قبول زیست محیطی در جریان است. به موازات این عمل با توجه به بلوغ محصول، دامنه کاربرد آن گسترده شده و به چاپ نشانی برای مجلات و برچسب زنی سایر محصولات بسته بندی شده سرایت کرده است.

نمونه ارائه شده در مورد چاپ جوهرافشان دو نکته عمده را نشان می دهد: اول اینکه تکنولوژی به عنوان عامل اصلی متمایز سازی محصولات برای صنعت چاپ جوهرافشان در طول دوره حیات آن بوده است، دوم اینکه تمرکز تلاشهای تکنولوژی نیز مرتب در حال تغییر بوده، زیرا رقبا به دنبال ایجاد فرصتهای جدید برای استفاده از قابلیت های تکنیکی بوده اند. مهندسان کنترل که طراحی حروف را به عهده داشتند جای خود را به مهندسان طراح الکترونیک داده اند تا محصولات ارزانتر و قابل اتکاء تر ارائه کنند و این مهندسان نیز امروزه جای خود را به شیمیدان های مواد غذایی داده اند تا جوهر خوراکی تولید کنند.

از آنجا که سالها طول می کشد تا بتوان گروههای فنی با قابلیت بالا و مرتبط با این فعالیتها را به وجود آورد، لذا مدیریت مؤثر تکنولوژی به عنوان اولویت برتر این کسب و کار در طول دوره حیات آن بوده است.

 

بیشتر ایده پردازان مطمئن هستند که ایده شان بهترین است و شکستی در آن نخواهد بود.
ولی در عمل، خیلی از همین ایده هایی که به نظر فوق العاده بودند و همه از آنها تعریف می کردند، با شکست روبرو می شوند.

مشاهده جزییات دوره

 

مدیران ایران

همچنین ببینید

فراهم آوری سرمایه لازم برای کسب وکار نوآورانه

بخش عمده ی تجارت های جدید به طور غیر رسمی توسط افرادی سرمایه گذاری می …

یک دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از نگارنده مطلب فوق نکته قابل توجه در این مطلب که متاسفانه نگارنده انرا نادیده گرفته است و عملا در متن گم شده است طریقه و روشهای متمایز سازی هر محصول با توجه به گروه کالایی و کاربرد ان محصول میباشد که عملا اشاره ای به این مطلب نگردیده و فقط به ذکر مثالی بسنده شده است انهم در صنعتی محدود لذا خواهشمندم جهت هرچه پربارتر شدن مطالب لطفا از مقالاتی مبسوط و با دیدی کاربردی استفاده فرمایید
    با تشکر -ابوالفضل نوری فخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.