۷ کلید مدیریت افرادی که نمی توانید کار آنها را انجام دهید - مدیران ایران
مدیریت افرادی که نمی توانید کار آنها را انجام دهید
مدیریت افرادی که نمی توانید کار آنها را انجام دهید

۷ کلید مدیریت افرادی که نمی توانید کار آنها را انجام دهید

۷  کلید مدیریت افرادی که نمی توانید کار آنها را انجام دهید

مدیریت و رهبری دیگران هم چالشی است و هم ارزشمند. در حالیکه مدیریت و رهبری کار آسانی نست، اما وقتی شما تجربه ی شخصی در زمینه ی نقش افراد تحت مدیریت خود دارید، این کار راحتتر می شود. به همین دلیل است که در اکثر کسب و کارها ارتقا درون سازمانی است و افرادی به پست های بالاتر ارتقا پیدا می کنند که در همان سازمان مشغول به کار هستند.

یکی از کارهای سختی که یک رهبر ممکن است مجبور به انجام آن شود، مدیریت فردی است که دارای تخصصی خاص است و آن رهبر نمی تواند کار او را انجام دهد و تجربه یا دانشی در آن زمینه ندارد. مدیران عامل اکثر شرکت های بزرگ را در نظر بگیرید. در حالیکه که ممکن است در زمینه فروش و مسائل مالی نابغه باشند، اما احتمالا در مورد تکنولوژی یا مسائل فنی تولید اطلاعات کمی داشته باشند. توانایی مدیریت افرادی که دارای مجموعه مهارتهایی هستند که آن مدیر آنها را ندارد، جز مهارت های پیش نیاز هر مدیر ارشدی است.

هفت کلید رهبری و مدیریت افرادی که نمی توانید کار آنها را انجام دهید:

۱- طوری وانمود نکنید که شما هم می توانید کار آنها را انجام دهید.

ممکن است وسوسه شوید تا با استفاده از چند کلمه ی تخصصی، کارمند خود را متقاعد کنید که در زمینه ی کاری او مهارت و دانش بالایی دارید، اما این کار در بلند مدت نتیجه ی منفی خواهد داشت. مطمئنا در مواردی آنها خواهند فهمید که شما در حال تظاهر هستید و این باعث کاهش اعتبار شما می شود و به رابطه ی شما آسیب می زند.

۲- از آنها تقاضای کمک کنید.

اعتراف کنید که در مورد مهارت های او چیزی نمی دانید و به آنها بگویید برای فهمیدن کارشان نیاز به کمکشان دارید. ممکن است بعضی ها این را یک نقطه ضعف ببینند، اما کارکنان خوب این را به عنوان نشانه ای از توانایی شما در نظر می گیرند. این کار شما در نهایت باعث بهبود رابطه ی کاری شما با کارکنان می شود.

 

مدیریت افرادی که نمی توانید کار آنها را انجام دهید
مدیریت افرادی که نمی توانید کار آنها را انجام دهید

 

۳- چیزی که آن کارمند به شما می گوید را برایش بازگو کنید تا مطمئن شوید که درست فهمیده اید.

اگر بیشتر از سطح دانش شما صحبت می کنند، از آنها بخواهید واضحتر صحبت کنند. تظاهر به فهمیدن کار اشتباهی است، خصوصا وقتی دو طرف سطح درک یکسانی از یک موضوع ندارند.

بهتر است برای رسیدن به یک فهم مشترک و دانستن دقیق انتظارات متقابل کمی آهسته پیش بروید در غیر اینصورت ممکن است چند هفته یا چند ماه بعد به دلیل اینکه مسئله ای را کاملا نفهمیده اید، پشیمان شوید.

۴- از برگزاری جلسات زیاد در ابتدای کار پرهیز کنید.

رهبران اثربخش به وقت تیم احترام می گذارند و تمایلی به برگزاری جلسات غیرضروری ندارند. البته، ارتباطات بیشتر اولیه می تواند تفاهم کاری خوبی ایجاد کنید و به شما کمک می کند تا وظایف و چالشهایی که کارکنانتان با آنها مواجه هستند را بشناسید.

۵- احترام آنها را بدست آورید.

همزمان با ایجاد یک رابطه ی محکم با عضو جدید تیم، ببینید در چه حوزه هایی می توایند به آنها بیشترین کمک را بکنید. شاید نتوانید کار آنها را انجام دهید، اما می توانید در سایر موارد مثل مدیریت زمان، ارتباطات، بازاریابی و … به آنها کمک کنید. کمک کردن و گوش دادن به صحبت های آنها روشی حتمی برای کسب احترام از جانب آنها است.

۶- از دلیل و منطق استفاده کنید.

بهترین مدیران در تمام مسائل ماهر نیستند، اما می توانند قواعد دلیل و منطق را در هر تصمیمی که می گیرند اعمال کنند. مهم نیست موضوع چه چیزی باشد، آنها روشی صحیح برای تحلیل مسئله دارند. اگر رهبری یک تیم به عهده ی شما گذاشته شده است، احتمالا در گذشته تجربه ی تصمیم گیری صحیح و هوشمندانه داشته اید. تصور نکنید فقط بخاطر اینکه در مورد یک مسئله دانش و تجربه ای ندارید، نمی توانید تصمیم بگیرید.

۷- به آنها کمک کنید تا سبک ارتباطی خود را بهبود بخشند و راحتتر مسائل را بیان کنند.

مثلی قدیمی می گوید: ” اگر نمی توانید چیزی را به سادگی توضیح دهید، یعنی خودتان آن را به خوبی نمی دانید.” یادگیری یک مجموعه مهارت جدید به شما و زیردستتان کمک می کند تا یک زبان مشترک بین خودتان بوجود آورید تا بتوانید راحتتر با هم ارتباط برقرار کنید. این کار برای تمامی طرفین مفید خواهد بود.

رهبران بزرگ با این موضوع کنار آمده اند که آنها بهترین و داناترین فرد در تمام زمینه ها نیستند. از رهبری فردی که توانایی انجام کار او را ندارید، نهراسید. در عوض آن را به عنوان یک چالش ببینید و سپس راهی برای ارزش افزایی به کارایی آنها بیابید.

منبع: entrepreneur – ترجمه: محمد یوسفی – مدیران ایران

همچنین ببینید

همکاران یا رقبا؟!؟!؟!

همکاران یا رقبا رقیب خطرناک شما کیست؟ کسانی که واقعا باید از آنها بترسید همان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.