خانه » مقالات مدیریتی » مدیریت بازاریابی، تبلیغات و فروش » چطور در بازاریابی شبکه ای موفق شویم؟
چطور در بازاریابی شبکه ای موفق شویم؟

چطور در بازاریابی شبکه ای موفق شویم؟

بازاریابی شبکه ای یا چند سطحی مدل کسب و کاری است که پیمانکاران مستقلی از یک شرکت خرید می کنند و برای فروش آن محصولات کمیسیون می گیرند. این حرفه افراد زیادی را جذب خود می کند، چون آنها می توانند با این شغل رئیس خودشان باشند، در ساعات کاری که خودشان می خواهند کار کنند و برای موفقیت خودشان تلاش کنند. نیاز به تعهد بالایی دارد اما می تواند یک شغل پردرآمد باشد.

بخش یک – یافتن شرکت مناسب

۱- درمورد شرکت ها تحقیق کنید.

انتخاب شرکت مناسب کلید موفقیت شما است. معمولا با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانیدپاسخ بسیاری از سوالاتی را که دارید پیدا کنید. تحقیق کنید ببنید کدام شرکت برای شخص شما بهترین است. بعضی سوالاتی که باید حین تحقیق درمورد شرکت مناسب بپرسید اینها هستند:

– شرکت چند ساله است؟ آیا جا افتاده است یا به تازگی راه افتاده؟

– فروش شرکت چطور است؟ رو به افزایش است یا کاهش؟

– اعتبار عمومی شرکت چطور است؟ وبلاگ ها و نقدهایی که در مورد این شرکت ها در اینترنت نوشته می شوند به شما درمورد معتبر یا مشکوک بودن آن کمک خواهند کرد.

۲- درمورد مدیران عامل و سایر مدیران ارشد شرکت تحقیق کنید.

همان مواردی که حین تحقیق درمورد شرکت مد نظر قرار دادید درمورد مدیران ارشد نیز در ذهن داشته باشید. آیا مدیریت شرکت معتبر و قانون مدار است؟ اگر تا بحال متهم به کلاه برداری شده بودند یا مسائل قانونی داشتند، بهتر است از شرکت دوری کنید.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد!

بازاریابی شبکه ای با رابرت کیوساکی

۳- درمورد محصولات یا خدماتی که شرکت می فروشد تحقیق کنید.

از آنجا که شما قرار است مسولیت کالاهایی که می فروشید را به عهده داشته باشید، درمورد کیفیت آن محصولات اطمینان حاصل کنید. موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

– آیا آن محصولات بی خطرند؟

– آیا عوارض استفاده از آن محصولات بیان شده اند؟

– آیا خودم حاضرم از آن محصول استفاده کنم؟

– آیا قیمت محصول مناسب است؟

۴- از کسی که میخواهد شما را وارد آن شرکت کند سوال بپرسید.

حین فرآیند جذب بدبینانه و کنجکاوانه عمل کنید. بیاد داشته باشید فردی که می خواهد شما را وارد شرکت کند، اگر موفق به این کار شود، درآمد بیشتری خواهد داشت و به همین دلیل ممکن است آنطور که باید و شاید با شما صادق نباشد و تمام موارد را به شما نگوید. حواستان با وعده هایی که درمورد درآمد بالا ممکن است به شما داده شود پرت نشود و درمورد کاری که واقعا باید انجام دهید فکر کنید.

– سوالات صریح و مشخص بپرسید. اگر پاسخ برایتان مبهم بود، از او بخواهید بیشتر برایتان توضیح دهد.

– بپرسید شرکت دقیقا چه انتظاری از شما دارد؟ انتظار دارد چقدر فروش داشته باشید و چند نفر جذب کنید؟ آیا نیاز است در برنامه های آموزشی شرکت کنید؟

۵- قراردادتان را به دقت بخوانید.

قورا هی چیزی را امضا نکنید. قرار داد را کامل بخوانید و تمام موارد آن را بفهمید. می توانید با یک وکیل یا حسابدار مشورت کنید تا مطمئن شوید آیا معامله، معامله ای منصفانه است و شرکت از لحاظ قانونی مسئله ای ندارد.

۶- یک طرح کسب و کار بنویسید.

وقتی هنوز چند شرکت در ذهن دارید و رسما عضو هیچ شرکت بازاریابی شبکه ای نشده اید، یک طرح کسب و کار بنویسید. این کار به شما کمک می کند وقتی رسما به یک شرکت پیوستید به سرعت کار خود را شروع کنید. حین نوشتن طرح کسب و کار موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

– می خواهید چه کالا یا خدمتی بفروشید؟

– بازار هدف شما چه کسانی هستند؟

– چقدر وقت به این کار اختصاص خواهید داد؟ آیا میخواهید به صورت پاره وقت کار کنید یا هفت روزه هفته تمام وقت؟

– هدف شما چیست؟ آیا می خواهید با استفاده از بازاریابی شبکه ای پولدار شوید یا فقط درآمد بیشتری داشته باشید؟

– به بلندمدت فکر کنید. ۵ سال آینده کجا خواهید بود؟ ده سال آینده چی؟

– استراتژی بازاریابی شما چیست؟ آیا تماس تلفنی خواهید داشت؟ از اینترنت استفاده می کنید؟ به منزل مشتریان خواهید رفت؟

– می توانید هر وقت لازم شد این طرح را تغییر دهید یا بروز کند، این طرح راهنمای شما برای شروع خواهد بود.

 

بخش دوم – شروع فعالیت در یک شرکت

۱- یک مربی خوب انتخاب کنید.

در بیشتر شرکت های بازاریابی شبکه ای یا چند سطحی، فردی که بوسیله ی آن وارد شرکت می شوید، مربی شما خواهد بود و شما را در مراحل اول کارتان راهنمایی خواهد کرد. در واقع هر چه شما موفق تر عمل کنید، او نیز پول بیشتری بدست می آورد، بنابراین او علاقه مند خواهد بود به شما کمک کند. مربی شما باید ویژگی های زیر را دارا باشد:

– هر وقت نیاز به کمک داشتید در دسترس باشد.

– کسی که بتوانید با او کار کنید.

– اگر بتوانید کاری را بهتر انجام دهید، صادقانه به شما بگوید.

۲- محصولاتی که قرار است بفروشید را به خوبی بشناسید و درموردشان اطلاعات کامل داشته باشید.

کار شما فروش آن محصولات است، پس باید اطلاعات کاملی درمورد آنها کسب کنید. شما باید درمورد آن محصول برای مشتریان صحبت کنید، پس باید خودتان را برای این کار آماده کنید، چطور به سوالات آنها پاسخ دهید؟ چطور شک آنها را برطرف کنید؟

۳- در جلسات آموزشی شرکت کنید.

این جلسات به شما کمک می کنند با افراد جدیدی آشنا شوید و مهارت های جدیدی یاد بگیرید.

۴- مشتریان بالقوه پیدا کنید.

برای درآمد بیشتر باید مشتریان بالقوه پیدا کنید. روش های مختلفی وجود دارد که مشتریان بالقوه ی جدید پیدا کنید و بدین منظور باید از چندین استراتژی استفاده کنید تا بزرگتری بازار ممکن را بسازید.

– شبکه های اجتماعی، مکانی ارزان و راحت برای تبلیغ محصولات شما است.

– می توانید در روزنامه ها و وب سایت ها درمورد محصولات خود تبلیغ کنید.

– تماس سرد یک روش محبوب و قدیمی است که می توانید از آن برای یافتن مشتریان بالقوه استفاده کنید.

– ارتباطات رو در روی فردی نیز مفید است. هر لحظه ممکن است با فردی آشنا شوید که به محصولات یا خدمات شما علاقه مند باشد.

۵- پیگیر مشتریان بالقوه باشید.

به منظور تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی و کسب درآمد باید به طور منظم با آنها تماس بگیرید و درمورد محصولات خود برای آنها توضیح دهید.

– وب سایتی طراحی کنید که این قابلیت را داشته باشد به طور خودکار پاسخ افرادی که به سایت شما سر می زنند را بدهد.

– اطلاعات تماس مشتریان بالقوه خود را در یک فایل ذخیره کنید به طوریکه بتوانید به راحتی به همه ی آنها دسترسی داشته باشید.

– آمادگی صحبت کردن برای مشتریان بالقوه در هر لحظه را داشته باشید.

– بیشتر از یکبار برای تبدیل مشتیان بالقوه به مشتریان واقعی تلاش کنید. اینکه یک نفر فقط یکبار به محصول شما علاقه نشان نداده است، دلیل نمی شود که دفعات بعد نیز بی علاقه باشد. اما مراقب باشید که زیاده روی نکنید وگرنه به عنوان یک مزاحم دیده خواهید شد و اعتبارتان را از دست می دهید.

بخش سوم – راه اندازی و توسعه کسب و کار

۱- افراد جدید جذب کنید.

اگر می خواهید در بازاریابی شبکه ای موفق باشید، باید افراد جدیدی برای شرکت و تیم خود  جذب کنید. همیشه به دنبال افرادی باشید که فکر می کنید برای تیم شما ارزشمند خواهند بود. افرادی که مسئولیت پذیر باشند، فروشنده ی خوبی باشند و متعهد به همکاری با شما.

۲- افرادی را که جذب می کنید به طور اثربخش آموزش دهید و راهنمایی کنید.

اگر افراد زیرشاخه ی شما موفق باشند، شما هم پول بیشتری بدست می آورید، پس باید آمادگی آموزش دادن به آنها را داشته باشید. ممکن است لازم باشد چندین هفته زمان خود را به این کار اختصاص دهید، اما باید بدانید در حال ساختین یک تیم هستید و به نفع شما است که زمان کافی به آموزش آنها اختصاص دهید به طوریکه بتوانند به تنهای راه خود را ادامه دهند.

۳- درمورد کار خود با افراد حرفه ای مشورت کنید.

به یاد داشته باشید شما مسئولیت تمام امور مرتبط با کسب و کار خود را به عهده دارید.شاید لازم باشد یک وکیل یا حسابدار استخدام کنید تا به شما کمک کنند به روشی اثربخش کسب و کار خود را مدیریت کنید.

منبع: WikiHow -|   ترجمه مدیران ایران www.modiriran.ir

(انتشار این مطلب صرفا جنبه ی آموزشی دارد و به معنی تایید بازاریابی شبکه ای نیست.)

همچنین ببینید

تبلیغات بازرگانی

تبلیغات بازرگانی در عصر مدرنیته

تبلیغات بازرگانی در مدرنیته یکی از شاخه های مطرح در تبلیغات، تبلیغات بازرگانی است، که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.