منوهای نصب در پنل مدیریت

هفت توصیه برای گوش دادن موثر

گوش دادم موثر یکی از مهارتهای کلیدی مدیرانی است که می خواهند با اطرافیان خود ارتباط موثر داشته باشند . مدیری که گوش دادن موثر را بداند می تواند با همکاران خود ارتباطی مفید و اثر گذار و سازنده ایجادکند . درزیر هفت توصیه برای گوش دادن موثر آمده است :

listening2

  1. توقف صحبت: نسبت به دیگران یا خودتان! اگر صحبت کنید نمی توانید گوش دهید.
  2. علاقه تان را نشان دهید. ارتباط چشمی را حفظ کنید = و توقع نداشته باشید که سخنران هم چنین کند. به جلو خم شده برای نشان دادن درک خود سرتان را تکان دهید. سوال کنید. نوت بردارید. اما نه کاغذ بازی کنید نه پایتان را تکان دهید نه سرتان را گرم کنید و نه به اطراف نگاه کنید.

 

  1. وسط حرف نپرید. اجازه بدهید مکث ها صورت بگیرند. سعی جمله ها را برای سخنران تمام کنید. مانع پریدن دیگران در صحبت شوید.
  2. خود را در جایگاه سخنران قرار دهید. خود را در موقعیت آنها قرار دهید کارهای آنان را انجام دهید و با مشکلات آنها روبرو شوید. تصور کنید که آنها با شما یا سایر اعضای گروه چگونه برخورد می کنند.
  3. به احساس درونی تان گوش دهید: درباره زبان بدن سخنران، تون صدا. حس ششم خود را با سوال آزمایش کنید شاید با مقدمه ای از یک مخالف: گحس من به من می گوید من هیچ سند مدرک واقعی از این ندارم اما…” مراقب باشید.
  4. به ماشه های خلاقانه گوش فرا دهید: ایده های که می خواهید بعدا گسترش دهید را یادداشت کنید. به استعارات تشبیه آرایه های ادبی کلمات تبلیغی و تشویقی که شاید نقطه شروع جالبی برای بحث های جدید باشد گوش دهید
  5. تشویق کنید. تمایل خود را برای ادامه صحبت به سخنران نشان دهید. از مخالف انتقاد و قضاوت پرهیز کنید.
  6. درک خود را چک کنید: آنچه سخنران گفته را در زمان مناسب با خود تکرار کنید. سعی کنید با کلمات دیگر ادا کنید اما از زبان سخنران استفاده کنید.
  7. بپرسید “نکته مثبت آن چیست؟” چه نکاتی را می توانید به آنن اضافه کرده یا بسازید و بسط دهید؟ کلمه “بله” یا ترجیحا “بله اما” را در آن بگنجانید.
  8. گفتگو را تمام کنید. این اولین و آخرین است: تمام نظرات دیگر به آن وابسته است.
این مطلب رو هم از دست ندید:
  بایدها و نبایدهای شبکه سازی

شاید این مطلب برای شما مفید باشد!

هشت توصیه ی مهم برای مواجهه با مشتریان خشمگین

سه تکنیک به طور خاص به شما کمک می کنند بهتر گوش دهید:

سوالات بیانات و خلاصه ها. جلسات معمولا به اندازه کافی سوال ندارند. بسیاری از فرهنک های سازمانی بهه تصمیم گیری و و شهامت را بر عدم قطعیت و شک ارج می نهند: سوال پرسیدن می تواند نشانه ای از عدم توجه یا ضعف باشد. اما سولات همچنان قوی ترین ابزار برای اثبات طرز فکر ما هستند.

آنها به ما اجازه می دهند:

طرز تفکر دیگران را کنکاش کنیم

از دیگران دعوت کنیم در تفکر ما کنکاش کنند.

تفکر خود را بیشتر برای دیگران آشگار کنیم.

همچنیم می توانیم از آنها برای کنترل فرآیند بحث دیگران استفاده کنیم.

تغییر موضوع

بحث را به نیمه برسانیم

شروع دوباره بحثی که به بن بست رسیده

تمرکز بر روی موضوعی خاص

گسترش بحث برای وارد کردن دیدگاهی وسیعتر

مانع در هم ریختگی افراد شدن

اعضای ساکت تری را برای کمک به گروه دعوت کنید

استفاده از سوالات و تشویق دیگران به انجام این کار کمک می کند که توازن را بین صحبت کردن و گوش کردن برقرار کنید.

گوش دادن وگفتگوی موثر بین افراد نه تنها می تواند جلسات و گفتگوهای حرفه ای را بسیار جذابتر و مفید تر بکند بلکه اثری عمیق در بالا بردن نتایج حاصل از این ارتباطات نیز اثرخواهد داشت .

منبع : مدیران ایران

 

۲ آذر ۱۳۹۵

۱ پاسخ به "هفت توصیه برای گوش دادن موثر"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© کلیه حقوق برای «مدیران ایران» محفوظ است.
X