وسواس کیفیت چیست ؟

وسواس کیفیت

راز موفقیت شرکت داشتن وسواس برای نوآوری و کیفیت در همه زمینه ها بود. مدیران آن در حوزه شش سیگما، تولید اقتصادی و تمامی روشهای جدید مدیریت فرایند، کمربند مشکی داشتند. هیچ روشی در زمینه کیفیت وجود نداشت که در آن استاد نباشند.حتی بدترین منتقدان و رقبای شرکت مجبور بودند اعتراف کنند که این شرکت یکی از فوق العاده ترین شرکت های ارائه کننده محصولات و خدمات در قرن بیستم است. این شرکت به خاطر انعطاف پذیری، روشنفکری و مشتری محور بودن که شاید سخت ترین کار برای یک شرکت بزرگ باشد، نشان افتخار را از آن خود کرد.

وسواس کیفیت

 

معتبرترین موسسات رتبه بندی، رتبه های برتر نوآوری، کیفیت، اعتباری طراحی و آسایش را به این شرکت اعطا کردند. اگرچه محصولات آن اساسا به گونه ای طراحی شده بود که نیازهای افراد با درآمد پایین و متوسط را پوشش دهد، اما کیفیت و عملکرد، شهرت آنها را به جایی رساند که با بهترین برندهای لوکس رقابت می کردند.

جالب است بدانیم در دهه های گذشته، محصولات تولیدی ژاپن نسبت به سایر کشورها در رده آخر قرار داشت. اما پس از سال ها عقب ماندگی، جامعه کسب و کارهای ژاپن، ماموریتی به اهمیت ماموریت سفر به ماه برای خود تعریف کرد تا به بهترین جامعه کسب و کار در دنیا تبدیل شود. عبارت ساخت ژاپن با برتری و کیفیت بالا مترادف شد.

اگر تاکنون حدس نزده اید، درباره گروه خودروسازی تویوتا صحبت می کنیم. اگر از مشکلات موقتی آن بگذریم، باید درباره اهمیت شهرت یک شرکت صحبت کنیم، شهرت شما در کیفیت، باعث رشد شغل و شرکت شما شده یا آن را نابود می کند.

وسواس کیفیت – شهرت، تعیین کننده رشد یا نابودی کسب و کار شماست

شهرت کیفیت محصولات شما، بسیار تعیین کننده است. کیفیت محصول یا اخدمت، باید دغدغه همیشگی شما باشد.

قسمت اعظم رشد کیفی تویوتا که بر کل صنعت تاثیر گذاشت در زمان تصدی أکیو تویودا”، رئیس و مدیر ارشد اجرایی کنونی آن اتفاق افتاد که سقوط کیفی اخیر میان خودروسازان را به پدیده ای در ابتدا موفق و سپس تاثرانگیز در تویوتا تبدیل کرد. او کار خود را با رویای «تحت تاثیر قرار دادن و مشعوف کردن مشتریان» آغاز کرد، اما به تدریج، نبوغ گوش کردن به نظرات آنها را از دست داد.

هر روز باید تمام وجود خود را صرف ارائه بهترین محصولات ممکن به مشتریان کنید. برای هر فردی که خودش را وقف خدمت رسانی به مشتریان نکرده است، حداقل ۲۰۰ رقیب مشتاق وجود دارند که منتظر فرصتند تا مشتریان را بربایند.

آیا همه افراد سازمان شما برای خدمت رسانی به مشتریان با استفاده از بهترین محصولات و خدمات موجود در بازار تعهد دارند؟ آیا در آنها اشتیاقی عمیق برای «بهترین بودن در حوزه خود» ایجاد کرده اید؟

وسواس کیفیت – آیا می خواهید در حوزه کاری خود بهترین باشید؟

آکیو تویودا این کار را انجام داد. او نوه ارشد کیچیرو تویودا (مؤسس خودروسازی تویوتا) بود. کیچیرو در دهه ۱۹۳۰ شرکت خودرو سازی خود را در شرکت پدرش که تولید کننده دستگاههای بافندگی اتوماتیک برای صنعت نساجی ژاپن بود، تاسیس کرد. یکی از اولین کارهای فوق العاده او در حوزه مشتری محوری برگزاری مسابقه ای در سال ۱۹۳۶ برای طراحی لوگوی جدید تویوتا بود. «تویودا» که به معنی «شالیزارهای حاصلخیز» است، نام مناسبی برای یک شرکت خودروسازی جدید نبود. با تغییر این اسم به تویوتا که در الفبای ژاپنی با هشت حرکت نوشته می شود، شرکت از دنیای قدیمی خود فاصله گرفت.

از سالها تولید با کیفیت متوسط، به یکی از با کیفیت ترین شرکتهای دنیا تبدیل شد. این شرکت یاد گرفت همه فعالیت هایش تویوتا پس را به درستی انجام دهد. او بازارهای خود را با مهارتی فوق العاده بخش بندی هر بخش، برندی کاملا متفاوت با طرحی نو و روش بازاریابی کرد و برای جدید، از اتومبیل زاویه دار و جوان پسند سایون” تا اتومبیل لوکس لکسوس در نظر گرفت. تنها دو شرکت خودروسازی در فهرست قهرمانان خدمت به مشتری در سال ۲۰۱۰ قرار گرفتند: لکسوس که رتبه هفتم به خود اختصاص داد و جاگوار که رتبه شانزدهم را به دست آورد. شرکت مادر لکسوس، همان شرکت تویوتا است.

تویوتا باوجود مخالفت و مقاومت شدید در صنعت خودروسازی، ریسک بزرگی انجام داد و روی نوآوری جدید خود یعنی اتومبیل دوگانه سوز پیریوس سرمایه گذاری کرد. تویوتا آن چنان نسبت به رقبای خود پیشتاز بوده که امروزه خودروسازان جهانی مانند فورد، برای فروش خودروهای آمریکایی» خود، گواهینامه تکنولوژی سبز تویوتا را دریافت می کنند.

وسواس کیفیت – یک درس پرهزینه

وسواس کیفیت

آکیو تویودا در جلسه بررسی مشکلات کیفیتی مخرب تویوتا در واشنگتن دی.سی در سال ۲۰۱۰ به گزارشگران و نمایندگان عصبانی و هیجان زده مجلس گفت: «من چیزهای زیادی آموختم، از هم اکنون حاضریم هرآنچه در توان داریم به کار گیریم تا به شرکتی تبدیل شویم که مردم به شفافیت فعالیتها و مشتری مداری اش اعتماد کنند.»

او اعتراف کرد شرکتش رشد را بر ایمنی ترجیح داده و از زمانی که رتبه اول سهم بازار جهانی را به دست آورده، از توجه دقیق به شکایات مشتریان باز مانده است. بین سال های ۲۰۰۰ و بهار سال ۲۰۱۰ (زمان نگارش این کتاب)، دولت امریکا سی و چهار مورد مرگ ناشی از افزایش سرعت ناگهانی در خودروهای تویوتا را گزارش کرد و تویوتا تنها در ایالات متحده، ۶ میلیون خودرو خود را فراخواند.

پاسخ کند، هزینه سنگینی برای تویوتا در پی داشته و سالها طول می کشد تا این برند اعتبار خود را مجددا به دست آورد. اما ناگفته نماند که دهه های متمادی سرمایه گذاری عظیم تویوتا در کیفیت، ذخیره بزرگی از حسن شهرت برای او به وجود آورده است. در ماه مارس ۲۰۱۰ و در حین این فراخوان، فروش تویوتا ۴۲ درصد افزایش یافت . این موضوع اهمیت شهرت به خاطر کیفیت را نشان می دهد .

 

وسواس کیفیت

مدیران ایران

 

همچنین ببینید

ادهوکراسی

ادهوکراسی ( Ad – hoc ) چیست ؟

ادهوکراسی  ( Ad –  hoc ) توانمندسازی رهبری تعریف توانمندسازی رهبری، مشابه حرکت به سوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.