Doing_business2017_780x439
Doing_business2017_780x439

پایش ملی محیط کسب وکار ایران – بهار۹۶

گزارش پایش ملی محیط کسب وکار ایران در بهار ۹۶ منتشر شده است .

محیط کسب وکار به مجموعه عواملى گفته مى شود که بر عملکرد یا اداره بنگاه هاى اقتصادى مؤثر هستند اما تقریباً خارج از کنترل مدیران بنگاه ها قرار دارند؛ عواملى نظیر قوانین و مقررات، مى زان بارندگى، فرهنگ کارى در یک منطقه و …که در کشورها و مناطق جغرافیایى گوناگون، در هر رشته کارى و نیز در طول زمان متفاوت هستند.

امروزه، بهبود محیط کسب وکار یکى از مهمترین راهبردهاى توسعه اقتصادى در هر کشور به شمار مى رود و علاوه بر آن هرچه محیط کسب وکار در یک کشور شرایط بهترى داشته باشد، بهره بردارى از فرصت هاى کارآفرینى بیشتر و هر چه بهره برداری از فرصت هاى کارآفرینى در جامعه اى بیشتر باشد، عملکرد اقتصاد آن کشور و خلق ارزش و ثروت در آن جامعه نیز بیشتر مى شود.

با این حال بهبود محیط کسب وکار، نیازمند برنامه ریزى و سیاست گذارى مطلوب است که دستیابى به این مهم نیز نیازمند وجود فرایندى مستمر براى پایش و سنجش وضعیت محیط کسب وکار در هر کشور است.
در همین راستا و در سال ۱۳۹۰ ، نمایندگان مجلس شوراى اسلامى، قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار را تصویب اتاق ها موظفند به منظور اطلاع سیاست گذاران از وضعیت محیط کسب وکار در کشور، » : کردند. به موجب ماده ۴ این قانون شاخص هاى ملى محیط کسب وکار در ایران را تدوین و به طور سالانه و فصلى حسب مورد به تفکیک استان ها، بخش ها و اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى ایران در قالب اجراى یک طرح .« فعالیت هاى اقتصادى، سنجش و اعلام نمایند

این مطلب رو هم از دست ندید:
  شهری‌ها وقت خود را چگونه می‌گذرانند؟

پژوهشى درسال ۱۳۹۴ ، نسبت به شناسایى و معرفى شاخص هاى ملى پایش محیط کسب وکار اقدام نمود و اجراى طرح ملى پایش محیط کسب وکار در اواخر سال ۱۳۹۵ را با همکارى اتاق هاى تعاون و اصناف ایران در دستور کار خود قرار داد.

گزارش حاضر، سومین گزارش فصلى است که اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى با رویکرد تلفیق داده هاى پیمایشى با داده هاى آمارى بر اساس نظریه عمومى کارآفرینى شین ۱ ارائه نموده است. در این گزارش، داده هاى پیمایشى حاصل از ادراک سنجى از وضعیت مؤلفه هاى محیط کسب وکار کشور در بهار ۱۳۹۶ ، از ۱۷۰۰ فعال اقتصادى زیرمجموعه صورت (CAWI و تکمیل پرسشنامه الکترونیکى ( ۳ (CATI سه اتاق و با استفاده از آمارگیرى تلفنى با کمک رایانه (  گرفته است و داده هاى آمارى نیز از منابع آمارى رسمى کشور تهیه و مورد استفاده قرارگرفته اند.

لازم به ذکر است در  سومین اجراى این طرح على رغم رشد ۱۰۰ درصدى در نرخ تکمیل پرسشنامه نسبت به اجراى دوره اول، کماکان نرختکمیل پرسشنامه پیمایشى کمتر از حدنصاب لازم (در حدود ۴۴ درصد) براى امکان تعمیم کلى نتایج بوده است و نتایج ارائه شده در حد نمونه هاى جمع آورى شده معتبر است.

 

بر همین اساس بروز برخى نوسانات شدید در وضعیت محیط کسب وکار بعضى از استان ها یا فعالیت ها نسبت به فصل هاى گذشته عمدتاً به دلیل تغییر در تعداد پرسشنامIran Doing Bussiness

ه هاى تکمیل شده در آن استان یا فعالیت بوده است. امید است نتایج این طرح بتواند نقشه راه روشنی براى برنامه ریزى و سیاست گذارى در جهت بهبود محیط کسب و کار کشور فراهم آورد.

این مطلب رو هم از دست ندید:
  ایران و صحنه ی تجارت جهانی

دانلود پایش ملی محیط کسب وکار ایران – بهار۹۶Iran Doing Bussiness

دانلود پایش ملی محیط کسب وکار ایران – بهار۹۶

دانلود گزارش کامل  بین المللی :  Doing Business 2017
Equal Opportunity for All

Author: Doing Business
Published: October 25, 2016
Also available as mini book (PDF, 5MB)

همچنین ببینید

پیش بینی هایی در مورد کسب و کار دیجیتال در سال ۲۰۱۶

در سال ۲۰۱۶، همزمان با پیشرفت دوران تحولات دیجیتالی، مشاهده خواهیم کرد که رهبران با …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *