• Mp4 Porno
  • vinporn.com
  • خانه » مقالات مدیریتی » مدیریت بازاریابی، تبلیغات و فروش » چاشنی های فروش در بازاریابی چیست؟
    چاشنی های فروش

    چاشنی های فروش در بازاریابی چیست؟

    چاشنی های فروش در بازاریابی چیست؟

    گاهی وقت ها بنا به هزار و یک دلیل لازم است که ما فروش خود را در یک بازه ی زمانی کوتاه افزایش دهیم. مثلا فرض کنید شما یک شرکت در زمینه ی پوشاک هستید و بخش فروش به شما اعلام می کند چون شهریور از راه رسیده و می خواهیم کم کم لباس های زمستانی را وارد بازار کنیم، لازم است که سری لباس های ماه اول سال را در اسرع وقت بفروشیم تا بتوانیم محصولات جدید در ۶ماه دوم سال را عرضه کنیم. طبیعی ست که ما تبلیغات می کنیم تا فروش اتفاق بیفتد؛ ولی علاوه بر تبلیغات به اقدامات دیگری هم نیاز است تا این فرایند با سرعت بیشتری دنبال شود. در واقع، تبلیغات را باید طول درمان در نظر گرفت که به شکل بطئی تر و در زمان طولانی تری اثرات خود را آشکار می کند. ولی در مواردی که برشمردیم بخش فروش از ما دورهی درمان طولانی تر نمی خواهد و می گوید صرفا با تزریق آمپول به شکل بسیار کوتاهی مقوله فروش پیش برده شود و به نتیجه برسد. در این جا آمپول یعنی Sales promotion یا چاشنی های فروش. بر این اساس باید گفت مقوله چاشنیهای فروش، کوتاه مدت است و نقش آمپول را دارد و سریع هم اثر می کند و اثرات بلندمدت ندارد. در این بخش مثلا شما می آیید حراجی برگزار می کنید و ۲۰ درصد یا ۳۰ درصد یا ۴۰ درصد زیر قیمت عرضه می کنید. البته سیستم تبلیغات شما هم باید از این چاشنی های فروش حمایت کند تا مشتری کالای تان را بخرد. چاشنی های فروش به سه دسته تقسیم می شوند.

    یکسری از چاشنی های فروش هستند که ما برای فروشندگان خود ارائه می کنیم. چون می خواهیم آنها انگیزه ی بیشتری برای فروش داشته باشند. به طور مثال به فروشندگان خود می گوییم اگر در یک بازه ی زمانی مقداری از این محصول بفروشید، درصد مشخصی را به عنوان اضافهى مبلغ به آنها پرداخت می کنیم. وقتی وارد یک مغازه می شویم و از فروشنده به طور مثال رب گوجه فرنگی می خواهیم و او یک نام خاص را پیشنهاد می کند، معنایش این نیست که این رب گوجه فرنگی از نظر او از همه بهتر است؛ بلکه به این معناست که پورسانت بیشتری را روی آن می گیرد. پس بخشی از چاشنی های فروش ما متوجه فروشندگان مان است تا محصول را به خوبی به مشتری عرضه کنند.

    گروهی از چاشنی های فروش هستند که خود فروشندگان ما بدون اطلاع ما برای مشتریان در نظر می گیرند. یعنی خرده فروش ها تسهیلاتی را برای برخی محصولات از جمله محصول ما قائل می شوند تا به شکل سریع تری عملیات فروش انجام شود.

    نوع دیگری از چاشنی های فروش هست که ما به عنوان تولید کننده برای مشتریان نهایی محصولاتمان در نظر می گیریم. در این حالت، هدف این است که مشتری بیش از پیش محصولات ما را خریداری کند که این در قالب جایزه، حراجی، برنامه های وفاداری و مواردی از این دست اتفاق می افتد که همه ی این ها موجب جذب آنها خواهد شد.

    در مورد چاشنی های فروش دیدگاه های مختلفی در حوزهی بازاریابی وجود دارد. هم دیدگاه هایی که برله آن هستند و هم دیدگاه هایی که علیه آن محسوب می شود. برخی معتقدند چاشنی های فروش را اگر زیاد به کار بگیریم، برند ما را تخریب خواهد کرد. به هر حال وقتی دائم بر این تاکید می کنیم که یک کالا را بخرید و جایزه ببرید؛ کم کم مردم به این نتیجه می رسند که آن کالا کیفیت لازم را ندارد و با این جایزه هاست که می خواهد خودش را به مشتری بقبولاند. بر این اساس باید بگوییم که چاشنی های فروش، تاکتیک ما محسوب می شوند و نباید جایگزین استراتژی تان در بازاریابی شوند.

    حالا سوال این است که آیا چاشنی های فروش در دوران اوج خرید یا وقتی رکود است، استفاده می شود یا در موارد دیگر هم می توان از آن استفاده کرد؟ گاهی وقت ها ممکن است که ما شرایط ویژه ای داشته باشیم که احتیاج به نقدینگی ما بالا باشد. بعضی وقتها هم سازمان می خواهد انبار خود را خالی کند تا محصولات جدید در آن قرار بگیرد و… موارد استفاده از چاشنیهای فروش گسترده است و به میزان خلاقیتی بستگی دارد که یک شرکت به کار می برد. گاهی وقت ها به روز شدن یک تکنولوژی می تواند برنامه ی چاشنی فروش را استارت بزند. مثلا در مقطعی که توشیبا تلویزیون های صفحه تخت را عرضه می کرد؛ ناگهان متوجه شد که تلویزیون های ال سی دی به بازار آمده است و چاشنی های فروش خود را فعال کرد تا مشتریان را به خرید باقی مانده ی تلویزیون های صفحه تخت خود ترغیب کند؛ آن هم پیش از این که استفاده از این تکنولوژی به طور کامل منسوخ شود. در این جا چاشنی های فروش به عنوان مجموعه ابزارهایی به کار می آیند که باعث افزایش انگیزه ی خرید در مشتری در یک مقطع خاص می شوند.

    مشاهده محصول

     

    مدیران ایران

    همچنین ببینید

    روابط عمومی در بازاریابی

    روابط عمومی در بازاریابی پرسش اصلی در این مبحث می تواند این باشد که روابط …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.