بازاریابی

چطور برنامه بازاریابی بنویسم؟

تهیه یک مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی فرایندی زمان بر است که برای تهیه آن به همکاری (چندین) تیم قوی در حوزه های مختلف تحقیقات بازار، تبلیغات، برندسازی و . . . نیاز است. در ادامه بطور خلاصه مراحلی که برای رسیدن به یک طرح باید طی شود را با هم می بینیم:

بنر۲

۱- بازار خود را توصیف کنید و ویژگی‌ها و اندازه هر بخش از بازار را بطور کامل بیان کنید؛ در این بین باید روندهای اصلی و کلیدی موجود در بازار مورد بازدید و بررسی قرار دهید.

۲- تحقیق کنید که چه مواردی برای مشتریان ارزش دارد، این موارد می‌تواند شامل ویژگی‌ها، کیفیت، خدمت و تصویر می‌تواند باشد.

۳- کانال‌های توزیع را برای دسترسی پیدا کردن به مشتریان با یکدیگر مقایسه کنید(مثلاً از طرق فروش مستقیم یا از طریق خرده‌فروشان).

۴- فایلی مشخص از اطلاعات هر یک از رقبای خود و چیزی که عرضه می‌کنند و … تهیه کنید.

۵- دیگر فاکتورهای کلیدی که بر محیط کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارند را موردبررسی قرار دهید، یک تجزیه و تحلیل SWOT از جایگاه رقابتی خود تهیه کنید (SWOT: نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها).

۶- میزان تأثیرگذاری فعالیت‌های بازاریابی قبلی خودتان از قبیل کمپین‌های تبلیغاتی یا فروش‌های فصلی را بررسی کنید.

۷- میزان سودآوری و فروش‌های بالقوه به مشتریان مختلف و همچنین بخش‌های مختلف از هر بازار را موردبررسی قرار دهید، همچنین این بررسی را یکبار هم در مورد محصولات و فعالیت‌های مختلف هم انجام دهید.

۸- باید تصمیم بگیرید در بین مشتریان بالقوه و مشتریان موجود کدام یک را هدف قرار دهید، مشخص کنید که کدام یک از محصولات نیاز به هدایت و پشتیبانی بیشتر و کدام یک نیاز به به‌روزرسانی و یا جایگزینی دارند.

این مطلب رو هم از دست ندید:
  نوشتن برنامه بازاریابی در ۱۰ دقیقه!

۹- اهداف مشخصی را تعیین کنید: به‌عنوان مثال، حفظ مشتریان موجود، افزایش حجم سفارش، فروش محصولات جدید و یا بدست آوردن مشتریان جدید.

۱۰- در رابطه با شیوه قیمت‌گذاری هر یک از محصولات یا خدمات تصمیم بگیرید.

۱۱- در رابطه با نحوه فروش و توزیع کالاها تصمیم بگیرید، در رابطه با نحوه ارتقاء خدمات مشتری و رضایت آنها تصمیم‌گیری کنید.

۱۲- در رابطه با نحوه ترویج محصولات و خدمات خودتان تصمیم بگیرید و همچنین نحوه ارتباط خود با مشتریان را در نظر بگیرید.

۱۳- چرخه خرید مشتریان را نسبت به برنامه زمانی فعالیت‌های بازاریابی تعیین کنید.

۱۴- کاربرد طرح بازاریابی خودتان را برای بقیه فعالیت‌های کسب‌وکارهای خودتان بررسی کنید: مانند نیازمندی‌های آموزش و تولید در بخش‌های مختلف.

۱۵- شاخص‌های اصلی در این برنامه (مانند درخواست‌های جدید، نرخ تبدیل، نرخ از دست رفتن مشتری، متوسط ارزش هر سفارش) و سیستمی و نظامی برای اندازه‌گیری این موارد در طراح تهیه‌شده توسط شما.

 

قوانین اصلی

بایدها:

طرح تهیه‌شده خودتان را بر اساس تحقیقات بازار استوار و قابل‌اعتماد بنا کنید.

بر مشتریان هدف متمرکز شوید.

تهیه یک طرح عملیاتی برای دستیابی به اهداف معین.

آموختن از تجربه‌های پیشین.

اندازه‌گیری میزان اثربخشی طرح و برنامه شما.

 

نبایدها:

توسعه فعالیت‌ها بصورت گسترده

تهیه طرح و برنامه‌ای که قادر به دستیابی و اجرا آن نباشید.

داشتن مجموعه‌ای از فرضیات و پیش‌بینی‌های غیر واقعی

همچنین ببینید

چرا فروش کم شده است ؟ راه حل چیست ؟

چرا فروش کم شده است ؟ راه حل چیست ؟

چرا فروش کم شده است و آیا در این شرایط می توانیم کاری برای غلبه …

یک دیدگاه

  1. بسیار مفید “تشکر”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *