چهار عنصر ضروری تصورات از مفاهیم روابط عمومی برنده - مدیران ایران
پیام استراتژیکی در برند سازی

چهار عنصر ضروری تصورات از مفاهیم روابط عمومی برنده

هر تصور عمومی یا تاکتیک روابط عمومی باید از این چهار عنصر ساخته شده باشد:عامل خبرساز، پیام بازرگانی، هدف رسانه ای و هدف پیشرفته. در بخش های زیر این اجزا را توضیح می دهیم.

عنصرخبرسازی

در کمال تعجب، خبرسازی عاملی است که اکثر شرکت های روابط عمومی آن را خوب انجام نمی دهند. مفاهیم فقط براساس میل شما مطبوعات را دراختیار نمیگیرند، به خاطر رابطان خوب در رسانه ها هم نیست که به پوشش دهی  وسیع دست می یابند که در آن ها عاملی وجود دارد که به آنها ارزش خبرسازی می دهد.

عوامل با ارزش خبری که بیشترین میزان تاثیرگذاری را در روابط عمومی دارند، معمولا کمی هستند. اگر بخواهیم بیشتر توضیح بدهیم، آگهی دادن نوعی هنر کیفی است.« این محصول عالی است، این محصول بهترین خاصیت پاک کنندگی را دارد.» ولی روابط عمومی یک هنر کمی است: مطالعات نشان می دهدکه ۸۲ درصد افرادی که از این اسپری داخل بینی استفاده میکنند، می توانند بوی گل های رز را بهتر حس کنند.

وبالاخره، عاملی که صحنه اتفاقات را دارای ارزش خبری می کند، معمولا نشان دادنی است، نه بیان کردنی. مجددا با آگهی دادن مقایسه می کنم: آگهی دادن ، هنر استفاده از عبارات است. شما عبارت تحسین آمیزی در مورد محصول یا خدمات خود می سازید، ولی از آنجایی که آن عبارت معمولا خیلی تجاری هستند، رسانه ها آن را به طور رایگان پخش نمی کنند.

عنصر پیام تجاری

این تفکر که هر نوع روابط عمومی خوب است، بی معنی است و همین باور است که می تواند منجر به اتلاف پول و وقت بسیار زیادی  شود. روابط عمومی خوب، آن نوع روابط عمومی است که شما  را در معرض دید قشر وسیعی از مخاطبان قرار می دهد و به روشنی پیام بازرگانی شما را درمورد آنچه می خواهید به مخاطب خود بفروشید، منتقل می کند. گاهی ترتیب برنامه ای را در روابط عمومی می دهید که توجه مخاطب را آشکارا به یک پیام بازرگانی سوق  می دهد؛ ولی بهتر است آن پیام بازرگانی نشان داده شود، به جای اینکه مثل آگهی، عباراتی باشند با بیان مستقیم.

عنصر هدف رسانه ای

به یاد داشته باشیم که هیچ چیز در روابط عمومی، شانسی اتفاق نمی افتد، بنابراین اگر قصد دستیابی به طیف وسیعی از رسانه ها رادارید، باید عاملی را در برنامه ی خود جا دهید که توجه به آن طیف خاصی از رسانه ها را به خود جلب کند. این نصیحت ممکن است خیلی واضح به نظر برسد، ولی اغلب به آن عمل نمیکنند. در نتیجه به جایی می رسید که سعی در فروش مطلبی به رسانه ی مورد نظرتان دارید که واقعا متناسب با نیازهای آنان نیست.

این فرصت مناسبی است برای پرداختن به یک عامل بسیار مهم در روابط عمومی. در روابط عمومی، هدف گیری تلاش شما بسیار مقرون به صرفه است. اگر درحال پیشبرد برنامه تبلیغاتی بودید، تهیه آگهی تبلیغاتی جداگانه برای هر وسیله ی ارتباط جمعی، هزینه زیادی در برمیداشت. در روابط عمومی اینطور نیست. بنابراین، برای به حداکثر رساندن نتایج، تاکتیک هایی رسانه ای خلق کنید که به نظر برسد برای هر رسانه ی کلیدی، جداگانه خلق شده است.

عنصر هدف گیری مخاطب

وقتی رسانه ای را هدف قرار می دهید، باید مخاطبان خود را نیز هدف قرار دهید، خواه به طور کلی و خواه با انتخاب زیر مجموعه ای از آن ها که قصد تمرکز روی آن را دارید. بنابراین تاکتیک شما باید عاملی را دربرگیرد که به مخاطب شما اجازه بدهد بداند اوطرف صحبت شماست.

شاید به نظر بیاید این کار هم شبیه همان هدف گیری حیطه های خاصی از رسانه هاست، ولی اینطور نیست.در روابط عمومی هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید از رسانه های اجتماعی مرتبط با سبک زندگی برای فروش محصول تجاری استفاده کنید یا از بخش ورزشی، برای فروش محصولات آرایشی به خانم ها استفاده کنید. بنابراین تا آنجا که عاملی وجود داشته باشد که به مخاطب شما اجازه بدهد بفهمد دارید با او صحبت می کنید، هیچ دلیلی وجود ندارد از تمام بخش های رسانه ای برای فروش پیام خود استفاده نکنید.

منبع: مدیران ایران

همچنین ببینید

همیشه راهی وجود دارد !

پنج پیشنهاد برتر فروش برای یادآوری این موضوع که ” همیشه راهی وجود دارد ” …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.