منوهای نصب در پنل مدیریت

۲۰ روش بازاریابی دهان به دهان برای کسب و کار شما

بازاریابی دهان به دهان همیشه ابزاری مهم برای کسب و کارها بوده است. این ابزار فروش را به این دلیل افزایش می دهد که خریداران مطمئن می شوند خرید آنها انتخاب درستی خواهد بود. خریدار وقتی از دیگران در مورد محصولات یا خدمات شما چیزهای خوبی بشنود، مطمئن خواهد شد که خریدش اشتباه نیست.

کسب و کارهای  کوچک غالبا بازاریابی دهان به دهان را یک تبلیغات رایگان می بینند. با این حال بازاریابی دهان به دهان آنقدر قدرتمند است که کسب و کارهای بزرگ میلیون ها دلار برای کمپین های تبلیغاتی خود خرج می کنند تا مصرف کننده فکر کند، همه ی دیگر مصرف کنندگان از خرید آن محصول راضی هستند و آن خرید برای آنها تجربه ای عالی بوده است.

اما کسب و کارهای کوچک توان مالی برای تبلیغات میلیونی ندارند. با این حال صاحبان زرنگ کسب و کارهای کوچک می دانند چطور با بودجه ی کم، از بازاریابی دهان به دهان برای کسب اعتبار استفاده کنند. چطور این کار را می کنند؟ چطور کاری می کنند که مشتریان نه تنها از آنها تشکر می کنند، بلکه برای آنها تبلیغ هم می کنند؟

بازاریابی دهان به دهان

می توانید با بکارگیری ۲۰ روش ارزان و رایگان ذیل برای کسب و کار کوچک خود بازاریابی دهان به دهان داشته باشید.

۱ – محصولات و خدمات عالی ارائه دهید.

مشتریان فقط وقتی از چیزی که خریده اند خوشحال باشند از آن تعریف و تمجید می کنند، که گاهی اغراق آمیز است. چیزی که می فروشید و نحوه ی فروش آن باید برای مشتری لذت بخش باشد و چیزی فراتر از انتظار مشتری با توجه به تبلیغات و استاندارهای صنعت باشد.

به یاد داشته باشید که بازاریابی دهان به دهان می تواند به ضرر شما هم باشد. اگر مشتریان از شرکت شما ناراضی باشند، در همه جا با صدای بلند درمورد تجربه ی بد خرید از شما خواهند گفت.

۲- خدمات مشتریان عالی داشته باشید.

با مشتریان خود همانطور رفتار کنید که دوست دارید با خودتان رفتار شود.

وقتی با مشتریان حرف می زنید به آنها لبخند بزنید. به سوالاتشان جواب دهید. آنها را بی جهت منتظر نگذارید. تا جایی که امکان دارد یک شخص واقعی جواب تلفن آنها را بدهد و اگر مجبور شدید آنها را به صندوق صوتی هدایت کنید، پیامی برای آنها داشته باشید که بدانند به زودی تماس آنها را پاسخ خواهید داد. بعد، در زمانی که اعلام کرده اید به آنها پاسخ دهید.

اگر ارائه دهنده خدمات هستید، تقاضای مشتریان را به موقع و با توجه به توان مالی آنها انجام دهید. آنها را از تغییرات، تاخیرها یا سایر اطلاعاتی که ممکن است بخواهند بدانند، مطلع کنید.

۳- دوستانه رفتار کنید.

اگر مشتریانی دارید که به طور منظم به فروشگاه یا رستوران شما سر میزنند، به آنها لبخند بزنید و احوالپرسی مختصری داشته باشید. اگر اسم آنها را می دانید، آنها را به اسم صدا بزنید. این رفتارها باعث می شوند احساس خوشایندی به آنها دست دهد و حس کنند که با یک دوست روبرو هستند نه یک فروشنده. اگر مشتریانی دارید که با شما تماس می گیرند، در صورت امکان شما هم این کار را بکنید.

۴- سوالات مشتریان را با حقایق جواب دهید، نه اصطلاحات فنی.

اگر چیزی که می فروشید محصولی فنی است، سعی نکنید طوری به سوالات آنها پاسخ دهید که آنها را فقط ساکت کنید. اگر نتوانستند حرف شما را بفهمند عصبانی نشوید. جواب خود را طوری تغییر دهید که مشتری آن را بفهمد.

این مطلب رو هم از دست ندید:
  چالش‌ها و فرصت‌هایی برای بازاریابان در بازارهای نوظهور

اگر اخباری در مورد صنعت یا اطلاعات محصولی وجود دارد که ممکن است برای مشتری مفید باشد، در اختیار او قرار دهید.

۵- از مشتریان به خاطر خریدشان تشکر کنید.

هر فردی مورد قدردانی قرار گرفتن را دوست دارد، و مشتریان هم از این قاعده مستثنی نیستند.

در حالیکه این تشکر می تواند روی رسید مشتری چاپ شده باشد یا در ایمیل تایید خرید ارسال شود یا شما یا کارمندتان زبانی از او تشکر کنید، انجام کاری مثل ارسال کارت تشکر دستنویس به یک مشتری جدید یا مشتری قدیمی، شما را از سایر کسب و کارها سوا خواهد کرد، چون مشتریان شما را کسب و کاری می بینند که به مشتری اهمیت می دهید و ارزش این را دارد که به دیگران پیشنهاد دهند.

۶- مشتری را فورا از تاخیر در تحویل محصول مطلع کنید.

اگر در تحویل محصول به مشتری تاخیری وجود خواهد داشت، به محض اینکه از آن مطلع شدید، مشتری را نیز در جریان بگذارید و به آنها علت تاخیر را توضیح دهید و اگر گزینه ی دیگری برای آنها دارید، به مشتری بگویید.

۷- اگر مشتریان از محصول یا خدمات شما شاکی هستند، با آنها بحث نکنید.

حتی اگر فکر می کنید حق با شما است، از او معذرت خواهی کنید، مشکلش را حل کنید یا پیشنهاد استرداد پول بدهید. با حل سریع و موثر چنین مشکلاتی، می توانید یک مشتری عصبانی را به مشتری حامی و طرفدار خود تبدیل کنید.

۸- همیشه مودبانه رفتار کنید.

چه شما چه کارمندتان، هر چقدر مشتری بی ادب و عصبانی بود باز هم مودب رفتار کنید. هیچوقت صدای خود را بلند نکنید، کنایه نزنید یا مشتری را تحقیر نکنید.

۹- ارتباط خود با مشتریان را بوسیله ایمیل حفظ کنید.

استفاده از ایمیل برای ارتباط منظم با مشتریانی که خودشان خواسته اند در فهرست ایمیل شما قرار بگیرند به آنها کمک می کند شما را به یاد آورند و مجدد برای خرید به شما مراجعه کنند.

اگر به طور منظم اطلاعات جذاب، کوپن های تخفیف یا سایر چیزهایی که مشتریان دوست دارند برای آنها بفرستید، آنها از شما برای دوستانشان خواهند گفت.

۱۰- در بازار دیده شوید.

به گروههای شبکه سازی و صنعتی بپیوندید که مشتریانتان نیز در آنها وجود دارند و مرتبط در این جلسات و رویدادها شرکت کنید.

با افراد در آن جلسات صحبت کنید تا بفهمید چه کاری انجام می دهند و چه چیزهایی برای آنها مهم است و با چه چالشهایی مواجه هستند. هر گاه توانستید نکاتی به آنها بگویید که برایشان مفید است، حتی اگر آنها نیازی به خرید از شما نداشته باشند و ارتباطی با کسب و کار شما نداشته باشند.

هدف شما باید این باشد که شما را به عنوان یک دوست و حلال مشکلات ببینند نه یک فروشنده.

۱۱- در رسانه های اجتماعی فعال باشید.

در فیسبوک، توئیتر، گوگل پلاس و لینکدین برای کسب و کار خود صفحاتی ایجاد کنید. سایر شبکه های اجتماعی پرطرفداری که می شناسید را هم مد نظر قرار دهید. رسانه های اجتماعی را انتخاب کنید که دستیابی به مشتریان هدفتان را به احتمال زیاد برای شما آسانتر کند. بعد مشتریانتان را تشویق کنید که آنها را دنبال کنند، لایک کنند و مطالبی که می گذارید را به اشتراک بگذارند. مسابقه هایی برگزار کنید. مطلبی که از شما در شبکه های اجتماعی دائما به اشتراک گذاشته شود باعث گسترش بازاریابی دهان به دهان می شود. تبلیغات پولی این شبکه های اجتماعی را نیز امتحان کنید.

این مطلب رو هم از دست ندید:
  ۱۰ قانون بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

۱۲- دکمه های اشتراک گذاری (Share Buttons) در سایت و ایمیل های خود قرار دهید.

هر چه امکان به اشتراک گذاری مطالب را برای مشتریان آسانتر کنید، به همان اندازه احتمال اینکه آنها آن کار را انجام دهند بیشتر می شود.

۱۳- در کنفرانس ها، سمینارها و جلسات صنعت سخنرانی کنید.

حتما مقدار زیادی اطلاعات مفید ارائه دهید، نکاتی که مشکلات رایج مخاطبین را حل کنند. از آن به بعد شما را به عنوان یک متخصص و مرجع حل مشکلات خواهند دید.

۱۴- وقتی افرادی شما را تحسین می کنند، از آنها بخواهید که نظرشان را در سایت خود قرار دهید.

این نظرات که علاوه بر سایت در تبلیغات خود نیز می توانید از آنها استفاده کنید، باعث می شوند مشتریان آینده چیزهای خوبی در مورد شرکت شما بشنوند.

۱۵- هر شهرتی که بدست می آورید را به اطلاع عموم برسانید.

اگر یک خبرنگار جایی مطلبی از شما بیان کرد یا جایزه ای بردید یا در برنامه تلویزیونی شرکت کردید، آن را به اطلاع همه برسانید. مشتریان شما وقتی بدانند دیگران در مورد شما حرف می زنند، با شوق بیشتری از شما به دوستان خود خواهند گفت.

۱۶- بخشی از اجتماع شوید.

چه اسپانسر یک تیم کوچک شوید یا یک رویداد سازمانی، شرکت شما در وقایع اجتماعی باعث می شود نام کسب و کار شما به خاطر سپرده شود.

۱۷- نام و شماره تلفن کسب و کار شما به راحتی یافت شود.

می توانید آنها را روی ماشینهایی که محصولات شما را جابجا می کنند بزرگ بنویسید تا هر کسی بتواند به شما دسترسی پیدا کند. به هر مشتری چند کارت ویزیت بدهید تا اگر از شما راضی بودند بتوانند کارت شما را به آشنایان خود بدهند. شماره تلفن سایت خود را در هر صفحه سایتتان وجود داشته باشد.

۱۸- مهارتهای شبکه سازی خود را گسترش دهید.

به گروهای صنعتی، کسب و کارهای محلی که مشتریان هدف شما را جذب می کنند، بپیوندید. به افراد آن گروهها در رسیدن به اهدافشان یاری دهید تا کسب اعتبار کنید.

۱۹- مشتریان خود را به کسب و کارهایی که رقیب شما نیستند ارجاع دهید.

وقتی شما مشتری یا بیماران خود را سایر کسب و کارهای مرتبط ارجاع دهید، آنها هم این کار را برای شما خواهند کرد.

۲۰- از افرادی که برای شما مشتری میفرستند تشکر کنید.

نحوه ی تشکر شما به ذات کسب و کار شما بستگی دارد. ممکن است یک کارت تشکر دستنویس باشد، یا یک کوپن تخفیف یا پول نقد یا هر چیزی که مقدور باشد، شایسته کسب و کار شما باشد و اخلاقی باشد.

وقتی از آنها قدردانی کنید، تشویق می شوند که مشتریان بیشتری برای شما بفرستند.

منبع: businessknowhow – ترجمه: محمد یوسفی – مدیران ایران

۳ پاسخ به "۲۰ روش بازاریابی دهان به دهان برای کسب و کار شما"

  1. ممنووووووووووووون از این مطالب کاربردی

  2. بسیاز ممنون از مطالب کاربردیتون.

  3. روش های خوب و کاربردی رو در زمینه بازاریابی دهان به دهان عنوان کردید
    ممنون از مطالب خوب سایت تون

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© کلیه حقوق برای «مدیران ایران» محفوظ است.
X