منوهای نصب در پنل مدیریت

۳۰ مورد که یک مدیر عالی می داند و به آنها عمل می کند

به عنوان یک مدیر­، برای رشد و پرورش تیم گوش می دهند و بعد تیم را برای انجام کارها به نحو احسن رهبری می کنند. گوش می دهند و بعد تیم را برای انجام کارها به نحو احسن رهبری می کنند. من می خواهم یک مدیر عالی باشم!

 

مدیر عالی
مدیر عالی

 

ایجاد روابط حرفه ای بین اعضای تیم و مدیر باعث افزایش انگیزه ی آنها می شود که در نتیجه کارشان را بهتر انجام خواهند داد و همچنین آنها را وفادار نگه می دارد. پرورش فرهنگ احترام به صورت ریشه ای هم برای مدیر و کارکنان مفید است هم شرکت.

باید این واقعیت را بپذیریم که آشفتگی کار و زندگی باعث می شود قواعد اساسی مدیریت را فراموش کنیم. من از عالی بودن فاصله دارم، اما با سعی بیشتر می توانم به آن برسم. به همین علت چک لیستی تهیه کرده ام که هر روز به ما یادآوری کند یک مدیر عالی چطور باید باشد.

سبک مدیریتی هر شخصی متفاوت است. پیشنهاد می کنم شما هم چک لیست مخصوص به خودتان را تهیه کنید و روی میز کارتان قرار دهید .

۱- گوش دهید.

به طور فعال با نیت پردازش و فهم صحبت های شخص مقابل گوش دهید. حین گوش دادن به اینکه چه چیزی می خواهید در ادامه بگویید فکر نکنید. سعی نکنید مکالمه را به دست بگیرید فقط گوش دهید. لحظاتی را برای فهم صحبتهای طرف مقابل اختصاص دهید تا به اون نشان دهید که به گفته های او اهمیت می دهید و برایشان ارزش قائل هستید. از چیزهایی که می توانید با خوب گوش دادن یاد بگیرید شگفت زده خواهید شد.

۲- هر صبح را با جملات ساده ای مثل “صبح بخیر” یا ” سلام، حالت چطوره؟” شروع کنید.

کاری بسیار ساده است. با اینکار شما به عنوان مدیر نشان می دهید که دیگران را هم می بینید و حضورشان را تایید می کنید که تاثیر مثبت زیادی در شروع یک روز کاری دارد. از احساسی که دیگران دارند به شما هم احساسی دست خواهد داد. زمانی شیفته ی نحوه ی برخورد مدیرعامل یک شرکت بزرگ با کارکنانش شده بودم. او از آنها در مورد نحوه ی گذراندن تعطیلاتشان سوال می کرد. همچنین آنها را به ناهار دعوت می کرد تا در مورد هر چیزی صحبت کنند (چه زندگی چه کسب و کار). شخصا احساس مهم بودن برای شرکت داشتم. احساس می کردم من نیز دیده می شوم و صدایم شنیده می شود.

۳- ماموریت، اهداف، فرآیندها و رویه های واحد یا شرکت خود را تعیین کنید.

در همان روزهای اول ماموریت و اهداف شرکت و بخش خود را مشخص کنید. این کار باعث می شود بتوانید پیشرفت را اندازه گیری کنید.

۴- برای ارتباط بهتر جلسات تیمی برگزار کنید.

هر هفته جلساتی برگزار کنید و در مورد پروژه های در حال انجام صحبت کنید تا تیم بتواند به بهترین نحو عمل کند. زمان جلسات نسبتا کوتاه باشد و به وضوح در مورد فعالیت ها صحبت کنید.

۵- از همان ابتدا انتظارات، نقش ها و مسئولیت ها را تعیین کنید.

هر فردی می خواهد بداند چه نقشی دارد و چطور می تواند در رسیدن تیم به اهداف و انجام ماموریتش اثر گذار باشد. این کار باعث می شود هم احساس مسئولیت کنید و هم هدفدار حرکت کنید.

۶- هر وقت لازم است دیگران را تایید کنید.

بخشی از مدیریت توانایی بازخورد دادن است. یک مدیر عالی با انتقادات سازنده موافق است و درمورد راه هایی برای بهبود با کارکنانش گفتگو می کند. لو می داند که موفقیت دستاوردی تیمی است. روانشناسان می گویند که تقویت مثبت در ایجاد یک رفتار موثر است. یک موفقیت را زبانی، با یک ایمیل، ناهار یا یک دستنوشته مورد تشویق و قدردانی قرار دهید.

۷- سرمشق باشید.

در خلاقیت، خوش قولی، قاطعیت و تصمیمات قاطعانه سرمشق دیگران باشید.

۸- لبخند بزنید.

مشتاق باشید. با یک لبخند نشان می دهید که کارکنانتان می توانند به شما نزدیک شوند. خوشحالی مسری است. وجود افراد شاد مفرح است. هیچکس دوست ندارد با یک فرد منفی صحبت کند.

۹- از رهبری کردن با ترس اجتناب نکنید و یا محیط کاری را استرس زا نکنید.

این مطلب رو هم از دست ندید:
  ۱۰ مرحله برای غلبه بر موانع خلاقیت +دانلود فایل صوتی مقاله

ایجاد یک محیط کاری خصومت آمیز باعث از بین رفتن کارایی می شود و آن محیط به مرور زمان از هم خواهد پاشید. ترساندن افراد هیچوقت استراتژی موثری برای حفظ کارایی در بلندمدت نبوده است.

۱۰- به افراد صرفا نگاه آماری نداشته باشید.

مطمئنا همه ی ما می خواهیم به اهدافمان برسیم. چه فروش باشد چه افزایش نرخ تبدیل، نباید فراموش کنیم که افراد ما انسان هستند. وقتی با آنها محترمانه برخورد شود سودبخش خواهند بود. بازخورد و برنامه های رشد کمک می کند کارکنان از حداکثر توان خود استفاده کنند.

۱۱- متواضع و قدردان باشید.

بخش بزرگی از تواضع، احترام به دیگران است. افراد متواضع صادق و درستکار هستند و با خودبینی و دستورات مخفیانه رهبری نمی کنند. قدردان توانایی های هر یک از اعضای تیم خود باشید.

۱۲- خودبینی و سیاست های غیرضروری را از بین ببرید.

یکی از ویژگی های ستودنی یک فرد این است که از خودش تعریف نکند. اگر شما واقعا در کاری مهارت دارید و آن را عالی انجام می دهید، دیگران بدون آنکه شما حرفی بزنید متوجه خواهند شد. کیفیت کار شما خوب بودن شما را اثبات خواهد کرد. همه ی ما به سختی کار می کنیم تا به سطوح مشخصی در زندگی برسیم. فراموش نکنید از کجا آمده اید. درسهایی که از زندگی گرفته اید را به یاد داشته باشید. فقط قدردان نخواهید بود، شادتر هم زندگی خواهید کرد.

۱۳- به رشد و پیشرفت افراد اهمیت دهید.

برنامه های رشد را مورد بازبینی قرار دهید و به آنها کمک کنید از حداکثر توان خود استفاده کنند. هیچکس دوست ندارد راکد باشد. وقتی افراد بی حوصله شوند، کارایی آنها کاهش خواهد یافت. باید همیشه تیم خود را به سمت بهترین چیزی که می توانند بشوند هدایت کنید.

۱۴- آموزش را ترویج دهید.

آموزش پیوسته در اقتصاد امروز ضروری است. اطلاعات کنفرانس ها، کتاب ها، وبینارها و مقالات را برای کارکنان خود بفرستید. پذیرای نوآوری ها روندها و ایده های جدید باشید. ایجاد فرصتهایی برای یادگیری و آموزش هم برای کارکنان و هم شرکت مفید است.

۱۵- نیاز به تعادل بین کار و زندگی را بپذیرید.

بیشتر زندگی ما به کار کردن سپری می شود. اداره کردن یک شغل تمام وقت و زندگی خانوادگی آسان نیست. زندگی مسائل مربوط به خودش را دارد. بچه ها مریض می شوند. لحظاتی مثل تولد یا وقایع ورزشی وجود دارند. داشتن یک مدیر فهیم باعث می شود که احساس گناه و استرس یک والد مشغول به کار کاهش یابد. هر کسی نیاز به استراحت، تعطیلات و گذران اوقاتی با خانواده دارد. باید خارج از محل کار زندگی جریان داشته باشد. این باعث خواهد شد خستگی کارکنان کاهش پیدا کند و تجدید انرژی کنند و شادتر و پرانرژی تر مشغول به کار شوند.

۱۶- به دیگران احترام بگذارید.

برای افراد و وقت آنها احترام قائل باشید. باید بدانید که در هر زمان اولویت های کاری کارکنان شما چیست. مثلا اگر با کمبود نیرو مواجه هستید، وقت آنها را در جلسات طولانی نگیرید.

۱۷- سوال بپرسید.

در مورد کارهایی که در حال انجام است سوال کنید تا بدانید در محل کارتان چه می گذرد. نه اینکه میلیون ها ایمیل با یک موضوع بفرستید، اینکار رفتاری منفعل و پرخاشجویانه است. تلفنی یا حضوری با کارکنان خود صحبت کنید. ارتباط کلید است.

۱۸- درب دفتر خود را باز بگذارید.

سیاست درب باز را برای سوالات، صحبت ها یا نگرانی ها داشته باشید. درب دفتر خود را همیشه باز بگذارید مگر اینکه در یک کنفرانس تلفنی، جلسه یا مشغول به صحبتی خصوصی باشید. بستن درب باعث بستن مسیر ارتباط و قطع ارتباطات می شود. افرادتان شما را سر یا دور از دسترس می بینند. اگر نیاز دارید که برای تفکر یا تمرکز بر یک موضوع در را ببنید، تا حد امکان این کار را خارج از وقت اداری انجام دهید.

۱۹- دست های خود را کثیف کنید!

از اینکه دست یا لباستان کثیف شود نترسد. به محل انجام کارها بروید تا بفهمید چه کارهایی در حال انجام است. مراحل انجام کار را از نزدیک ببینید.

این مطلب رو هم از دست ندید:
  راه حل بسازید، سیاستگذاری نکنید !

۲۰- واقعی باشید.

با کارکنان صادق باشید. باید انتقادات سازنده بین شما و کارکنان در جریان باشد. با نتایج و استانداردها گزارش دهید. روش هایی را بکار بگیرید تا در پایان هر پروژه بهتر از قبل عمل کنید.

۲۱- متمرکز بمانید.

انجام چند کار همزمان برای مدیران می تواند هم خوب باشد هم وحشتناک. همیشه یک کامپیوتر یا گوشی موبایل در اطراف ما هست که باعث می شوند در یک زمان در مکانهای مختلف باشیم. در لحظه زندگی کنید. فعالیت های خود را سازماندهی کنید و زمان مشخصی را به یک کار مشخص اختصاص دهید. اوقاتی را به فکر کردن، تعیین استراتژی و نوشتن برنامه ی عملیاتی اختصاص دهید.

۲۲- آرام، خونسرد و خوددار باشید.

احساسی نباشید. هیچکس رهبری که در شرایط بحرانی بترسد را نمی خواهد. داشتن رفتاری آرام و خونسرد حتی در شرایط پراسترس نشان از توانایی شما در کنترل اوضاع تحت فشار است.

۲۳- برخوردهای اجتماعی را با ایمیل جایگزین نکنید.

سوالی دارید؟ از دفتر خود خارج شوید و حضوری از افرادی که ممکن است بدانند بپرسید. یا تلفن را بردارید و تماس بگیرید. طبق یک روال روزانه ی مشخص با هر یک از اعضای تیم خود دیدار کنید و با او صحبت کنید. در دفتر خود مخفی نشوید.

۲۴- اهداف را شفاف بیان کنید.

با توجه به کمبود منابع در اکثر شرکت ها، زمان عامل بسیار مهمی است. به طور شفاف اهداف، ماموریت ها و پروژه ها را بدون درگیر شدن در اصطلاحات کسب و کاری بیان کنید. آلبرت انیشتن گفت: ” اگر نتوانید آن را به سادگی شرح دهید، آن موضوع را به خوبی نفهمیده اید.”

۲۵- عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان خود را بشناسید.

انگیزش کلید فهم کارکنانتان است. افراد با ترکیبی از چیزهایی مثل پول، بازخورد، شناخته شدن یا زمان انگیزش می یابند. باید بدانید چه عواملی باعث می شوند کارکنان شما به بهترین نحو عمل کنند. آیا دوست دارند بخاطر کار خوبی که انجام داده است بین همکارانش شناخته شود؟ سعی کنید بفهمید چه چیزهایی آنها رابه سمت موفقیت هدایت می کند.

۲۶- از مدیریت ذره بینی بپرهیزید.

تفویض اختیار کنید و به تخصص کارکنان خود اعتماد داشته باشید. براساس اینکه برای چه کاری استخدام شده اند، احتمالا می توانند کاملا تمام نیازهای تکمیل آن شغل را برطرف سازند. وقت خود را با سرک کشیدن مداوم به کارکنان هدر ندهید. آنها با تجربه یاد خواهند گرفت.

۲۷- اجازه دهید بدرخشند.

با پرهیز از ریزمدیریتی، به آنها آزادی می دهید تا بتوانند خودشان را نشان دهند. ایده های و فرآیندهای جدید برای بهبود وضعیت را تشویق کنید. همیشه پذیرای فناوری و نوآوری باشید. فرصتها و تجاربی را ارائه دهید که تیمتان را به چالش می کشد. به افراد اجازه دهید شانس خود را امتحان کنند و خودشان را ثابت کنند.

۲۸- شفاف و صریح باشید.

دانش باید بین اعضای تیم به اشتراک گذاشته شود. اسناد، منابع، نرم افزارها و گزارش های مهم را برای کمک به کارکنان در فهم تصمیمات در دسترس آنها قرار دهید. پیوسته برنامه های استراتژیک را از طرف شرکت یا واحد خود به افراد انتقال دهید.

۲۹- میزبان رویدادهای تیم سازی باشید.

یکی از بهترین روش های ایجاد پیوند با همکاران و کارکنان برگزاری رویدادهای تیم سازی است. در این رویدادها شما فرصت شناخت آنها و در نتیجه بهتر کار کردن با آنها را پیدا می کنید. با این کار آنها خواهند فهمید که بخشی از تیم هستند.

۳۰- همکاران خود را بشناسید.

بیشتر وقت ما در محل کار می گذرد. باید آن اوقات را با خوبی و خوشی سپری کنید. تولدها را جشن بگیرید. درمورد خانواده هایشان، سرگرمی ها، استعدادها، آرزوها و علائقشان اطلاعاتی داشته باشید.

هر فرد سبک مدیریتی مخصوص به خود را دارد. شما به این لیست چه چیزهایی اضافه می کنید؟

منبع: mavenlink – ترجمه: محمد یوسفی – مدیران ایران

 

 

۰ پاسخ به "۳۰ مورد که یک مدیر عالی می داند و به آنها عمل می کند"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© کلیه حقوق برای «مدیران ایران» محفوظ است.
X