آموزش وردپرس

برنامه ریزی برای موفقیت کارآفرینان در رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی یک فرصت خوب برای کارآفرینان ایجاد می‌کنند تا بتوانند گروه‌های کاری خوبی را شکل بدهند و با مشتریانشان مانند رقبای قدرتمندشان، ارتباط برقرار کنند.

ولی وقتی زمان و منابع محدود هستند، خیلی مهم است که بر تاثیر رسانه‌های اجتماعی برای رسیدن به اهدافمان تمرکز کنیم:

آیا می‌خواهید فروشتان را هدایت کنید؛ رهبرانی شایسته خلق کنید؛ با مشتریان فعلی و وبلاگنویس های صنعت خودتان ارتباط برقرار کنید؟ و البته در آخر بفهمید که چگونه می‌توانید موفقیتتان را در رسیدن به این اهداف ارزیابی کنید.

برای کارآفرینانی که می‌خواهند برنامه فعالیت در رسانه‌های اجتماعی‌شان را کمی توسعه بدهند، چند نکته را بیان می‌کنیم:

دقیقاً بدانید مخاطب شما چه کسی است

بررسی دموگرافی مخاطبانتان خیلی مهم است (بدون مشتری، فروشی نخواهید داشت!). مطمئن باشید که تصویر روشنی از کسی که می‌خواهید به شما برسد، در ذهنتان دارید. مطمئن شوید که آن‌ها را در داخل و خارج می‌شناسید و با علاقمندی‌ها، نیازها و بزرگ‌ترین دغدغه‌هایشان آشنا هستید. محصولات و خدمات شما چطور می‌تواند مشکلات آن‌ها را برطرف کند؟ همینطور تاثیر گذاران صنعت خودتان را بررسی کنید که چطور می‌توانند نقش مهمی در رسیدن به مخاطبان شما داشته باشند.

 

مخاطبانتان در کدام سایت های رسانه اجتماعی هستند؟

بررسی کنید که آن‌ها علاقه دارند در کدام سایت ها بیشتر حاضر شوند. اگر پرسنل و بودجه کافی نداشته باشید، فعالیت در سایت های مختلفی که مخاطبانتان در آن‌ها فعال هستند، برای شما سخت خواهد بود. در این صورت، ۲-۳ سایت که بیش‌ترین طرفدار را بین مخاطبان شما دارند انتخاب کنید؛ بعداً می‌توانید سایت های دیگری هم برای فعالیت به لیست کارهایتان اضافه کنید.

برنامه ریزی برای موفقیت کارآفرینان در رسانه‌های اجتماعی
برنامه ریزی برای موفقیت کارآفرینان در رسانه‌های اجتماعی

استراتژی انتقال پیام‌های خود را تدوین کنید.

مطمئن شوید که اهداف برندینگ و داستان‌های شما، شرکت شما را با زندگی مخاطبانتان پیوند می‌زند و این‌ها در مورد شما و شرکت شما نیستند، در مورد آنچیزی هستند که مشتریان دوست دارند و می‌خواهند. در مطالبی که منتشر می‌کنید به علاقمندی‌ها و دغدغه‌های مشتریانتان اشاره کنید و سپس بیان کنید که محصولات و خدمات شما چطور می‌توانند آن‌ها را حل کنند.

 

از رسانه‌های اجتماعی فقط برای گفتن در مورد کسب و کار یا محصولتان استفاده نکنید.

برنامه ریزی برای موفقیت کارآفرینان در رسانه‌های اجتماعی
برنامه ریزی برای موفقیت کارآفرینان در رسانه‌های اجتماعی

وقتی کلی چیز خوب اینطرف و آنطرف پیدا می‌شود، هیچ کس دوست ندارد به شنیدن اینکه شرکت شما فوق العاده است گوش دهد! در عوض، اطلاعات مفیدی درباره اخبار مرتبط با مخاطبان خاص کسب و کارتان و علاقمندی‌هایشان تهیه کنید. همینطور مطالب خوب را از منابع دیگر به اشتراک بگذارید، نه فقط آن‌هایی که متعلق به خودتان است.

 

ترکیب کنید.

ترکیبی از انواع محتوا، از اخبار، نکات کاربردی، داستان‌های طنز و … ایجاد کنید و با استفاده از تصاویر، کلیپ ها، اینفوگرافیک ها و اسلاید ها، به کارتان قوت ببخشید.

برای مثال یک شرکت که کارش فروش پکیج هایی به والدین بچه‌های کوچک است، در کنار انتشار مطالب آموزنده و نکات به درد بخور، کلیپ های خنده دار و سرگرم کننده را هم روی سایت هایی مانند فیس بوک به اشتراک می‌گذارد.

 

سایتتان را مرکز اصلی فعالیت‌هایتان قرار دهید.

در عین اینکه سایت های رسانه‌های اجتماعی گریز ناپذیر هستند، ولی مطمئن باشید که سایتتان فعال است. ایجاد لیست های ایمیل را فراموش نکنید. همزمان با ارسال مطلب از طرف مخاطبانتان، خودتان هم محتوایی خوب در سایت قرار دهید و آن‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و مشتریانتان را به صفحه فروش یا صفحه‌های فرود در سایتتان (برای جمع آوری اطلاعات آن‌ها) هدایت کنید.

سایت هایی مانند سوشیال مدیا اگزمینر، هاب اسپات و بافر، به شما کمک می‌کنند تا مطالبی بنویسید که بهتر در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند. در نتیجه ترافیک بیشتری به سایت شما هدایت خواهد شد …

 

اول گوش دهید.

قبل از مشغول شدن با رسانه‌های اجتماعی، اول مطمئن شوید که سبک فعالیت در آن‌ها را می‌دانید. در مورد انواع مسائل مربوط به خدمات مشتریان یا مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید، فکر کنید. برای مثال، هر جایی که شرکت شما حضور یابد – مانند تویی‌تر یا فیس بوک – مشتریان انتظار دارند به سرعت پاسخ سوالات و مشکلاتشان را بگیرند. همینطور قبل از نوشتن هر مطلب، خوب فکر کنید. حتی ممکن است شما نوشته ای را بخواهید پاک کنید که قبلاً کسی آن را به صورت عمومی منتشر کرده است. برگرداندن پیام‌هایی که به صورت ویروسی و سریع منتشر می‌شوند، کار خیلی سختی است.

 

تعامل و ایجاد ارتباط کنید.

رسانه اجتماعی، بلندگو نیست، محیطی برای گفتگوی دوطرفه است. رسانه اجتماعی فرصت خوبی برای ارتباط با مشتریان و تاثیر گذاران رسانه ایست. به دنبال گفتگوهای تویی‌تری، لینکداینی، گروه‌های فیسبوکی یا گروه‌های گوگل پلاس باشید. سوالات تامل برانگیزی بپرسید و با اطلاعات مفیدی که فقط با هدف تبلیغ کسب و کار شما نیست، به صورت مسئولانه به مردم پاسخ دهید.

 

اولویت بندی کنید.

روی چیزهای مهم تمرکز کنید و تست کنید که چه چیزی بهتر روی مشتریان خاص شما جواب می‌دهد. چطوری می‌خواهید موفقیتتان را ارزیابی کنید؟ نتایج بدست آمده را به طور منظم بررسی کنید و بر اساس نتایجی که می‌گیرید کارهایتان را تغییر دهید. ترافیک وب سایتتان را نظارت کنید تا ببینید کدام سایت رسانه اجتماعی ترافیک بیشتری به سمت شما روانه می‌کند؟ کدام الگوها سایت شما و وضعیت فروشتان را رقم می‌زنند؟ چه روزهایی، چه زمان‌هایی از روز و کدام نوشته‌ها به نظر تاثیر گذار تر می‌آیند؟

 

به تصویر بزرگ نگاه کنید.

خیلی خودتان را درگیر یک سایت رسانه اجتماعی و یا تاکتیکی خاص نکنید، مگر اینکه نتایج فوق العاده ای برای شما ایجاد کرده باشند. به عوض شدن روندها و اینکه چطور می‌توانید از آن‌ها سود کنید توجه کنید. مثلاً اینکه شاید یک سایت رسانه اجتماعی در اجتماعی خاص که شامل مشتریان شما می‌شود در حال بزرگ شدن است؛ و در نهایت استراتژی فعالیت در رسانه‌های اجتماعی‌تان را با تلاش‌های بازاریابی‌تان، پیوند بزنید.

ترجمه توسط  مدیران ایران  از سایت کارآفرین.کام

مدیران ایران


-= لینک کوتاه این مطلب =-

این مطالب را از دست ندهید :
- با آزمون دیسک، شناخت فوق العاده ای نسبت به خودتان یا همکارانتان بدست بیاورید: اطلاعات بیشتر ...
- تا حالا معجون مدیریت زمان رو امتحان کردید ؟
- وقتتون کمه و علاقمند به بروز رسانی اطلاعات مدیریتی تون هستید ؟
- با کانال تلگرامی مدیران ایران، همیشه بروز باشید ...


همچنین ببینید

32 نمونه آگهی چاپی که ­می­توانید استفاده کنید

۳۲ نمونه آگهی چاپی که ­می­توانید استفاده کنید

آگهی پرسش­آمیز: سوال را در عنوان مطرح می­کند و در متن به آن جواب می­دهد. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *