گسترش عملکرد کیفیت ( QFD(Quality Function Deployment چیست ؟

QFD یک تکنیک پیشرفنه و جالب برای طراحی محصول و خدمات میباشد که اکثر تکنیک های بهبود برای اولین بار در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از این روش کلیه خواسته ها و نیاز مشتریان، شناسایی شده و به نحو موثری به بخشهای مختلف سازمان منتقل میگردد لیکن یک روش مناسب در برنامه ریزی کیفیت به شمار میرود. این روش به نامهای دیگری نظیر صدای مشتری و خانه کیفیت نیز شناخته میشود. تکنیک QFD اساساً به عنوان یک فعالیت مدیریتی و متناسب با دیدگاه مشتری گرا شناخته میشود و با یک روش تجزیه و تحلیل سیستماتیک قادر به انتقال خواسته های مشتریان به واحدهای مختلف بازاریابی و فروش ، برنامه ریزی تولید و سایر بخشهای سازمان میباشد.

تکنیک QFD با این هدف توسعه یافته ات که محصول و خدمات به نحو اثر بخش تر و کاراتری به مشتری عرضه گردد. در واقع با بکار گیری این روش، صدای مشتری در کل زنجیره تولید شنیده میشود.

QFD ابزار طراحی TQM است و یک فرایند سیستماتیک برای ایجاد تمرکز بر مشتریان است. همچنین روشی است که به سازمانها کمک میکند تا بتوانند محصولات رقابتی، در زمان کوتاهتر و هزینه کمتر تولید نمایند. به واقع QFD یکی از ابزارهای طرح ریزی کیفیت است .

همچنین ببینید

تبدیل شدن به نوآور در مدیریت +دانلود فایل صوتی مقاله

در گذر دهه اخیر همه شرکت های این کره خاکی در تکاپویی سخت برای بازآفرینی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *