ویژگی های مدیر موفق

ویژگی های لازم اولیه برای یک مدیر موفق

میتوان به طور خلاصه ویژگی های لازم اولیه برای یک مدیر موفق را اینگونه بیان کرد :

توانایی درک اهمیت رویدادها را داشته باشد، بدون اینکه تحت تأثیر آرا و عقاید اطراف خود قرار بگیرد و یا دستخوش تغییر نگرش های دیگران و گرفتار پیش داوری شخصی شود.

توانایی اخذ تصمیم و عمل بدون اینکه به دلیل، خطرات جانبی از مسیر و هدف اصلی منحرف شود.

مسئولیت پذیری یا آمادگی برای ایستادن و مبارزه کردن با مشکلات.

این امر با تصمیم گیری و قاطعیت رابطه بسار نزدیک دارد. زیرا کسی که قبول مسئولیت می کند باید از توان لازم برای برای تصمیم گیری برخوردار باشد تا بتواند تصمیمی بگیرد که در جهت منافع سازمان باشد. به علاوه مدیر می بایست در برابر پیامدهای تصمیمات خود مسئولیت پذیر باشد.

سازماندهی یا استفاده از هر یک از اهداف سازمان، و ابزار و وسایلی که در اختیار دارد. چنانجه مدیر از ابزار کار خود در جای درست استفاده می کند. بسیاری از مشکلات سازمانی خود به خود حل می شود.

انسان شناسی یا توان شناختن افرادی که با آن کار می کنند. در پرتو این شناخت است که رفتار مدیر در قبال کارکنان متفاوت است.

انگیزه، یا اشتیاق و تمایل به انجام کار یا کارهایی که به او سپرده شده است. چنین مدیری می تواند انگیزه لازم برای کارکنان را ایجاد نماید.

توان بدنی یا قدرت کارکردن به مدت های طولانی بدون احساس خستگی. در حقیقت با توجه به آن چه در مورد انگیزه بیان شد، اکثر کارمندان با ملاحظه رفتار مدیر، رفتار خودشان را تنظیم می کنند.به همین دلیل چنانچه مدیر را ببینند که ساعت های طولانی با جدیت و بدون خستگی کار می کند، از او پیروی کرده وعلاقه زیادی به کار از خود نشان می دهند.

بلوغ عاطفی یا توان کنترل عواطف و احساسات خود در هر زمان که ضرورت داشته باشد. مدیری را دارای بلوغ عاطفی می دانیم که دقیقا بعد از تجزیه و تحلیل شرایط، احساسات خود را آشکار سازد.

اعتماد به نفس یعنی قبول اینکه صاحب قدرت است و نمی تواند با تکیه بر این قدرت مشکلات خود و سازمانی را که به او سپرده اند را حل کند. به بیان دیگر خودش را به درستی می شناسد. به توانایی های خود وقوف دارد و می تواند در برخورد با شرایط مختلف به راحتی تصمیم بگیرد و در مقابل این تصمیم وحشتی نداشته باشد.

مشاوره یا داشتن سعه صدر لازم برای برخورداری از آرای همکاری و مخصوصا زیر دستان ، در واقع یکی از صفات پسندیده مدیر ، آن است که با افراد صاحبنظر درباره مسایلی که ضرورت ایجاب می کندمشورت و با توجه به آرای معقول آن ها تصمیم گیری کند.

تجربه کافی که الزاما نمی تواند مدرک دانشگاهی باشد. هرچند با تحصیلات مدیر بی رابطه نیست در واقع بسته به این که مدیر در کدام قسمت به کار اشتغال دارد، تجربه یا تحصیل می تواند تعیین کننده باشد.

قدرت تصمیم گیری و قاطعیت حساب شده در کار. منظور از قاطعیت ، حالت منطقی آن است.در واقع ، قاطعیت به این معناست که هر گاه برای مدیر مسلم سد انجام کاری برای به نفع سازمان است، در انجام آن تردیدی به خود راه ندهد.

داوری صحیح یا دارا بودن قدرت قضاوت عادلانه درباره زیر دستان برای این منظور لازم است مدیر قبل از قضاوت راجع به هر کدام از زیر دستان شرایط زمانی و مکانی را در نظر بگبرد.

خوب شنیدن یا در واقع خوب گوش دادن هنری است که در تمامی انواع روابط انسانی نقش تعیین کننده دارد . اما هنگامی که حرف از مدیران مطرح باشد، این هنر به شیوه ای چشمگیر تر خود را مطرح میکند. مدیر در صورتی میتواند درباره این با آن گزارش اظهار نظر کند که در هنگام ارائه آن به دقت گوش داده باشد.

پیشگامی یا برخورداری از این قدرت شخصیتی که در انجام امور پیش قدم شود و با طرح و ارائه اندیشه های جدی ، رهبری زیر دستان را برای انجام کار بر عهده گیرد.در این زمینه نیز تحقیقات متعدد انجام شده و برای مثال در یک سوم بررسی معلوم شد هرگاه قرار باشد در یک سازمان تغییری حاصل شود، چنانچه مدیر زودتر از دیگران آن تغییر را بپذیرد، از لحاظ روانی ، دیگران نسبت به این تغییر ساده تر تسلیم می شوند و کمتر در برابر آن مقاومت می کنند.

هماهنگی با توان ایجاد توازن بین فعالیت های اعضای مختلف سازمان بر این اسا، ابتدا می بایست از احساس وفاداری نسبت به سازمان ، و علاقمندی به کار در میان اعضای زیر دست خود اطمینان حاصل کرده باشد تا بتواند در هماهنگی آن ها موفق باشد.

برخوردار بودن از ویژگی خلاقیت و کارآفرینی. در ابتدای هر کار و فعالیت نو آور ، خلاق و کار آفرین همیشه نوعی دید بلند مدت و عمیق وجود دارد و این در هر نوع فعالیت بازسازی، نوسازی و سازندگی زندگی کاری یا انسانی یا سازمانی دیده می شود. هر مدیری که ادعای توانمندی استراتژیک دارد باید بتواند این دید خود را در چند جمله بگوید یا بنویسد.

باید از یک جهان بینی استوار برخوردار باشد. وقتی که یک دید در جریان شکل گیری قرار می گیرد، در حقیقت به یک فلسفه مجموعه نگر و سازمانی تبدیل میشود که عبارتست از ایدئولوژی کارآفرینان و یا حتی سایر مدیران کلان. فلسفه مجموعه نگر سازمانی ، یک شرکت مانند جهان بینی یک فرد است، یعنی ترکیب از مهمترین عوامل و ارزش های شخصیتی یک فرد.

مدیر خوب مدیری است که خود را از کارهای تکراری و روزمره رها سازد که این عمل مستلزم تفویض اختیار توسط مدیر و از جمله مزایای ن به شمار می رود. بسیاری از مدیران وقت و انرژی خود را صرف انجام کارهایی می کنند که کارمندان آن ها هم می توانند آن ها را انجام دهند و در نتیجه هزینه انجام کار بالا می رود و بهره وری کاهش می یابد. راه حل این مشکل ساده است:” تفویض اختیار”

“تفویض اختیار” موثر از بهترین ابزاری است که مدیر می تواند آن را در بهبود بهره وری به کار گیرد. از آن جایی که ممکن است از تفویض اختیار به نحو احسن استفاده نشود ، مدیران باید در زمان تفویض اختیار ، به خوبی از این نکته آگاه باشند که چرا؟ به چه کسی و تا جه حدی تفویض اختیار کنند. پاسخ به این سوالات مستلزم شناخت و آگاهی مدیر از مزایا و مسایل مرتبط با تفویض اختیار در مدیریت است .

همچنین ببینید

چهار ربع نقدینگی رابرت کیوساکی

چهار ربع نقدینگی رابرت کیوساکی

➕ربع های نقدینگی چیستند ؟ اکثر افراد جامعه صرف نظر از شغل و کسب و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *