آموزش وردپرس

اجتناب از سرزنش +دانلود فایل صوتی مقاله

سرزنش کردن یکی از فعالیت های معمول اکثر آدم های حرفه‌ای در محیط کاری است. پیشرفت واقعی هیچوقت بدست نمی آید، مگر اینکه سرزنش کردن از بین برود. سرزنش کردن طبیعی است، اما هیچوقت فایده‌ای ندارد. طبیعی است، چون وقتی اشتباهی رخ می دهد، اکثر آدما چندان برایشان راحت نیست که بگویند خود من هم باعثش بودم.

فایل صوتی این مقاله را همینجا بشنوید !
حجم این فایل صوتی ۳MB  و درحدود ۵ دقیقه می باشد.

پس بجای آن، بقیه را سرزنش می کنند. چیزی که میخواهم به یاد داشته باشید این است که سرزنش کردن سرآغاز خیلی چیزها است. با سرزنش، بهانه آوردن، شانه خالی کردن، تأیید و تکذیب بی جا و بیخود هم شروع می شود. سرزنش کردن را فعالیتی در نظر بگیرید که با وجود اینکه کمی از آن واقعی است، اما در کل بی ارزش می باشد و فقط برای این است که به جای اینکه کمی خودتان مسئولیت پذیر باشید، بقیه را خطا کار بدانید.

قسمت ناراحت کننده ا‌ش این است که وقتی از اکثر آدمهای حرفه‌ای سئوال کنید که مشکل از کجاست، بی‌اختیار انگشت اشاره‌ آن ها به سمتی که یک نفر دیگر را بعنوان مقصر نشان بدهند نشانه می رود، نه خودشان را. این کار اصلا کاربردی نیست، زیرا به همان اندازه که من این کار را برای اکثر مشکلاتی که با آن ها مواجه می شوم انجام می دهم، آدمهای خیلی زیادی هستند که صادقانه تقصیر را متوجه‌ی همه‌ی اعضای تیم می دانند. کار شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای این است که این حقیقت را بپذیرید که در اکثر مواقع، یک مقدار از سرزنشی که وجود دارد، متوجه خود شماست. بجای سرزنش کردن بقیه، اینطور فکر کنید که یکی از زیربناهای حرفه‌ای کار کردن، مسئولیت پذیری است. درست مثل انضباط و اعتماد به نفس، شما باید مسئولیت اتفاقی که بریتان میافتد را طوری بپذیرید که انگار خودتان مسئول بوجود آمدنش هستید. وقتی که از ته قلب به چنان چیزی معتقد باشید، آن وقت است که دست از سرزنش کردن بقیه برمی دارید. بار دیگر که احساس کردید می خواهید کسی را سرزنش کنید ، یا اینکه دیدید کسی می خواهد در یک بحث شروع به سرزنش کردن بکند، این نکات را به یاد بیارورید تا بتوانید از بازی سرزنش جلوگیری کنید.

نکته اول، قضیه را علنی کنید ! چه خودتان مشغول سرزنش کردن هستید، چه کس دیگری ، بلند و واضح بگویید که این کار با نام سرزنش کردن شناخته می شود و کار غلطی است و باید جلوی آن را گرفت.

نکته دوم، سهم خودتان را بپذیرید. مسئله هر چیزی که هست، قبول کنید که شما هم در بوجود آمدن آن سهیم بوده اید.

اگر بقیه ببینند که شما هم مسئولیت قسمتی از ماجرا را پذیرفته اید ، احتمال اینکه بخواهند از زیر سرزنش شدن فرار کنند خیلی کم است و آن وقت ممکن است این سرزنش کردن سازنده باشد.

نکته بعدی، مطمئن باشید که احساساتتان را کنترل می کنید. هیچ چیزی به اندازه‌ی احساسات منفی شدید و کنترل نشده نمیتواند بحث ساده ای را به سمت یک بازی سرزنش بکشاند. بجای آن ، یک نفس عمیق بکشید و نظراتتان را با نگاه مثبت مطرح کنین. در آخر اینکه، دنبال ریشه‌ی اتفاق بگردین، و حواستون باشد که خیلی مواقع جواب سئوالتان یک ابزار، یا فرآیند، یا ماشین، یا یک منبع دیگر است.

در راه پیدا کردن جواب، اگر به جای بحث کردن در مورد نقص افراد، در مورد ریشه‌ی مسئله صحبت کنیم، خیلی راحت تر مسئله را حل می کنیم. سرزنش کردن طبیعی و اجتناب ناپذیر است ، اما شما می توانید این نکات را رعایت کنید و آن را به جای عکس العمل معمولی، تبدیل به یک اتفاق نادر کنید . وقتی که توانستید از سرزنش کردن صرفنظر کنید، تازه تبدیل می شوید به آدمی با روابط اجتماعی قوی و در عین حال حلال مشکلات.

منبع : مدیران ایران


-= لینک کوتاه این مطلب =-

این مطالب را از دست ندهید :
- با آزمون دیسک، شناخت فوق العاده ای نسبت به خودتان یا همکارانتان بدست بیاورید: اطلاعات بیشتر ...
- تا حالا معجون مدیریت زمان رو امتحان کردید ؟
- وقتتون کمه و علاقمند به بروز رسانی اطلاعات مدیریتی تون هستید ؟
- با کانال تلگرامی مدیران ایران، همیشه بروز باشید ...


همچنین ببینید

سه فرض خطرناک رهبری

هنری وینکلر گفته است که پیش‌فرض‌ها، موریانه‌های روابط هستند. پیش‌فرض‌ها میانبرهایی هستند که از شناخت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *