چطور از سایت‌های تخفیف گروهی برای بازاریابی استفاده کنیم؟
تخفیف گروهی

چطور از سایت‌های تخفیف گروهی برای بازاریابی استفاده کنیم؟

در چند سال اخیر سایت‌هایی مانند تخفیفان و نت برگ، با الهام گرفتن از ایده‌ای که در کشورهای دیگر در حال اجرا بود، با ارائه تخفیف‌های جذاب برای تهیه محصولات و خدمات، بازار نسبتاً خوبی را به خودشان اختصاص داده‌اند. ولی سوال اینجاست که چطور از سایت‌های تخفیف گروهی برای بازاریابی استفاده کنیم؟

معروف‌ترین سایت ارائه‌دهنده تخفیف گروهی در جهان گروپان است. اجازه دهید بعدازاین، شرکت‌های ارائه‌دهنده تخفیف‌های گروهی را به‌اختصار «گروپانی» صدا کنیم!

  • روش کار بدین گونه است که بازاریابان شرکت‌های گروپانی، به فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات مراجعه می‌کنند.
  • بعد از عقد قرارداد، محصول یا خدمات ایشان، توسط سایت و ایمیل به انبوهی از مشتریان بالقوه معرفی می‌شود.
  • خریداران پس از خرید، کد تخفیف را به فروشنده ارائه می‌دهند و از خدمات شامل تخفیف بهره­مند می‌شوند.

 

مشتری‌های سایت‌های این‌چنینی، از خدماتی که دریافت می‌کنند، با توجه به تخفیف ارائه‌شده رضایت نسبی دارند و تقریباً روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

پس به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار، می‌توان گفت یک بازار بالقوه خوب در سایت‌های تخفیف گروهی منتظر ماست!

این یک مقاله برای تبلیغ این شرکت‌ها نیست! در ادامه می‌خواهم نکات مهمی را مطرح کنم که چطور استفاده بهتری از این سایت‌ها داشته باشیم؟

نکته اول – قیمت درست:

استراتژی شرکت‌های گروپانی این است که محصول یا خدمات را با تخفیف بالایی (حتی تا ۹۰ درصد) ارائه بدهند و با همین عدد دوست‌داشتنی، مخاطب را جذب کنند.

درآمد شرکت‌های گروپانی، به تعداد فروشی که انجام‌شده، درصد مشخصی (۱۰ – ۱۵ درصد) از قیمت اصلی محصول است. مثلاً اگر قیمت اصلی محصول شما ۱۰۰۰ تومان باشد و شما آن را با ۵۰ درصد تخفیف و قیمت ۵۰۰ تومان در گروپانی ها عرضه کنید و با فرض بستن قرارداد ۱۰ درصدی، بابت هر تعدادی که محصول به فروش برسد، ۱۰۰ تومان به شرکت گروپانی تعلق می‌گیرد و ۴۰۰ تومان هم نصیب شما می‌شود.

بعضی از بازاریابان، برای اینکه هم مخاطب را با یک تخفیف بالاتر هیجان‌زده کنند و هم اینکه سود بیشتری ببرند، به فروشنده پیشنهاد می‌دهند که قیمت اصلی را بالاتر اعلام کنید تا بتوانیم تخفیف بیشتری ارائه دهیم. مثلاً در مثال قبلی، شما قیمت اصلی محصول را ۲۰۰۰ تومان اعلام می‌کنید و این بار به‌جای ۵۰ درصد، ۷۵ درصد تخفیف می‌دهید تا به همان قیمت ۵۰۰ تومان برسید!

بدین ترتیب، بابت هر فروش، مبلغ ۲۰۰ تومان سود عاید شرکت می‌شود و از ۵۰۰ تومان دریافت شده از مشتری، ۳۰۰ تومان سهم شماست!

ولی قسمت مهم‌تر و بدتر ماجرا وقتی است که مشتری خوشحال، وارد فروشگاه یا سایت شما می‌شود و متوجه می‌شود که قیمت اصلی با قیمتی که در گروپان به او اعلام شده است، تفاوت دارد.

و به نظر من حق دارد که احساس کند سرش کلاه رفته است!

پس تا اینجا شما یک‌بار سر مشتری کلاه گذاشته‌اید (!) و او ممکن است دیگر هیچ‌وقت از شما خرید نکند.

چطور از سایت‌های تخفیف گروهی برای بازاریابی استفاده کنیم؟

نکته دوم – ارائه خدمات خوب:

اگر از نکته اول بگذریم و امیدوار باشیم که قیمت‌ها تغییری نکرده‌اند و مشتری واقعاً در این معامله سود کرده باشد، نکته مهم بعدی، ارائه خدمات ارزشمند به مشتری است.

در عمل، خیلی با این مورد مواجه شده‌ام که با کوپن تخفیفی که پولش را قبلاً داده‌ام، به رستورانی مراجعه کرده‌ام و وقتی صاحب رستوران، کوپن را دیده، برخورد نسبتاً سردی داشته و سرویس ضعیف‌تری را ارائه کرده است.

شما اگر جای منِ ِ مشتری باشید، چه می‌کنید؟ بازهم دوست دارید به این رستوران که به شما کم توجهی کرده است و سرویس خوبی ارائه نداده، مراجعه کنید؟ من هم مثل شما این کار را نمی‌کنم!

 

هدف از کار کردن با گروپان ها در نقش فروشنده، این است که بتوانیم با کم کردن سود، مشتری بیشتری به دست بیاوریم. ولی آیا قرار است فقط یک‌بار به این مشتری‌های جدید بفروشیم؟

بهتر نیست به این اصل پایبند باشیم که هزینه به دست آوردن یک مشتری جدید، ۵ برابر حفظ مشتریان موجود است؟ و یا اینکه یادمان باشد که مشتریان ناراضی، نارضایتی‌شان را به ۱۰ نفر دیگر انتقال می‌دهند؟

نکته سوم – نگهداری اطلاعات مشتری:

اگر فرض کنیم محصول یا خدمات را با قیمتی درست و با اخلاقی حرفه‌ای و مناسب به مشتری ارائه داده‌ایم، بازهم باید به یک نکته دیگر توجه کرد. نگهداری مشتری، حفظ ارتباط با او و فروش دوباره‌ی محصولات و خدمات مشابه.

اگر مشتری از خدمات و محصولات ما استفاده کرده است، پس حتماً به این نوع از محصولات و خدمات علاقه دارد. پس اگر کار ما خدماتی است، بازهم می‌توانیم خدماتمان را به او ارائه دهیم و اگر فروشنده محصول هستیم، حتماً محصول مشابهی داریم که مشتری بخواهد این مدل را هم امتحان کند. تنها نکته‌ای که باید در این مورد به آن توجه کرد این است که یادمان باشد مشتری، بار قبلی از ما با تخفیف خرید کرده است و برایش سخت است که این بار پول بیشتری بپردازد. با توجه به اینکه این بار سهمی هم به گروپانی ها پرداخت نمی‌شود، شاید بد نباشد، خودمان این تخفیف را به‌صورت مستقیم به مشتری عزیزمان بدهیم و او را کمی به مجموعه، وفادارتر کنیم.

 

کار کردن با شرکت‌های ارائه تخفیف گروهی، می‌تواند یک فرصت ارزشمند برای ما باشد. به شرطی که این کار به خوبی انجام شود و فقط برای فروش سریع، به آن نگریسته نشود.

شاهین شاکری | مدیران ایران

همچنین ببینید

فروش بیشتر

برای فروش بیشتر چگونه بنویسیم؟

برای فروش بیشتر چگونه بنویسیم؟ این سوالی است که خیلی از کسانی که تبلیغی را …

۴ دیدگاه

  1. ممنون از پست مفیدتون

  2. با سلام
    ممنون از سایت خوبتون

  3. ممنون از مقالتون به نکات خوب و مفیدی اشاره کردین

  4. با سلام
    از سایت تخفیف آنی ما نیز بازدید نمایید. بامادیس مجموعه ای از کالاهای با کیفیت و قیمت های فوق العاده
    http://www.bamadis.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *