طوفان ذهنی
طوفان ذهنی

خلق ایده های مفید در روابط عمومی

همانطور که در مدرسه های عمومی در آموزش نحوه مطالعه بی مبالات و سست هستند، برنامه های آموزشی در بازاریابی و تجارت هم در آموزش تفکر خلاقانه بی مبالاتی میکنند. در ادامه تولید ایده را به شکل یک سری گام های قابل تکرار و ساده می آموزیم.

تله پاتی

گام اول: مشکل را مشخص کنید

قدم اول در حل مشکل، دانستن این است که مشکل چیست. اما بسیاری از مردم به سرعت پیش می روند، بدون اینکه بدانند سعی در بدست آوردن چه چیزی دارند. پیش از آنکه زمانی را صرف مشخص کردن مسئله کنید، اقدام به حل قضیه نکنید.

 

گام دوم: اطلاعات مرتبط را کنار هم قرار دهید

در ماجراهای جنایی، کارآگاهان بیشتر وقت خودرا صرف آثار جرم میکنند. آن ها نمی توانند پرونده را تنها باتفکر زیرکانه حل کنند؛ باید اطلاعات را دردست داشته باشند. شماهم باید قبل از این که مشکلی را حل کنید یا تصمیم آگاهانه ای بگیرید، اطالعات آن را داشته باشید.

پرونده سازمان یافته ای از مطالبی تهیه کنید که در زمینه پروژه گرد آوری میکنید.قبل از اقدام به تنظیم راه حل خود، آن پرونده را بازبینی کنید. اگر تایپیست قابلی هستید، برای باز نویسی مطالب و یادداشت های تحقیقیان از نرم افزار حروف چینی استفاده کنید. این کار ، آشنایی شما را بااطلاعات موجود در زمینه مورد نظرتان افزایش میدهد و دیدی تازه از مسئله ی مورد بحث به شما میدهد.

 

گام سوم: دست به گرد آوری اطلاعات عمومی بزنید

در تجارت ، اطلاعات ویژه پروژه باید د ردست آدم باشد. این حقایق شامل بودجه، برنامه ، منابع قابل دسترس و مشخصات مشتری میشود؛ به علاوه اطلاعات محصولات، اجزا و روش هایی که قراراست در تکمیل پروژه به کار رود. اطلاعات عمومی باید مربوط به مهارت هایی باشد که شما در زندگی خود به دست آورده اید و تا حد وسیعی در برگیرنده ی انبار اطلاعات شما در ارتباط با وقایع ، افراد، رسانه ها، فرهنگ، علوم، فناوری، مدیریت و دنیا باشد.

 

گام چهارم: به دنبال ترکیبات بگردید

یکبار یک نفر به من شکایت کرد که« هیچ چیز جدیدی در دنیا وجود ندارد. همه چیز قبلا انجام شده است» شاید! ولی یک ایده لزوما نباید چیزی کاملا جدید باشد. بسیاری از ایده ها تنها ترکیبات جدیدی هستند از عناصر موجود. با گشتن به دنبال ترکیبات، می توانید به روش دسترسی جدید دست یابید.

هنگام بررسی حقایق ، به دنباال ترکیبات هم خانواده بگردید. چه تبلیغ زیرکانه ای به فکرتان میرسد که مرتبط با هدف بازاریابی شما باشد و پیامتان را به روشنی خلاقانه نشان دهد؟

 

گام پنجم: به خودتان فرصت فکرکردن بدهید

قبل از تصمیم گیری در مورد روش تبلیغاتی ای که میخواهید به کار ببرید، به خودتان برای تفکر بیشتر فرصت بدهید.

درست همان زمانی که خیال می کنید استعداد خلاق شما خشکیده است، کنار گذاشتن مسئله ای برای مدتی به شما کمک میکند تا قوای خود را برای تولید ایده تجدید کنید.ولی البته بعد از فقط پنج دقیقه آشفتگی فکری به این روش پناه نبرید.

ابتدا ، باید تمام اطلاعاتی را که می توانید، گرد آوری کنید. بعد با ید اطلاعات را بارها و بارها، در حالی که برای رسیدن به آن ایده آل مورد نظر خود تلاش می کنید، مرور کنید.

 

گام ششم: از فهرست کنترلی استفاده کنید

از فهرست کنترلی استفاده کنید که تمام مواردی که باید به آنها بپردازید، در برگیرد.

می توانید از این فهرست ها برای برانگیختن تفکر خلاقانه و بعه عنوان نقطه شروعی برای ایده های جدید استفاده کنید. بسیاری از تولید کنندگان، مشاوران، مجلات فنی و انجمن های بازرگانی ، فهرست هایی را منتشر میکنند که میتوانید درکار خودتان استفاده کنید. ولی بهترین فهرست ها ، آنهایی است که در امور روزمره شما خود را بروز می دهند.

 

گام هفتم:بازخورد بگیرید

شرلوک هلمز ، کارآگاهی خارق العاده بود . ولی حتی اوهم گاهی نیاز به ایده گرفتن از دکتر واتسون داشت. بعضی افراد ترجیح میدهند که خود به تنهایی کار کنند. ولی اگر به عنوان جزیی از یک گروه کار نمیکنید، پرسیدن نظر شخص دیگری در مورد کارتان به شما در متمرکز کردن افکار و تولید ایده هایی که تا به حال فکرش را هم نکرده اید، کمک میکند.

بازخورد بگیرید، می ارزد. اگر احساس می کنید حق با شماست و انتقادها بی پایه و اساس است، به آنها توجهی نکنید.ولی در اکثر مواقع ، بازخورد ،اطلاعات مفیدی را فراهم می آورد که می تواند به شما در رسیدن به سود مند ترین و بهترین ایده ها کمک کند.

 

گام هشتم: کارگروهی انجام دهید

بعضی افراد وقتی در گروه کا رمیکنند ، خلاقانه تر فکر میکنند. ولی این گروه باید درچه اندازه ای باشد؟نظر من این است که گروه دونفره ، ایده آل است. هرچه بیشتر از این باشد ، این خطر شما را تهدید میکند که کارتان برسد به انجمنی که سعی میکند ، کاری از پیش نمیبرد.شخصی که با او گروه تشکیل میدهید، باید واجد مهارتها و فرآیندهای تفکری باشد که با تفکرات شما در تعادل باشد و آن را تکمیل کند.

 

منبع: مدیران ایران

روابط عمومی مدرن
    دوره ی آموزشی روابط عمومی مدرن

همچنین ببینید

مصاحبه

وقتی برای مصاحبه با شما تماس می گیرند، این ۱۰ سوال را بپرسید

دو نوع مصاحبه کننده وجود دارد. مصاحبه کننده های مودب و حرفه ای و مصاحبه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *