آموزش وردپرس

رازهای موفقیت برند های برتر جهان – قسمت دوم

رازهای موفقیت برند های برتر جهان چه هستند که بدون توجه به مرز‌ها، سنت و فرهنگ‌ها اینچنین ماندگار شده اند؟ در قسمت اول رازهای موفقیت برندهای برتر جهان بخشی از خلاصه کتاب سلاطین نام های تجاری تقدیمتان گردید. برای خواندن ادامه ی خلاصه ی این کتاب با ما همراه باشید.

بخش چهار – رازهای موفقیت برند های تجاری متمرکز

مشتریان خواهان نامهای تجاری هستند که قلمرو کوچکی دارند.

رازهای موفقیت برند ساب وی Subway

رازهای موفقیت برند ساب وی Subway

تمرکز: زمانی که تولیدکنندگان بزرگ غذاهای آماده تمرکزشان را گم کرده‌اند تمرکز واحد ساب وی روی ساندویچ ساب مارین، آن را یکی از سریع‌ ترین نام های تجاری رو به رشد جهان ساخته است.

اسم گذاری: تمرکز بسته ی ساب وی برای انتخاب اسم برای نام تجاری اش هم به طور کامل مشهود است.  اسمی که محصول اصلی مورد ارائه ‌اش را پیشنهاد می کند، بدون اینکه به طور مستقیم آن را به زبان بیاورد. این یک نام ژنریک نیست ولی با ظرافت و باریک بینی به مفهوم نامش دلالت دارد. ساب وی همچنین به دلیل اینکه نامش به طور ضمنی با پدیده شهرنشینی (ساب وی به معنی راه روهای زیرزمینی ) پیوند دارد، برای به خاطر سپردن نام راحتی است.

ثبات: ساب وی برخاف بسیاری از رقبای قدیمی خود هم در کالایش و هم در سرویس دهی و خدمات ثبات دارد.

رقبای ناسالم: گرچه ساب وی بارها ترس خود را از بیدار کردن غول خفته (مک دونالدز) بیان کرده است، اما موضوع ناسالم بودن غذای غول همبرگر فروشی ها و دیگر شرکت‌ها به ساب وی کمک کرده است تا بتواند لقمه ی خودش را از این بازار بگیرد.

 

بخش پنج – نامهای تجاری توانمند

«در بازاریابی مثل زندگی انداز و ابعاد مهم است.»

نامهای تجاری که برای این بخش انتخاب شده اند، آن‌هایی هستند که در درجه یک به دلیل ابعاد شناخته می شوند، مثل آی بی ام معروف به آبی بزرگ و یا اینکه همواره سعی می کنند با استفاده از ابعاد و اندازه‌شان، راه خود را به درون بازار بگشایند. همانطور که در بسیاری از موارد دیده می شود اندازه می تواند گاه به ضرر شما تمام شود. مردم همیشه جذب قلدرها نمی شوند بلکه بیشتر از طرف ضعیف تر حمایت می کنند. نامهای تجاری بزرگ دچار مشکل بزرگی هستند قدرت آن‌ها از اندازه‌شان می آید ولی همین اندازه می تواند از سرعت آن‌ ها کم کند یا به آن‌ها چهره ای خبیث و منفی ببخشد. مسئله این است که درنهایت برداشت منفی همیشه برای تخریب یک نام تجاری کافی است. با اینحال اندازه و ابعاد به تنهایی موجب بدنام شدن نام تجاری شما نیست نامهای تجاری بزرگ می توانند برای خود احترامی در همان حد و اندازه بیافریند.

رازهای موفقیت برند آی بی ام  IBM – نام تجاری حلال مشکلات

پیام: آی بی ام توانسته است یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سهامی دنیا در پس یک پیام واحد نام تجاری پیرامون « راه حل هماهنگ تجاری» متحد کند.

اعتماد: در یک صنعت ناپایدار که به دلیل پیشرفت سریع تکنولوژی، به طوردائم در بازار آن تغییر به وجود می آید، اعتماد و اطمینان حاصل از سال ‌ها تجربه آی بی ام نشان افتخار آن است.

دلالت ضمنی آی بی ام به مفاهیم امنیت و وقار، رنگ (آبی) را مناسبترین رنگ برای این نام تجاری ساخته است.

تمرکز نام تجاری: تغییر نقطه تمرکز آی بی ام از کالا به برندینگ در سال ،۱۹۹۰ نقطه ی عطف شرکت بود.

درمجله ی (بیزینس وی) آمده است: (برای فعالان بازار تکنولوژی، آی بی ام، حکم الگو را دارد).

رازهای موفقیت برند مک دونالدز McDonalds - نام تجاری سرویس دهی

رازهای موفقیت برند مک دونالدز  McDonaldsنام تجاری سرویس دهی

ممکن است با مشکل مواجه شده باشد ولی رشد باور نکردنی زود هنگامش درس‌های باارزشی برای هر نام تجاری دیگری در بر دارد

آشنا بودن: وقتی یک نام تجاری رایج و نام آشناست ممکن است سبک شمرده شود ولی در عین حال نشانگر آسایش و راحتی هم هست. مک دونالدز به این دلیل موفق شد که مردم به روشنی می دانستند که باید از آن چه انتظاری داشته باشند: سرویس دهی سریع و رستوران‌های تمیز.

غرور: کراک به حرفه‌اش عشق می ورزید و نسبت به آن غرور داشت همانگونه که خودش هم گفته بود: « برای دیدن زیبایی یک همبرگر گرد کوچک به طرز تفکر خاصی نیاز دارید.»

ایستادگی: کراک در همت و بلندپروازی خود تزلزل ناپذیر بود، او میگفت: «ایستادگی و قاطعیت به خودی خود باعث اقتدار می شود.»

رازهای موفقیت برند نایکی  Nikeنام تجاری ورزشی

فراگیری: شعار تبلیغاتی فقط انجامش بده یک تریبون وسیع تبلیغاتی به وجود آورد که به وسیله آن می توانستند تقریباً با هرکسی سخن بگویند.

ساخت نامهای تجاری زیر مجموعه: مثال مناسبی برای استفاده از زیر مجموعه سازی.

ایر جوردن و ایرمکس هر کدام به نوع خود نامهای تجاری قدرتمتدی هستند.

تهاجم: استراتژی تهاجمی نایکی اغلب با رفتار تیم‌های تهاجمی ورزشی مقایسه می شود.

فقط انجامش بده تنها یک جمله ی تبلیغاتی نیست شعار کاری شرکت هم هست.

نوآوری: رواج دهنده ی مد و گرایش جدید است نه دنباله روی آن‌ها

حمایت و اسپانسری: حامی بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی و بزرگ‌ترین ستارگان دنیای ورزش است.

افلاطون: او منبع الهام بازاریاب سابق نایکی؛ اسکاتبه دبری بود. اومیگوید افاطون نخستین کسی بود که به درستی اهمیت جوهره ی یک نام تجاری را به کام در آورد؛ و جوهره ی نایکی کارایی قابل اعتماد ورزشی است.

رازهای موفقیت برند استارباکس  Starbucksنام تجاری پست مدرن

احساسات: اسکات معتقد است که نام تجاریش می خواهد با شما در حرکت به سوی برقراری ارتباط با روحتان متحد شود.

این جمله کمی ترسناک است ولی تکیه و تاکید استارباکس روی برقراری این دلبستگی عاطفی احساسی بدون شک یکی از دلایلی است که امروزه این نام تجاری تمام جهان را درنوردیده است.

همتا سازی: فروشگاه‌های استارباکس از یک فرمول مشابه پیروی می کنند.

این کار نه تنها به مشتریان کمک می کند از قبل بدانند که باید چه انتظاری داشته باشند بلکه به تقویت و تحکیم هویت نام تجاری در اذهان مردم نیز کمک می کند.

تجمع: نام تجاری استار باکس مفهوم تجمع یا اجتماع را در ذهن ترسیم می کند. این همان چیزی است که استارباکس قصد فروشش را دارد درست به همان اندازه که یک فنجان فیزیکی قهوه می فروشد. این ایده و برداشت همآنقدر که مشخص کننده کالاست، نام تجاری اش را هم مشخص می سازد.

رازهای موفقیت برند مایکروسافت  Microsoftنام تجاری تسلط

شانس: نمی توان انکار کرد که مایکروسافت خوش شانس بود.

اگر آی بی ام شرکت نرم افزار دیگری انتخاب می کرد یا در شرایط قرادادش سخت گیری بیشتری به خرج می داد داستان مایکروسافت جور دیگری رقم می خورد.

تکامل: مایکروسافت همرا با تاریخچه ی کامپیوترهای شخصی به تکامل رسیده است.  وقتی در سال ۱۹۷۵شروع به کارکرد، فقط روی بهینه سازی و پیشرفت زبانهای برنامه نویسی تمرکز داشت. امروز شرکت نرم افزاری ای است که روی تمام حوزه ‌های مربوطه از سیستم عامل گرفته تا برنامه‌های کاربردی شبکه احاطه دارد.

واگذاری امتیاز: مایکروسافت با واگذاری امتیاز استفاده از نرم افزارش به شرکت‌های متعدد توانست پایگاه خود را گسترش دهد و سیستم عامل خود را به عنوان سیستم استاندارد این صنعت به ثبت برساند.

 

بخش شش – رازهای موفقیت برند های تجاری متمایز

نامهای تجاری ای هم هستند که کمی دیرتر وارد بازار می شوند؛ ولی با استفاده از تمایز می توانند به موفقیت برسند.

این قبیل نامهای تجاری یک کالای از قبل به ثبت رسیده و موجود مثل ساعت مچی یا باطری های معمولی را می گیرند و برای آن به شیوه  ی کاملا متفاوتی بازاریابی می کنند.

رازهای موفقیت برند پپسی Pepsiنام تجاری تفاوت

ایجاد تمایز: کوکاکولا «کلاسیک» است. پپسی «جدید» است.

کوکا کولا قرمز است. پپسی آبی است.

کوکاکولا درتبلیغاتش از ارزش‌ها بدون محدودیت زمانی استفاده می کند در حالی که پپسی از اشخاص مشهور و طنز استفاده می کند.

این تفاوت در ساخت نام تجاری به ایجاد تمایز بین دو کالای بسیار مشابه کمک کرده است.

شیوه ی زندگی: پپسی با ارائه‌ی کمپین تبلیغاتی «نسل پپسی،» یکی از اولین نامهای تجاری ای است که بهجای فروش یک«محصول،» به فروش یک«شیوهی زندگی» روی آورده است.

رازهای موفقیت برند دوراسل Duracellنام تجاری با دوام تر

پیام منفرد: دوراسل مثال کاسیکی از نام تجاری ای است که پیرامون یک ارزش منفرد ساخته شده است؛ یعنی با دوام ترین باتری موجود در بازار.

هویت ظاهری: دوراسل یک ارتش روشن را با یک هویت ظاهری روشن ترکیب کرده است.

علامت انحصاری باتری «کاپرتاپ» معرفی شد، یعنی هفت سال پس از آنکه نام شرکت دوراسل گردید.

ویژگیهای افزودنی: دوراسل با نوآوری و افزودن ویژگیهای نو به محصولاتش، به ارزش آن‌ها می افزاید: مثل ابداع تستر سرمسی باتری ها و نیروسنج (که به مصرف کنندگان امکان می داد ببینند باتری انها چه مقدار نیروی دیگر دارد).

تحقیق: مرکز جهانی تکنولوژی دوراسل، تمرکز نام تجاری بر تحقیق و پژوهش را ادامه می دهد.

باتری هایی با طول عمر بیشتر نیز محصول این تحقیقات است.

 

بخش هفتم – رازهای موفقیت برند های تجاری موقعیت اجتماعی

رازهای موفقیت برند رولکس Rolex

کیفیت: رولکس از زمان ابداع اولین ساعت مچی در سال ۱۹۰۸ همواره تأکید و تمرکز خود را روی کیفیت کرده است رولکس برای سال‌ها جهت اطمینان از کیفیت و دقت ساعت‌هایش را به یک رصدخانه ی سوئیسی می فرستاد.

توزیع: رولکس با محدود کردن توزیع و تقاضا تأثیر می گذارد تنها معدودی از خرده فروشان ساعت اجازه فروش ساعت‌های رولکس را دارند.

ارتباط تاریخی: رولکس به تنهایی ساعت‌های مچی را اختراع کرد ولی اولین نامه تجاری این بود که آن‌ها را محبوب مردم ساخت همچنین تعدادی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در تاریخ ساعت‌های مچی ازجمله مکانیزم کوک خودکار به واسطه ی رولکس میسر شد.

 

رازهای موفقیت برند بی ام و BMW - نام تجاری تمایز دهنده

رازهای موفقیت برند بی ام و BMW – نام تجاری تمایز دهنده

ایجاد تمایز: یک اتومبیل بی ام و صاحبش را متمایز می سازد و نشان دهنده ی این است که صاحبش را به احتمال زیاد ثروتمند، جسور، دوستدار هیجان، رقابت و تندرو است و می خواهد نهایت را تجربه کند

تمرکز: با اینکه بی ام و هم گهگاه دچار اشتباه عجیب حرکت به سوی بازارهای بالاتر یا پایین تر شده است ولی درنهایت توانسته است تمرکز فشرده ای را که برای هر نام تجاری شرکتی لازم است حفظ کند.

رازهای موفقیت برند گوچی Gucciنام تجاری انحصاری

پخش محدود: گوچی هم مثل رولکس و هارلی دیویدسون به منظور افزایش ارزش پخش و توزیع کالاهایش را محدود ساخت.

نفوذ: گوچی توانست از طریق بازسازی فروشگاه‌هایش طراحی لباس‌های تجملی تر و فریبنده تر و کمپین‌های برانگیزاننده ی تبلیغاتی، نفوذ خود در دنیای مد را دوباره به دست آورد.

تمرکز: گستره ی رو به افزایش کالاهای گوچی در قدیم، امروز ساده و محدود شده است تا بتواند به نام تجاری اش یک نقطه تمرکز جدید بدهد.

 

بخش هشتم رازهای موفقیت برند های تجاری شخصی

من یک هنرمند نیستم، من یک نام تجاری ام!

اگر به توصیه ی اگیلوی (David Ogilvey) یکی از بزرگان تبلیغات توجه کنیم که می گوید: نامهای تجاری باید تلاش کنند به شخصیت تبدیل شوند، باید انتظار داشته باشیم که شخصیت‌ها هم بخواهند نام تجاری شوند.

رازهای موفقیت برند اوپرا وینفری Oprah Winfrey

رازهای موفقیت برند اوپرا وینفری (Oprah Winfrey)

اوپرا وینفری، اولین بار مزه ی شهرت را زمانی چشید که در اقتباس سینمایی استیون اسپلبرگ از کتاب آلیس واکر (Alice Walker) به نام رنگ ارغوانی در سال ۱۹۸۵بازی کرد و برای آن نامزد دریافت جایزه ی اسکار شد.

از آن به بعد او با دقت پیشینه ی اوپرا وینفری را ساخت تا جایی که امروزه یکی از موفق‌ترین نامهای تجاری دنیا شده است.

برنامه ی تلویزیونی اش با نام شوی اوپرا وینفری موتور محرکه ی اصلی نام تجاری اوپرا است. مثل همه ی نامهای تجاری موفق از کوکا کولا گرفته تا بادوایزر نام تجاری اوپرا وینفری هم ادعای اصالت و سندیت دارد برنامه‌ها و شوهای او حتی توانست روی قوانین امریکا تأثیر بگذارد و مسائل بسیار جدی ای را مطرح کند

رازهای موفقیت برند

کنترل: با اینکه به کار در این زمینه رسانه‌های مختلف علاقه و توجه دارد ولی خودش از نزدیک روی همه آن‌ها کنترل و نظارت دقیق دارد، این کنترل به ویژه در برنامه تلویزیونی اش مشاهده می شود. اپرا زمانی گفته بود تا زمانی که من نخواهم هیچ چیزی برای برنامه رزرو نمی شود.

انگیزش: اپرا بسیار سخت کوش و شب‌ها تنها به ۵ ساعت خواب اکتفا می کند.

رویکرد انسانی: اوپرامیگوید: من در درجه اول انسانی هستم که سنگ کلیه دارد، از طریق نقطه ی روابط انسانی که بین همه ما مشترک است سخن می گویم.

شمول: درست است که مخاطب یا هدف نام تجاری را در درجه یک زنان هستند ولی این زنان به هیچ گروه خاصی محدود نمی شوند و در یک جلسه معارفه ی مطبوعاتی برای مجله‌اش عنوان کرد که مخاطبان آن زنانی از همه نژادها و رنگ‌ها هستند که می خواهند زندگیشان را به بهترین شکل ممکن سپری کنند.

رویکرد کل نگر: هرمن برنز کارشناس نامهای تجاری گفت که اپرا تجسم انسانی نام تجاری است که به شکل کلی نگر و جهان شمول ساخته شده است.

هر جنبه یک نام تجاری نه فقط نمای بیرونی اش بلکه انگاره و پیشینه ی آن را هم تحت تأثیر قرار می دهد. تداوم و پایبندی به نام تجاری کلید ساخت یک نام تجاری قدرتمند است که او این را به خوبی دریافته است.

رنج کشیدن: ما دوست داریم بدانیم که ناجی دارای آن نام تجاری هم مثل همتایان مذهبیشان رنج کشیده‌اند. مشکل اضافه وزن اپرا یک عامل رنج آور است که بسیاری از زنان می توانند با آن همذات پنداری کنند.

 

بخش نهم – رازهای موفقیت برند های تجاری با مسئولیت

بعضی نامهای تجاری بر محیط زیست یا اقتصاد یک ملت و یا در مورد شرکت‌های تولیدکننده غذا و نوشیدنی بر سلامت جسمی یک ملت تأثیر می گذارند.

این ارتباط به این معناست که نام تجاری در قبال آن‌ها مسئول است.

آن‌ها فقط ماشین‌های پولسازی نیستند که در گونه ای از اقتصاد خالص کار می کنند آن‌ها بر مسائل واقعی و مردم واقعی تأثیر دارند.

آن دسته از نامهای تجاری که در قبال مشتریان خود و با دنیای بزرگ‌تر اطرافشان با احترام رفتار می کنند در مقابل مشتریانشان روز به روز بیشتر می شود.

در دنیایی که نامهای تجاری برای همه چیز از اضافه وزن گرفته تا کار کودکان زیر سن قانونی، محکوم و مقصر شناخته می شوند. کنش محترمانه به نتایج مثبتی می رسد.

رازهای موفقیت برند جانسون ‌اند جانسون – نام تجاری مدیریت بحران

مسئولیت: تأکید بر مسئولیت فقط راهی برای راضی کردن وجدان نیست بلکه از نظر تجاری و کار حرفه ای هم تأثیر مثبت دارد.

موفقیت نامه تجاری جانسون‌اند جانسون و نامهای تجاری زیرمجموعه‌اش گواه این موضوع است.

تمرکز بر مشتری محوری: در قلب این صفحه کاری یک رویکرد مشتری مدار دیده می شود که به سازمان کمک می کنند که اعتماد خریداران در تمامی نامهای تجاری اشخاص را به دست آورده و حفظ کند.

مدیریت بحران: امروزه شرکت جانسون ‌اند جانسون با توجه به نحوه برخورد در قبال بحران تیلنول (که در آن یک مهاجم ناشناس تعدادی از بطری‌های مسکن را مسموم کرده بود) در دهه ۸۰ میلادی معرف یکی از کارآمدترین و بهترین شیوه‌های مدیریت بحران بر روی زمین شناخته می شود. این را مدیون رویکرد مسئولانه اش است.

رازهای موفقیت برند مک mac - نام تجاری با وجدان

رازهای موفقیت برند مک – نام تجاری با وجدان

درواقع مک (MAC) نام تجاری است که تقریباً فقط به کمک توصیه‌های کلامی و حرف‌های دهان به دهان ساخته شد.

ویژگیهای این نام تجاری روشن و سرراست است. همه نژادها همه جنسیت‌ها همه سنین، شعار خود نام تجاری این است.

این شرکت در عرصه صنعت مد به دلیل ارائه کالاهای با کیفیت بالا و نیز متعهد بودن به جامعه برای خود شهرتی به دست آورده است.

ست گادین گورو مرشد عرصه بازاریابی امریکا در کتابش به نام شیوع ویروسی ایده می گوید که رمز بازاریابی دهان به دهان یا ویروسی این است که بتوانید اولین عطسه کننده‌ها را هدف قرار دهید.

اگر شما فروشنده لوازم آرایش هستید اولین عطسه کننده‌هایتان مانکن‌ها و آرایش گرهای حرفه ای هستند.

مک به عنوان یک نام تجاری از خریداران معمولی شروع کرد و سپس سعی کرد که رضایت و پذیرش نخبگان مد و زیبایی را به دست بیاورد، این کار اگر نگوییم غیرممکن ولی به یقین بسیار دشوار بود.

رازهای موفقیت برند

شیوه ی کار غیر تجملی: در بازار تبلیغات پر زرق و برق، مک کار خود را در ابتدا با بازاریابی محتاطانه و غیرتجملی شروع کرد و نام تجاری خود را به کمک کلام دهان به دهان ساخت.

تخصص: فروشگاه‌های مک فروش عادی ندارند. آن‌ها هنرمندان آرایشگر ویژه خود را دارند که به طور گسترده آموزش دیدند که خریداران را در مورد آخرین گرایش‌های مد فرمولهای جدید و نحوه استفاده از لوازم آرایش راهنمایی کنند.

خدمات جانبی که درفروشگاهها ارائه می شود عبارتست از اصلاح ابر، آرایش عروس و کار گذاشتن مژه مصنوعی دائمی.

رسانه‌ها: مک همیشه بین ژورنالیست‌های زیبایی پرطرفدار بوده است.

آن‌ها تا حد زیادی اطلاع رسانی پر ارزش و رایگان برای این نام تجاری انجام داده‌اند.

شخصیت‌های مشهور: مک با قصد قبلی شخصیت‌های مشهوری را هدف می گیرد که به قول ست گادین اولین عطسه کننده‌های حیاتی برای هر کمپین بازاریابی ویروسی هستند.

در کنار حامیان سرعت بالای مد التون جان مری جی بایج مک همچنین، در رویدادهای مهم ازجمله جشنواره فیلم ساندنس هدایای مطلوب برای شرکت کنندگان سطح بالای جشنواره ارائه می دهد.

تأثیر قطره چکانی: وقتی اشخاص مشهور و متخصصان صنعت مورد از محصولات مک استفاده می کنند، یک تأثیر مشخص قطره چکانی به وجود می آید که اشتیاق خرید را در بین افراد عادی جامعه می افزاید.

مدیران ایران


-= لینک کوتاه این مطلب =-

این مطالب را از دست ندهید :
- با آزمون دیسک، شناخت فوق العاده ای نسبت به خودتان یا همکارانتان بدست بیاورید: اطلاعات بیشتر ...
- تا حالا معجون مدیریت زمان رو امتحان کردید ؟
- وقتتون کمه و علاقمند به بروز رسانی اطلاعات مدیریتی تون هستید ؟
- با کانال تلگرامی مدیران ایران، همیشه بروز باشید ...


همچنین ببینید

برقراری روابط کاری محکم

چگونگی برقراری روابط کاری محکم از طریق برقر اری ارتباط موثر

  برای این کار به توصیه های زیر عمل کنید: در پاسخ به درخواست ها …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *