رازهای موفقیت برند های برتر جهان

رازهای موفقیت برند های برتر جهان – قسمت آخر

رازهای موفقیت برند های برتر جهان چه هستند که بدون توجه به مرز‌ها، سنت و فرهنگ‌ها اینچنین ماندگار شده اند؟ در قسمت اول و دوم رازهای موفقیت برندهای برتر جهان بخشی از خلاصه کتاب سلاطین نام های تجاری تقدیمتان گردید. در ادامه آخرین بخش از این خلاصه را بخوانید.

 

بخش دهم – رازهای موفقیت برند های تجاری انکار شده

 

رازهای موفقیت برند یاماها Yamaha
رازهای موفقیت برند یاماها
Yamaha

یاماها بزرگ‌ترین سازنده لوازم موسیقی و دومین تولیدکننده موتورسیکلت در دنیا است.

کارآیی: در جایی که بسیاری از نامهای تجاری به جای صرف هزینه بیشتر برای تولید آن را خرج بازاریابی می کنند و تمام تمرکز خود را روی آن کار گذاشته‌اند، یاماها ثابت می کند که کالاهای با کیفیت بالا و کارایی خوب مشتریان را جلب می کنند نه کمترینهای تبلیغاتی پر زرق و برق.

رازهای موفقیت برند کاترپیلار   CATنام تجاری خشن

ارزش‌های مرتبط: اگر به جای کارکرد از نقطه نظر ارزش نگاه کنیم یک نام تجاری می تواند با وجود تولید و ساخت کارهای بسیار متفاوت ارتباط منطقی و ملموس خود را حفظ کند.

 

بخش یازدهم – رازهای موفقیت برند های تجاری احساسی

برندینگ فرآیند احساسی است.

وظیفه برندینگ این است که الهام بخش، احساساتی، اعتماد، راحتی، اشتیاق وحتی عشق باشد. این‌ها نامهای تجاری هستند که همآنقدر که به علم اقتصاد و پول ساختن مربوط می شوند پیرامون اسطوره‌ها افسانه‌ها و فلسفه‌های شخصی بنا شده‌اند و احساسات قوی که می آفرینند هم اندازه کالاهایی که می دهند متکی بر نگرش به شیوه اندیشیدنی است که هرکدام معرف آن هستند.


رازهای موفقیت برند هارلی دیویدسون  Harley-Davidsonنام تجاری مردانه

باوجود همه نقاط ضعف کمبودها و شکست‌ها هارلی دیویدسون یک نام تجاری افسانه ای است.

لوگوی آن به علامت عشق تبدیل شده است.

صدای فروش هفتگی موتور زین‌های چرمی کوتاه، داستان‌های بلند، فرمان، هیچکدام از این‌ها در بالا بردن کیفیت موتورسیکلت تأثیر ندارد ولی به آن کاراکتر می دهند، کاراکتری که برای دوست داران موتورسیکلت در جهان دل بستگی عمیقی به وجود می آورد.
احساس تعلق: مردم می خواهند احساس تعلق به خاطر داشته باشند با داشتن یک هارلی دیویدسون می توانند به روشنی بیان کنند که چه تیپ اشخاصی هستند و با آدم‌های هم تیپ خود در یک رسته قرار بگیرند.

اسطوره پردازی: هارلی دیویدسون، افسانه ای است که اسطوره خودش را دارد به همین دلیل نام تجاری است که واقعیت‌ها و آمار و ارقام درباره آن بی معنا و نامربوط می شود

رازهای موفقیت برند کرایسلر Chrysler - نام تجاری رومانس

رازهای موفقیت برند کرایسلر Chrysler – نام تجاری رومانس

به نظر جف بل (Jeff Bell) معاون بازاریابی کرایسلر، ارزش‌های اصلی خودروهای کرایسلر رومانس و عاطفه است.

وقتی مردم می خواهند اتومبیل کرایسلر را توصیف کنند اغلب از عباراتی چون با شکوه، محصول فکر و حتی رویاگونه استفاده می کنند

احساسات: رومانس بر انگیزاننده احساسات است و همین دلیل انگیزش خریدارانی که نسبت به نام تجاری کرایسلر اشتیاق نشان می دهند.

تکنولوژی: کرایسلر در خودروهایش که شکل ظاهری کلاسیک و قدیمی دارند از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین تکنولوژی ها ازجمله موتور مرسدس بنز استفاده می کند.

تمایز: هویت نامتعارف امریکای قدیم نهفته در نام تجاری کرایسلر نه تنها گسترش بین المللی آن را محدود نساخته بلکه به آن کمک هم کرده است.

 

بخش دوازدهم رازهای موفقیت برند های تجاری طراحی

اتفاقی نیست که موفق‌ترین نام های تجاری با طراحی چشم گیر پیوند دارند چون در هر حال برندینگ نوعی اشتیاق آفرینی است که این مسئله که یک کالا چه ظاهری داشته باشند و چه حسی القا کند مهم است.

نامهای تجاری که برای این بخش انتخاب شده اند به سادگی نام‌هایی هستند که در آفرینش هویتشان از عامل طراحی بیش از هر عامل دیگری استفاده شده است.

رازهای موفقیت برند آئودی Audiنام تجاری پیشبرد

موسسه شرکت خودروسازی آئودی مردی به نام آگوست هورش بود.

برای بالا بردن آگاهی عمومی نسبت به نام تجاری آئودی، ماشین‌های خود را در رقابت‌های اتومبیلرانی متعدد شرکت داد و در بسیاری از آن‌ها هم پیروز شد.

نوآوری: ترکیب طراحی نوآورانه، تکنولوژی نوآورانه و بازاریابی نوآورانه سبب می شود که آئودی در جایگاه برتر خود باقی بماند.

کارایی: اولین خودرویی بود که توانست رکورد ۴۰۰ کیلومتر در ساعت در روی زمین را بشکند و اولین شرکتی بود که یک خودروی رالی مجهز به فورویل درایو دائمی را معرفی کرد.

ایمنی: اعتماد برای هر نوع نام تجاری مسئله مهمی است ولی برای نامهای تجاری در زمینه صنعت خودرو سازی بیشتر اهمیت دارد هم آئودی و هم ولوو پیش گامان ایمنی اتومبیل بودند. آئودی اولین شرکتی بود که تست‌های تصادف سیستماتیک انجام داد.

رازهای موفقیت برند فولکس واگن  Volkswagenنام تجاری دیرپایی

شخصیت: در زمانی که خودروها هرچه بیشتر بی روح و شبیه به هم می شوند، فولکس واگن به تولید خودروهای با شخصیت‌های متفاوت ادامه می دهد.

کیفیت: کیفیتی که ویژگی ضروری برای همه نام تجاری اتومبیل است و فولکس واگن از دوران قدیم همکاری اش با فریناندو پورش توانسته است برای خود انگاری را حفظ کنند که معرفی کیفیت و قابلیت اطمینان است.

دیرپایی: خودروهای فولکس واگن بر دیرپایی دلالت دارند نه تنها به این دلیل که قابل اطمینان هستند بلکه بدین جهت که بسیاری از مدل‌های آن امروز کلاسیک شناخته می شوند و نیازی نیست که در آن‌ها تغییرات عمده ای صورت بگیرد تا مد روز باقی بماند

 

بخش سیزدهم – رازهای موفقیت برند های تجاری ثابت قدم

بعضی از شرکت‌ها به جای اینکه خودشان را درگیر تشویش و اضطراب ناشی از تغییر شکل هر دو هفته یک بار بکنند، نسبت به هویت اصلیشان ثابت قدم می مانند. این ثبات قدم حس آشنایی ایجاد می کند که در نهایت به اعتماد ختم می شود.

این نامهای تجاری به دنبال هیجان حقیر یک معامله ی فرصت طلبانه نیستند.

آنها می خواهند یک رابطه ی بادوام و طولانی مدت بسازند و قول می دهند که به ارزش‌های اصلیشان وفادار بمانند.

ثبات قدم بیشتر از کیفیت خود کالا نسبت به یک نام تجاری، عشق می آفریند.

 

رازهای موفقیت برند کوکا کولا

رازهای موفقیت برند کوکا کولا

تبلیغات: درست از همان آغاز برای نام کوکا کولا هم ارز خود کالا پول صرف می شد.

ایمان به خود: اگر فقط یک نام تجاری وجود داشته باشد که نشانه‌های ایمان به خود از آن تراوش کند، به طور قطع کوکا کولا است.

شعار تبلیغاتی:   – آنچه می خواهید یک کوک است.  – نوشابه ی ملی پرهیز از مشروب خواری.  – این کوک است.  – همیشه کوکا کولا.

اصالت: کوکا کولا از زمان جنگ جهانی دو، به خودش چیز واقعی لقب داده است.

کوکا کولا همواره به عنوان به عنوان بهترین کولای موجود در بازار دیده می شود.

تداوم: کوکاکولا جدای از یک لغزش بزرگ در دههی ۱۹۸۸یعنی وقتی که به ایده ی نافرجام نیو کوک رسید. همیشه یک هویت ثابت را حفظ کرده است.

جذابیت برای جوانان: نام تجاری کوکا کولا، از نخستین روزها جوانان را هدف می گرفت.

هویت امریکایی: در طول قرن بیستم انگار کوکا کولا از اولین پوسترها با تصویر «تای کاب» تا خوش آمد گویی به فضانوردان امریکایی روی بنرهای بزرگ با لوگوی کوکا کولا یک انگاره ً ی کاملا امریکایی بوده است.

زیبایی شناسی: کوکا بیش از هر کالای دیگر مخصوص مصرف کننده ی عام، قدرت زیبا شناسی خود را دریافته است.

در سال ۱۹۱۵ شرکت یک مسابقه برای طراحی بطری کوکا کولا برگزار کرد.

برنده ی مسابقه بطری شیشه ای کمر باریک معروف بود که بسیاری از دست اندر کاران آن را یکی از بهترین طراحی ها تاریخ می دانند.

رازهای موفقیت برند نیوآ Niveaنام تجاری تداوم

ثبات و تداوم: نیوآ پس از «بازبرندینگ» در دهه ۱۹۲۰هم از نظر ظاهری و هم به لحاظ اهداف کالاهایش به طرز قابل توجهی با ثبات باقی مانده است

جذابیت چندفرهنگی: ارزش نام تجاری نیوآ هرگز در ترجمه گم نمی شود.

وعده ی ساده‌اش در مورد نگهداری از پوست تقریباً در هر جای دنیا به خوبی فهمیده می شود و مورد استقبال قرار می گیرد.

هویت ظاهری: شاید امروز روانشناسان متخصص در رنگ شناسی بتوانند دلایل موفقیت شکل ظاهری نیوآ را روشن کنند؛ چون آبی رنگ دوستی و وفاداری و سفید رنگ پاکیزگی و خلوص است.

 

بخش چهاردهم – نام های تجاری تبلیغ کننده

رازهای موفقیت برند  بنتون  Benettonنام تجاری رنگ

شمول فرهنگی: بنتون نام تجاری ای با اعتبار فرهنگی است.

کمپین‌های تبلیغاتی اش، هم پیام‌های تند و نرم سیاسی و اجتماعی دارد و این پیام‌ها به نام تجاری جایگاه و قدرتی بخشیده است که گستره ی پوشاک بنتون به تنهایی نمی توانست این کار را انجام دهد.

جرأت: لباس‌های رنگ و وارنگ بنتون شاید امروز یک قمار بی خطر به نظر برسد ولی در زمان شروع به کار آن هم بدون تحقیقات یک ریسک بزرگ بود.

تاکید بر نام تجاری: به طور مسلم بنتون بیش از هر شرکت اروپایی دیگری به اهمیت و اعتبا ر برندینگ و تبلیغات واقف است و در سالهای اخیر با کاستن از مخارج تولید و به هزینه ی بازاریابی اش افزوده است.

مایکرومارکتینگ: بنتون به دلیل استراتژی خود جوش و توانایی اش در مایکرومارکتینگ به خرده فروشان منفرد «برپایه ی پاسخگویی سریع و به موقع به تقاضا» موفق عمل کرده است.


رازهای موفقیت برند  دیزل diesel – نام تجاری کنایه آمیز

کنایه: فعالیت‌های تبلیغاتی خودآگاه دیزل مشتری را با شوخ طبعی خود همراه می کند.

ضدباحال: دیزل در تمام جاهایی که لیوایز شکست خورده، موفق شده است.

لیوایز سعی می کنند با آگهی های باحال و مد روز خود را باحال نشان دهد؛ برعکس دیزل از روی عمد در آگهی هایش به خود ظاهر بی محتوا و پر زرقو برق داده است.

انگیزه و اشتیاق: حس شوخ طبعی به معنای فقدان اشتیاق نیست درست برعکس رنزو روسو می گوید: دیزل شرکت من نیست زندگی من است و برای یک بار هم که شده در گفته‌اش هیچ کنایه ای وجود ندارد

 

بخش پانزدهم – رازهای موفقیت برند های تجاری توزیع و پخش

نامهای تجاری این بخش فقط در توزیع موفق نبودند آن‌ها کل فرایند پخش و توزیع را متحول ساخته‌اند. نقطه اشتراک تمامی نامهای تجاری ذکر شده در این بخش اینست که آن‌ها کار را برای خریداران آسان‌تر کرده‌اند.

 

 رازهای موفقیت برند پیتزا دومینو Dominos - نام تجاری تحویل در منزل

 

رازهای موفقیت برند  پیتزا دومینو  Dominosنام تجاری تحویل در منزل

آفرینش بازار: یک بازار کاملا جدید یعنی ارسال پیتزا به در خانه‌ها را به وجود آورد.

عزم و اراده: بیشتر به واسطه ی عزم و ارده ی تزلزل ناپذیر اوست که این نام تجاری امروز وجود دارد.

بازاریابی: آموزش کارکنان و سیاست ارتقاء داخلی باعث می شود که کارکنان انگیزه ی بیشتری برای کار کردن داشته باشند.

مالکیت محلی: ابتدا به تجار محلی در مورد دومینو آگاهی و آموزش داده می شود سپس به آن‌ها کمک می شود که در شهرها و کشورهای خود نمایندگی باز کنند.

فواید ملموس: زمانی که تامس موناگان برای نخستین بار تصمیم گرفت ارسال پیتزا ظرف ۳۰ دقیقه را وعده بدهد، در واقع یکی از برتری های ساده و ملموس نام تجاری اش را به مردم نشان داد.

رازهای موفقیت برند  دل dellنام تجاری فروش مستقیم

تمرکز: مایکل دل می گوید: ما مستقیم می فروشیم و این صراحت در کار برای ما عالی بوده است. ما را از سرگردانی و دویدن بیهوده به جهات مختلف، نجات داده است و به طور باور نکردنی ای، متمرکزمان ساخته است.

هماهنگی: دل، تولید و توزیع را یکی کرده است.

او می گوید: دلیل اینکه شرکت ما موفق است، این است که ما توانسته‌ایم این دو جنبه را با چنان هماهنگی ای همراه کنیم و انجام دهیم که تا به حال سابقه نداشته است.

خودآگاهی: دل نام تجاری ای است که کاملا به هویت خود آگاه است.

دل، شرکت اپل نیست پس سعی نمی کند که به اصرار ظاهر کامپیوترهایش از نظر اصول زیبایی شناسی مورد توجه قرار گیرد.

دل نام تجاری در پیوند با کارآیی است و ارزش آن در چیزی است که شرکت: ((حل مشکلات)) می نامد.

 

مدیران ایران

 

همچنین ببینید

درکِ اینکه افراد چگونه منظور خود را بیان می کنند-بخش اول

درکِ اینکه افراد چگونه منظور خود را بیان می کنند-بخش اول

  تنش ناشی از مواجهه با موقعیت های استرس زا و چالش برانگیز، اغلب تعامل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *