تاثیر شگفت انگیز کلمه برای اینکه در موفقیت شما

تاثیر شگفت انگیز کلمه « برای اینکه » در موفقیت شما

یک پیام از بلندگو پخش می شود: «مسافران توجه کنند، پرواز ۱۲۳۴ سه ساعت تاخیر دارد». من به دفتر هواپیمایی رفتم تا علتش را بپرسم. وقتی برگشتم چیزی بیشتر از قبل نمی دانستم. بسیار عصبانی بودم. آنها به چه حقی به ما بی توجهی می کنند؟ یک خط هوایی دیگر دست کم برای مسافران آن قدر ارزش قائل است که اعلام کنند: «پرواز ۵۶۷۸ به علت مشکلات عملیاتی سه ساعت تاخیر دارد».

بین این جمله و آن جمله هیچ تفاوتی وجود ندارد اما …

ما انسان ها برای برقراری یک تعامل اثربخش با دیگران لازم است و باید رفتارهای خود را توجیه کنیم. وقتی رفتارهایمان را توجیه می کنیم- خیلی مهم نیست که بهانه ما خوب باشد یا نه- دیگران را با یک حس بردباری و سودمندی مواجه می کنیم.

الن لانجر روانشناس دانشگاه هاروارد در دهه ۷۰ آزمایشی جالب انجام داد. وی در یک کتابخانه عمومی منتظر تشکیل یک صف طولانی در مقابل دستگاه کپی می ماند. سپس سراغ نفر اول صف می رفت و می پرسید: «ببخشید من ۵ صفحه دارم امکان دارد از دستگاه کپی استفاده کنم؟» درخواست وی در ۶۰ درصد موارد پذیرفته میشد.

در روزهای بعد وی آزمایش خود را تکرار کرد اما به جای عبارت بالا این بار با ذکر دلیل درخواست خود را مطرح میکرد: «ببخشید. من ۵ صفحه دارم. امکان دارد از دستگاه کپی استفاده کنم؟ برای اینکه عجله دارم.» این بار در ۹۴ درصد موارد توانست از برگه های خود کپی بگیرد.

نکته شگفت انگیز این است که وی آزمایش خود را مجددا تکرار نمود و این بار به جای عبارت بالا از عبارت زیر استفاده کرد: «ببخشید. من ۵ صفحه دارم. امکان دارد قبل از شما از دستگاه کپی استفاده کنم. برای اینکه باید چند تا کپی بگیرم.» نتایج شگفت انگیز بود. هر چند بهانه ذکر شده بسیار الکی و پیش پا افتاده بود اما در ۹۳ درصد موارد موفق شد جلوتر از بقیه کپی بگیرد.

توصیه برای زندگی شخصی

بنابراین هیچ وقت بدون«برای اینکه» از خانه خارج نشو. همین عبارت کوچک و ساده چرخ های روابط انسانی را به چرخش درمی آورد. و بقیه اعضای خانواده احساس خوبی خواهند داشت که در جریان چرایی رفتن شما هستند.

نگاه راهبردی

تصمیمات راهبردی هم باید منطقی باشند و هم منطقی جلوه کنند. می خواهی برای زندگی شخصی/خانواده/سازمان/ کشورت تصمیم گیری کنی؟ هنگام بیان آن تصمیم حتما از عبارت «برای اینکه» استفاده کن! دیگران (اعضای خانواده، همکاران، مردم سرزمینت) وقتی دلایل تصمیمات و اقدامات شما را بفهمند با آن همراه خواهند شد. اما اگر چرایی نیل به یک تصمیم و اقدام برای آنها توجیه نگردد، آن رضایت/حمایتی که شما در جستجوی آن هستید به دست نخواهد آمد.

به خاطر بسپارید: موفقیت حاصل تصمیماتی است که علاوه بر منطقی بودن، منطقی نیز جلوه می کنند.

منبع: کانال تلگرام شبکه استراتژیست @Dr_Lashkarbolouki

همچنین ببینید

سه مرحله‌ی فرایند کوش دادن

سه مرحله‌ی فرایند کوش دادن

گوش کردن در سه مرحله انجام می‌پذیرد: مرحله‌۱- دریافت: در این مرحله، پیام فرد سخنگو …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *