آموزش وردپرس

پیش بینی هایی در مورد کسب و کار دیجیتال در سال ۲۰۱۶

در سال ۲۰۱۶، همزمان با پیشرفت دوران تحولات دیجیتالی، مشاهده خواهیم کرد که رهبران با استفاده از پنج عنصر ضروری در صنعت خود پیشقدم خواهند شد و خود را از بقیه سوا خواهند کرد:

۱- شناخت کامل گسیختگی دیجیتال (Digital disruption)

۲- علم و هنر تجربه ی مشتری

۳- موج بعدی فناوری های متحول کننده

۴-  تسلط بر خدمات دیجیتال

۵- نوآوری پیوسته از ایده پردازی تا اجرا

با توجه به این ۵ مورد و وجود تمام پیش بینی ها، در این مقاله به ۵ روند کسب و کار دیجیتال می پردازم که انتظار دارم ۲۰۱۶ را شکل دهند. برای هر مورد استدلال هایی برای رهبران کسب و کار و فناوری بیان شده است به همراه پیشنهاداتی برای آماده شدن جهت استفاده حداکثر از این روندها.

کسب و کار دیجیتال در سال ۲۰۱۶
کسب و کار دیجیتال در سال ۲۰۱۶

 ۱- گسیختگی دیجیتال تکان های قوی تری بر کسب و کارها وارد خواهد کرد.

در ۲۰۱۶، گسیختگی دیجیتال را در قالب مدل های جدید و ابتکاری کسب و کار خواهیم دید، فرآیندها و محصولات به عنوان خدماتی که با تمام قوا وارد بازار خواهند شد. با خدمات دیجیتال بیشتر، شبیه یک زلزله، فعالیت بازار قویتر نوسانی تر خواهد شد، خدمات دیجیتالی که با ارزش پیشنهادی متقاعد کننده وارد بازار می شوند.

شرکت هایی با فهم عمیق و شهودی در مورد چگونگی و زمان دقیق ایجاد گسیختگی دیجیتالی در سازگار کردن کاربران با محصولاتشان از دیگران پیشی خواهند گرفت و آنهایی که به این مورد توجه نکرده باشند نتایج ضعیفی خواهند گرفت.

پیشنهادات

وقتی مساله ی گسیختگی مطرح است، آن را فراتر از دید تعاریف و روشهای یک مربی مدیریت ببینید و تمام گزینه های استراتژیک در دسترس سازمان خود را مورد بررسی قرار دهید. تمام ابعاد و استراتژی های را مد نظر قرار دهید، از استراتژی های چند بعدی تا تدافعی و تهاجمی، همچنین ابتکاراتی در تمام سطوح از صنعت تا مدل کسب و کار و تمام روش هایی که بتوان از گسیختگی   در فرآیندها، محصولات و خدمات استفاده کرد.

۲- شناخت درست تجربه ی مشتری دیجیتال شروع به کنار گذاشتن بازنده ها و برنده ها می کند.

تعداد زیادی از شرکت های تحلیلگر اهمیت وسواس فکری در مورد تجربه ی مشتری را بیان کرده اند. سازمان هایی که به طور صحیح تمام حوزه ی تجربه ی مشتری را می شناسند از آنهایی که بر خیلی محدود بر چند جنبه مثل کانال همه کاره (omni-channel) یا طراحی زیبا تمرکز می کننده پیش خواهند افتاد. حوزه ی کامل تجربه ی مشتری ترکیب مجموعه ای غنی از عناصر شامل ارزش، گیرایی، سادگی، به موقع بودن، در دسترس بودن، شخصی سازی، محتوا، آگاهی، پیشگامی، به اشتراک گذاری، شنوا بودن، اطلاعات، تحلیل، پیشنهادات، سلامت، امنیت، آموزش و  رضایت می باشد.

پیشنهادات

تحقیق کنید که چه چیزهایی برای مشتریان شما اهمیت دارد و از نتایج آن به عنوان راهنمایی برای تولید محصولات و ارائه ی خدمات دیجیتال و فیزیکی استفاده کنید.

حین آماده سازی محصول و خدمات خود برای مشتریان یابد هم از داده های ضمنی (مثلا: از رفتار، مکان، زمینه و تاریخچه مشتری چه چیزی می توانید بفهمید) و هم داده های صریح (مثلا: مشتریان درمورد ویژگی ها، نیازها و علائقشان به شما چه می گویند) استفاده کنید تا مشتری تجربه ای عالی از استفاده از خدمات شما کسب کند.

 

۳-پلتفرم های جدید برای کسب و کار دیجیتال باعث تحول در معماری شرکت ها می شود.

پلتفرم جدید از فناوری های SMAC (Social, Mobile, Analytics, Cloud) که شامل شبکه های اجتماعی، موبایل، تحلیل وب و پردازش ابری است استفاده خواهد کرد به علاوه ی پرسونا و محتوا، اتوماسیون هوشمند، اینترنت اشیا و امنیت مجازی قدرتمند.

اتوماسیون یا خودکارسازی هوشمند، شامل ربات های فیزیکی و ربات های نرم افزاری مجازی، در ۲۰۱۶ طرفداران زیاد پیدا خواهد کرد به همان اندازه که اینترنت اشیا (IoT) مورد استقبال قرار گرفت و داده ی بزرگ (Big Data)، پیش از آن.

خودکارسازی برای مدیریت هزینه ها در مقیاس بزرگ حیاتی خواهد بود و هم چنین موجب ساده تر و موثرتر شدن دیتاسنتر، خدماتی که مستقیما با مشتری سر و کار دارد، محیط کاری کارکنان و فرآیندهای شرکت خواهد شد.

پیشنهادات:

واحدهای کسب و کاری و فناوری اطلاعات حین بکارگیری نوآوری های دیجیتال باید با هم همکاری زیادی داشته باشند تا بتوانند با سرعت و در مقیاس بالا هر آنچه می خواهند ارائه دهند را ارائه دهند. سازمان هایی که به تجربه ی مشتری اهمیت می دهند باید به معماری سازمان خود نیز اهمیت دهند و اطمینان حاصل کنند که بستر فناوری اطلاعات در آن شرکت توانایی لازم را دارا است.

در حوزه ی خودکارسازی هوشمند، در مورد طیف کاملی از فناوری از ربات ها تا نرم افزارها فکر کنید، هر آنچه بتواند بر سرعت، بازدهی و کاهش هزینه ها تاثیر داشته باشد.

۴- تسلط بر خدمات دیجیتال شعار جدیدی در اثربخشی فناوری اطلاعات می شود.

در ۲۰۱۶، شش قابلیت برای سازمان هایی که با فناوری اطلاعات سر و کار دارند ضروری خواهد بود تا بتوانند با تقاضاهای تجاری گسیختگی دیجیتال همگام شوند. این شش قابلیت عبارتند از ۱- توسعه سریع (agile development)،۲-DevOps، ۳- بستر به عنوان خدمت (as-a-service infrastructure)، ۴- خودکارسازی هوشمند، ۵- پرسونا و محتوا و ۶- مدیریت خدمات دیجیتال. اینها مهارتهای موردنیاز برای سازمان ها جهت رشد تجاری و ایجاد مزیت رقابتی پایدار در سالهای پیش رو را در بر می گیرند. دیگر داشتن مجموعه ای از محصولات و خدمات مبتکرانه کافی نیست، بلکه باید بر نحوه ی طراحی، توسعه، بکارگیری، مدیریت و رشد خدمات دیجیتال خود تسلط و مهارت داشته باشید.

پیشنهادات:

توانایی سازمان خود در هر یک از این ۶ مورد را ارزیابی کنید.

بجای نگاه به این قابلیت ها به عنوان قابلیت هایی متمایز، چرخه ی حیات کامل دیجیتال آنها را مد نظر قرار دهید، یعنی ساخت، بکارگیری، خودکارسازی، شخصی سازی، سازگارسازی با محتوا و مدیریت خدمات دیجیتال، چه آنهایی که مستقیما مشتری با آنها ارتباط دارد چه آنهایی که به کارکنان و همکاران مربوط است.

افزایش توانمندی سازمان در این ۶ بعد چالاکی لازم برای استفاده از فرصت های کسب و کاری و تصحیح امور مربوط زمان واقعی یعنی یادگیری و واکنش به شرایط بازار و تقاضای مشتری نهایی را فراهم می کند.

۵- برنامه های نوآوری قوی استراتژی کسب و کار دیجیتال را به اجرای آن پیوند می زند.

در ۲۰۱۶، برنامه های نوآوری یک شرکت در حوزه ای وسیع تر مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا فقط به ایده پردازی محدود نشود و نحوه ی تبدیل آنها به واقعیت و اجرایی شدن آنها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. این کار نیاز به برنامه هایی دارد که مجموعه ای کامل از ابزار و روشهای اثبات شده و قابل تکرار را دارا باشد و همچنین بتوانند گستره ی گوناگونی از نوآوری ها در زمینه مدل کسب و کار، فرآیندها و فناوری را پوشش دهند.

پیشنهادات:

به منظور اینکه از برنامه های نوآورانه بتوان نتایج واقعی گرفت، توجه به آخرین روندها و فرمولها کافی نیست، بلکه باید برنامه ها را طوری تنظیم کرد که با فرهنگ سازمان سازگاری داشته باشند، ۵ رکن ضروری مدیریت نوآوری را دارا باشند و هرآنچه به عنوان برآمد و نتایج مورد انتظار است را محقق سازند.

خلاصه: دیجیتال به عنوان نیروی کمکی جدید تیم

روی هم رفته، علاوه بر آی تی محور شدن شرکت ها و خدمات دیجیتال مواردی همچون استراتژی تجارت دیجیتال، نوآوری شرکتی و تجربه مشتری دیجیتال روندهایی هستند که می توانید در سال ۲۰۱۶ ببینید. واحدهای فناوری اطلاعاتی موفق خواهند بود که به راحتی با این ابعاد کار کنند، چیزهایی که نیروی کمکی برای تیم خواهند شد که تمام سازمان را به حرکت در می آورد.

منبع | ترجمه : مدیران ایران


-= لینک کوتاه این مطلب =-

این مطالب را از دست ندهید :
- با آزمون دیسک، شناخت فوق العاده ای نسبت به خودتان یا همکارانتان بدست بیاورید: اطلاعات بیشتر ...
- تا حالا معجون مدیریت زمان رو امتحان کردید ؟
- وقتتون کمه و علاقمند به بروز رسانی اطلاعات مدیریتی تون هستید ؟
- با کانال تلگرامی مدیران ایران، همیشه بروز باشید ...


همچنین ببینید

iran south korea ایران کره جنوبی کره‌جنوبی

چرا ایران کره‌جنوبی نمی‌شود؟

چند ماه قبل مقاله‌نویس شناخته‌شده یکی از نشریات بین‌المللی اقتصادی در تحلیل وضعیت اقتصاد ایران …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *