۵ راه افزایش وفاداری مشتری با استفاده از رسانه های اجتماعی

آیا می خواهید تعداد بیشتری از مشتریان خود را حفظ کنید؟

به دنبال راهی هستید که روابط خود با مشتری را با استفاده از رسانه های اجتماعی تقویت کنید؟

رسانه های اجتماعی می توانند نقش اساسی در ایجاد روابط معنادار با مشتریان بازی کنند تا آنها زمان بیشتری با شما بمانند.

در این مطلب یک برنامه پنج مرحله یا برای کمک به شما تهیه کرده ایم تا با استفاده از آن وفاداری مشتری را با استفاده از رسانه های اجتماعی تقویت کنید.

۱- به مشتریان گوش کنید.

علاوه بر زیر نظر گرفتن احساسات نسبت به برند، شنوایی اجتماعی می تواند نقش مهمی در حفظ مشتری داشته باشد. به طور خاص، شما باید از شنوایی اجتماعی استفاده کنید تا بفهمید:

– مشتریان شما در رسانه های اجتماعی در چه جاهایی جمع شده اند.

– درمورد کدام محصول یا خدمات شما صحبت می کنند.

– چه نوع محتوایی را دائما به اشتراک می گذراند، آیا عکس های زیادی پست می کنند یا از هشتگ های خاصی استفاده می کنند؟

در این توییت، یک مشتری شرکت Levi’s شلوار جین های ۵۴۱ را با هشتگ #commuter مورد تشویق قرار می دهد.

5 راه افزایش وفاداری مشتری با استفاده از رسانه های اجتماعی
۵ راه افزایش وفاداری مشتری با استفاده از رسانه های اجتماعی

بسیاری از ابزارهای شنوایی اجتماعی به شما اجازه می دهند این موارد را زیر نظر بگیرید. می توانید با داده های حاصل ایده هایی برای تولید محتوا بیابید.

۲- برنامه ای برای ایجاد رابطه ی عمیق طرح ریزی کنید.

فعالیت های تبدیلی گام بعدی در توسعه روابط با مشتری است. در این مرحله شما با توجه به اطلاعاتی که با شنیدن صدای مشتری بدست آورده اید به صورت فعال ارزش هایی را که مشتری به دنبال آن است تهیه می کنید. هر چه رابطه ی شما با مشتری عمیقتر شود، یک چرخه آغاز می شود که در آن مشتری به شما بازخورد می دهد و شما با توجه به آن می توانید ارزشی که ایجاد می کنید را به دقت با توجه به خواسته های مشتری تنظیم کنید و این چرخه ادامه می یابد.

وقتی به سطحی از ارتباط عمیق رسیدید، فعالیت های تبدیلی را که متمرکز بر روابط عمیقتر با مشتریان است، گسترش دهید.

وقتی در رسانه های اجتماعی تلاش می کنید مشتریان را در کسب و کار خود دخیل کنید، باید نکات کلیدی زیر را بیاد داشته باشید:

یک تقویم برای محتوای خود بسازید و طبق آن به طور مداوم محتوا تولید کنید و ارتباط خود را حفظ کنید، این تقویم باید منعکس کننده ی نیازهای کسب و کار شما نیز باشد. حتما در محتوایی که تولید می کنید اهداف کسب و کاری را نیز مد نظر قرار دهید، مثلا تبلیغ محصولات جدید، کمپین های فصلی و …

– محتوا، پیشنهادهای ویژه وپاداش هایی که خواهید داشت را تعریف کنید. از چیزهایی که درمورد مشتریان یاد گرفته اید، چیزهایی که برایشان ارزشمند است و رفتار مثبت حین پاسخگویی به سوالات و نگرانی های رایج استفاده کنید.

– فعالیت های تبدیلی ایجاد کنید که به راحتی می توان در آنها شرکت کرد. از آنجا که بیشتر فعالیت های اجتماعی در موبایل صورت می گیرد، ضروری است که هر نوع فعالیت تبدیلی که در نظر می گیرد را مشتری بتواند به راحتی انجام دهد. مردم دوست دارند در شرایط فعلی خود باقی بمانند، بنابراین هر چه بیشتر فعالیت های تبدیلی انجام دهید موفق تر خواهید بود.

داده هایی که نشان دهنده ی موفقیت شما است را دنبال کنید تا بفهمید کدام کمپین های شما بیشترین تعامل را داشته اند.

۳- طرفداران فعال خود را شناسایی کنید و به آنها توجه ویژه داشته باشید.

وفاداری مصرف کننده به ارزش درک شده ای است که از ارتباط با شما می گیرد. از طرفی بازاریاب ها می دانند که مشتریان وفادار پول بیشتری خرج می کنند و هزینه های کسب مشتری جدید را کاهش می دهند.

طرفداران خود را می توانید در رسانه های اجتماعی پیدا کنید و با دادن امتیازات ویژه به آنها، آنها را تبدیل به مشتریان دائمی خود کنید. اگر جایزه ای هم به مشتری می دهید، درمورد جایزه هم از او بازخورد بگیرید تا بتوانید در آینده جوایز و امتیازات بهتری به مشتریان ارائه دهید.

اینکه همان اول به مشتریان جایزه بدهید، باعث می شود مشتریان خودشان را مدیون شما بدانند و به دنبال این باشند که به طریقی لطف شما را جبران کنند.

۴- برنامه هایی برای دادن جایزه برگزار کنید.

وقتی طرفداران خاص خود را در رسانه های اجتماعی شناسایی کردید و تاکتیک های تبدیل آنها به مشتری ار طرح ریزی کردید باید به طور پیوسته کاری کنید که مشتری احساس کند یک تجارت منصفانه با شما دارد.

با ایجاد حساب های VIP  یکسری محتوای عالی در اختیار آنها قرار دهید. اعضای VIP خود را به رویدادهای خاصی که برگزار می کنید دعوت کنید.  اگر یک بروزرسانی دارید یا می خواهید محصول جدیدی معرفی کنید، ابتدا آن را در اختیار اعضای ویژه ی خود قرار دهید.

۵- پاسخ ها را اندازه گیری کنید.

با استفاده از شناسه های کاربری مثل ایمیل یا شماره تلفن یا آیدی های آنها در رسانه های اجتماعی با استفاده از CRM و سایر ابزار نرم افزاری موجود، می توانید میزان مفید بودن برنامه ها و فعالیت های خود را بسنجید.

علاوه بر این افزایش دنبال کنندگان شما در شبکه های اجتماعی می تواند خود نشان از افزایش فروش شما باشد. هر چه مشتریان محتوایی که شما در رسانه های اجتماعی منتشر می کنید را بیشتر به اشتراک بگذارند، یک اثر بهمنی مجازی ایجاد می شود که باعث می شود محتوای شما بیشتر و بیشتر منتشر شود و طرفداران شما افزایش پیدا کنند.

نتیجه گیری: رسانه های اجتماعی نقش حیاتی در حفظ و ارتباط با مشتری دارند و حتی می توانند باعث افزایش ارزش عمر مشتری شوند.

منبع :  socialmediaexaminer

ترجمه شده توسط مدیران ایران

مطالب آموزشی بیشتر درباره رسانه های اجتماعی:

خلاصه ای از  تاریخچه رسانه های اجتماعی + دانلود فیلم

برنامه ریزی برای موفقیت کارآفرینان در رسانه های اجتماعی

 


-= لینک کوتاه این مطلب =-

این مطالب را از دست ندهید :
- با آزمون دیسک، شناخت فوق العاده ای نسبت به خودتان یا همکارانتان بدست بیاورید: اطلاعات بیشتر ...
- تا حالا معجون مدیریت زمان رو امتحان کردید ؟
- وقتتون کمه و علاقمند به بروز رسانی اطلاعات مدیریتی تون هستید ؟
- با کانال تلگرامی مدیران ایران، همیشه بروز باشید ...