آیا کوچینگ (مربیگری) از رده خارج شده است؟ چه چیزی جایگزین آن خواهد شد؟
آیا کوچینگ (مربیگری) از رده خارج شده است؟ چه چیزی جایگزین آن خواهد شد؟

آیا کوچینگ (مربیگری) از رده خارج شده است؟ چه چیزی جایگزین آن خواهد شد؟

اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک باشید، احتمالا حداقل یک کوچ (مربی) کسب کار می شناسید. حتی ممکن است خود شما یک کوچ باشید. کوچینگ حوزه ای است که در چند سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. برای صاحبان کسب و کارهای کوچک داشتن فردی که بتوان ایده ها را با او مطرح کرد و از او راهنمایی گرفت می تواند واقعا ارزشمند باشد. گفته شده همین موضوع دلیل افزایش کوچ های کسب و کار در پنج سال اخیر بوده است، همچنین کوچینگ کسب و کاری است که راه اندازی آن راحت است.

با گسترش فراگیر اینترنت، تمام چیزی که یک کوچ برای شروع نیاز دارد، یک وب سایت است. هزینه های بالاسری بسیار پایین است و نیاز به گواهینامه ی خاصی هم ندارد. به طور خلاصه، یک فرد همین که خودش را کوچ معرفی کند، تبدیل به یک کوچ می شود. جنبه ی منفی این پدیده این است که نمی توان به راحتی کوچ باصلاحیت را از دیگر کوچ ها تشخیص داد.

همیشه اینطور نبوده است. کوچ های کسب و کاری اولیه تقریبا همگی افراد با صلاحیتی بودند. کوچ ها غالبا کارآفرینان موفق، صاحبان کسب و کار و فلاسفه امروزی بودند.

بنابراین یک متخصص باصلاحیت در اقتصاد اطلاعات باید چه کاری انجام دهد؟

پاسخ این سوال، پاسخی است که به بسیاری از سوالات در دنیای کسب و کار داده می شود: تخصص گرایی

برای مثال شرکت نیویورکی AcceleratingCFO شرکتی است که بوسیله ی دو نفر از ۵۰۰ مدیر اجرایی برتر فورچن راه اندازی شد. آنها به جای اینکه اعلام کنند می توانند در بخش های متعدد کسب و کار کوچینگ کنند، فقط خودشان را مشاورین مدیران ارشد مالی معرفی کردند و فقط به این حوزه خاص می پردازند. متخصصینی که به جنبه های کمی یک سازمان می پردازند تا به گرفتن تصمیمات عالی کسب و کاری کمک کنند.

یا جان پالومبو موسس  Big Heads Network که یک فرد موفق در زمینه کسب و کار است و به سازمان ها آموزش می دهد چطور مفاهیم نامرتبط را با هم ترکیب کنند تا راه حل های نوآورانه بیابند. با وجود راهنمایی ها و مشاوره هایی که می دهد تا به حال هیچوقت خودش را یک کوچ معرفی نکرده است.

بازار تخصص گرایی مثل همیشه مستحکم است و می تواند برای کارآفرینان باهوش فرصت های زیادی ایجاد کند. متخصص شدن حول ارزش معینی که ارائه می دهید و تخصص گرایی چیزی است که هر کوچ کسب و کار نیاز دارد تا در دهه دوم قرن ۲۱ و بعد از آن بتواند پیشرفت کند.

منبع: inc.com – ترجمه: مدیران ایران

مقاله های دیگر با موضوع کوچینگ در وب سایت مدیران ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *