چرا تولیدکنندگان ایرانی محصول خود را با قیمت‌های پایین‌تر در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند؟
چرا تولیدکنندگان ایرانی محصول خود را با قیمت‌های پایین‌تر در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند؟

چرا تولیدکنندگان ایرانی محصول خود را با قیمت‌های پایین‌تر در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند؟

🔹مهندس مسعود جمالی، عضو کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک ایران درخصوص این موضوع که آیا در شرایط فعلی فعالان پتروشیمی محصولات خود را پایین‌تر از قیمت داخلی در بازارهای جهانی می‌فروشند یا نه گفت: این موضوع را با نگاهی به بازارهای هدف محصولات نهایی صنایع تکمیلی تشریح می‌کنم. به گفته وی بوقتی در بازار هدفی چون لهستان به مقایسه قیمتی بین محصولات نهایی صنایع پایین دست پتروشیمی و محصولات رقیبانی همچون ترکیه می‌پردازیم، می‌بینیم قیمت تمام شده محصولات نهایی آنها پایین‌تر از کالاهای ماست. وی در ادامه اظهار کرد: به باور من بخش عظیمی از این اختلاف به این علت است که مجتمع‌های پتروشیمی مواد اولیه صنایع پایین دست کشورهای رقیب را با قیمتی پایین‌تر از قیمت محصولات داخلی ما عرضه می‌کنند. شاهد این مدعا این است که تولیدکنندگانی که هم در ایران و هم در ترکیه بنگاه تولیدی دارند اظهار می‌کنند که خوراک واحد پتروشیمی ترکیه ۲۵ درصد ارزان‌تر از خوراک واحد ایرانی تامین می‌شود.

🔹عضو کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک در ادامه اظهار کرد: علاوه بر این موضوع یک گران‌فروشی داخلی هم برای تولید‌کنندگان پایین‌دست وجود دارد. به‌عنوان مثال اگر محصولی همچون پلی‌پروپیلن را در نظر بگیریم و سیر قیمتی آن را در مقطعی از زمان بررسی کنیم تفاوت فاحشی را بین قیمت بازارهای داخلی و قیمت پایه محصول که در بورس کالای ایران عرضه می‌شود می‌بینیم و با توجه به اینکه همه تولید‌کنندگان با سقف رقابتی خرید می‌کنند باز هم تقاضای آنها تامین نمی‌شود و مجبورند به بازار آزاد روی بیاورند. این عامل هم نشان می‌دهد که مجتمع‌های پتروشیمی برای اینکه محصولاتشان را در بازار آزاد به قیمت بالاتری بفروشند، کف عرضه را در بورس کالا ارائه می‌دهند و تولید‌کننده پایین‌دستی مجبور است برای تولید، خوراک خود را از بازارهای داخلی با قیمت بیشتری خریداری کند.

🔹جمالی در ادامه به دو مشکل در این خصوص اشاره کرد و گفت: به باور من یا مبنا و پایه‌گذاری قیمت داخلی درست نیست یا نرخی که به‌عنوان سبد FOB خلیج‌فارس به تولید‌کننده داخلی ارائه می‌شود، اشتباه است. وی درخصوص مشکل اول گفت: مبنا و پایه‌گذاری قیمت در بازارهای داخلی از طریق فرمول خوراک مشخص می‌شود و شاید آشفتگی قیمتی در این بازارها به متغیرها و مدل این فرمول بازمی‌گردد.

🔹مهندس جمالی در تشریح مورد دوم افزود: عددی که از سبد FOB خلیج‌فارس به‌دست می‌آید میانگین قیمت مواد اولیه مجتمع‌های پتروشیمی منطقه است و سوالاتی همچون اینکه در این سبد کدام پتروشیمی‌ها حضور دارند و مبنای انتخاب این پتروشیمی‌ها چیست نیز مطرح است. به گفته وی اگر مجتمع‌های پتروشیمی داخلی توان آن را دارند محصولات تولیدی خود را ارزان‌تر به کشورهای رقیب صادر کنند، چرا مبنا را قیمت محصولاتی که مجتمع‌های پتروشیمی کشور به کشورهای خارجی صادر می‌کنند در نظر نمی‌گیریم. وی به وابستگی این دو عامل به قیمت‌های جهانی اشاره کرد و گفت: با افزایش قیمت‌های جهانی، قیمت در بورس کالای ایران به سرعت بالا رفته و قیمت‌ها برای تولید‌کنندگان داخلی بالا می‌رود و این درحالی است که با کاهش قیمت‌های جهانی این روند به کندی در بازارهای داخلی رخ می‌دهد.

🔹 امید است که شرایطی بر فضا حاکم شود که مجتمع‌های پتروشیمی قبل از هر چیزی به فکر تکمیل زنجیره تولید و پایین دست خود باشند و همان‌طور که از مزیت گاز ارزان استفاده می‌کنند این مزیت را به چرخه تکمیلی خود منتقل کرده و سعی در تقویت بنگاه‌های پایین دستی داشته باشند و به این ترتیب بستری مناسب را فراهم کرده تا تولید‌کننده پایین‌دستی بتواند در آن فضا، ضمن تامین بازارهای داخلی، سهم زیادی از بازارهای خارجی را در دست گرفته و به این ترتیب ارز آوری بیشتری را برای کشور فراهم کند.

عارفه مشایخی / دنیای اقتصاد

همچنین ببینید

مراحل ثبت برند-قسمت پایانی

مراحل ثبت برند-قسمت پایانی

اعتراض قبل از ثبت علامت تجاری اعتراض قبل از ثبت علامت باید در ظرف ۳۰ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *