آموزش وردپرس

تجدید نظر در مورد شرح شغل+دانلود فیلم

 
همه‌ی ‌ما با فرمهای شرح شغل برخورد کردیم. موقعی که دارید فرایند استخدام را طی میکنید، قبل از اینکه استخدامتان کنند، یک لیستی از فعالیتهای کلی و شرح وظایف مربوط به شغلی که دارید بخاطر آن استخدام میشوید را به شما میدهند که بخوانید. معمولا، شما لیستی از صلاحیتهایی که باید داشته باشید و مدارک تحصیلی که باید گرفته باشید و یک کم توضیح در مورد اهداف مربوط به شغل مورد نظر، را میبینید. هیچ اشاره ای به ماشین آلات مربوطه یا ابزاری که باید استفاده کنید نشده است، و معمولا در هیچ چیزی در مورد پاداش و دستمزد گفته نشده است. در خیلی از شرکتها، این قضیه وجود دارد. در شرکتهای بزرگتر پرسنل منابع انسانی، وقت و انرژی خیلی زیادی را صرف میکنندتا شغل مربوطه را کلی تجزیه و تحلیل بکنند که آخرش بتوانند یک شرح شغل کامل و با جزئیات کامل بنویسند.
اگر از شرح شغل درست استفاده کنید، معمولا یک فوایدی دارد. این یعنی تصویر واضح تری از شغل را به طرف میدهید که میتواند داوطلب مناسبتری را جذب این شغل بکند. شرح شغل میتواند یک مرجع خوب، با کیفیت بالا، برای عملکرد شغلی باشد. نقطه‌ی مرجعی را بوجود می آورد که میشود از آن برای تصمیم گیری مجدد استفاده کرد. من قبول دارم این شرح شغلها منطقی و بعضی وقتها کاربردی هستند. اما، محدودیتهای زیادی که وجود دارد باعث می شود مخالفتهای زیادی هم بوجود بیاید. این محدودیت یعنی مقاومت بی فایده‌ای در مورد کاری بوجود می اید که توضیحش در شرح شغل نوشته نشده و از قلم افتاده است.
کشیدن حد و مرز غیر واقعی دور شغلهایی که تعریف کردنشان سخت است ، باعث میشود که انعطاف پذیری و ابتکار در یک شغل کم بشود. علاوه بر این اگر شرح شغل دقیقی هم داشته باشید، با این وضعیت تکنولوژی و فاکتورهای دیگه‌ی شغلی، خیلی زود منسوخ میشود. در مواجهه با این محدودیتها، هنوز شرکتهایی را میبینیم که بیش از اندازه وارد جزئیات میشوند و یک شرح شغل طولانی و چاق و چله مینویسند که میتواند به شفاف شدن موضوع کمک کند، اما در آینده همین شرح شغل باعث میشود که کارمندهایی که خیلی حال و حوصله ندارند، زبانشان برای از زیر کار در رفتن دراز باشد. در اکثر مواقع اصلی ترین دلیلی که باعث میشود بشنوید کسی میگوید «این کار من نیست» همین شرح شغل است!
ازشما میخواهم که دست نگه دارید و سعی نکنید هر شغلی را با دقت تعریف کنید. از جنگ و جدل و شکایت و دادگاه در آینده جلوگیری کنید. یادتان باشد، بعضی آدمها بعد از استخدام شدن این شرح شغلها را میخوانند. شرح شغلها همیشه ناقص هستند، بروز کردنشان هم هزینه دارد، و، بخواهم صادقانه بگویم، این شرح شغلها به هیچ کسی کمک نمیکنند که کارش را بتواند بهتر انجام بدهد. بگذارید به شما بگویم چیکار باید بکنید. شرح شغل را بنویسید و ازآن برای استخدام آدمها استفاده کنید و به عنوان یک مرجع به آن توجه کنید. اما اگر میخواهید آدمها درست کار کنند، دو تا نکته ای که میخواهم به شما بگویم را به کار بگیرید:
اول اینکه، بجای عریضه نویسی، کوتاه بنویسید! کافیست که اصولا وظایف و مسئولیتها و اهداف را پوشش بدهید. هر چه کمتر، بهتر. نیاز به این نقش تغییر میکند، علاقه مندی فرد هم عوض میشود. پس مختصر بنویسید و سعی نکنیدادای کسی را در بیاورید که میتواند آینده را پیش بینی کند. نکته دوم اینکه، بطور کاملا مشخص و واضح به این مورد اشاره کنید که شرح شغل در اصل یک طرح کلی تجربی است و شغل مربوطه شامل هرچیزی که لازم باشه میشود. این یعنی واقع گرایی. بطور خلاصه بگویم، شرح شغل چیز بدرد بخوری است، اما شما باید شرح شغل را بوجود بیاورید تا آدمها فرصتها را ببینند، نه اینکه حد و حدود را بشناسند.

مدیران ایران


-= لینک کوتاه این مطلب =-

این مطالب را از دست ندهید :
- با آزمون دیسک، شناخت فوق العاده ای نسبت به خودتان یا همکارانتان بدست بیاورید: اطلاعات بیشتر ...
- تا حالا معجون مدیریت زمان رو امتحان کردید ؟
- وقتتون کمه و علاقمند به بروز رسانی اطلاعات مدیریتی تون هستید ؟
- با کانال تلگرامی مدیران ایران، همیشه بروز باشید ...


همچنین ببینید

شناخت انواع شخصیت در کار

شناخت انواع شخصیت در کار+دانلود فیلم

فکر میکنم همه ما هم نظریم که اگر ما یک کم شناخت فردی داشته باشیم …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *