آموزش وردپرس

نظریه ارسطو در متقاعد سازی

حتما در کسب و کار خودمان مدیران و افرادی را دیده ایم که با صحبت های خود براحتی دیگران را تحت تاثیر قرار داده و آنها را متقاعد به انجام کاری، البته با اشتیاق درونی، می کنند!

اینگونه افراد عموما بطور مادرزادی اینگونه رفتار نمیکنند،‌ بلکه با اطلاع از مهارت های سخنوری و مهارت های کلامی و ارتباطی، این کار را انجام می دهند و براحتی با دیگران ارتباطات موثر و اثر بخش و ماندگار ایجاد می نمایند.

در این مقاله سعی داریم تا به چند مورد اساسی در رفتار اینگونه افراد و نحوه صحبت های آنها با دیگران بپردازیم و بیان کنیم که چگونه دیگران را بطور موثر متقاعد به انجام کاری می کنند.

ارسطو اصل مهمی دارد که بیان می نماید که در صورتی که بخواهیم دیگران را تحت تاثیر قرار داده و آنها را متقاعد به انجام کاری کنیم، صحبت های ما باید شامل سه بخش اساسی و مهم باشد.

 

بر طبق اصل ارسطو، اگر بخواهیم دیگران را در صحبت های خود تحت تاثیر قرار داده و آنها را متقاعد به انجام کاری بکنیم باید بتوانیم صحبت های خود را حول چند اصل اساسی بنا نهیم:

  • صحبت های منطقی
  • صحبت های احساسی
  • صحبت های عرفی ( بر اساس اعتبار )

 

  • صحبت های منطقی

صحبت هایی که بر اساس منطق می باشند شامل بیان مواردی از جمله آمارها و حقائق و استدلال های می باشد که عموما با سمت چپ مغز انسان های سر و کار دارد و قسمت تحلیلی مغز را فعال می کند.

اینگونه صحبت ها باید در حدود ۲۵ درصد از حجم کلی صحبت های ما را تشکیل دهد. این درصد بصورت حدودی است و امکان دارد حول و حوش همین ۲۵ درصد تغییر نماید.

حدودی است و امکان دارد حول و حوش همین ۲۵ درصد تغییر نماید.

 

  • صحبت های احساسی

بیان جملاتی که سبب تحریک قسمت راست مغز انسان گردد می تواند بسیار در دریافت و تاثیر بخشی کلام موثر واقع گردد.

استفاده از داستان ها و مثال ها و بیان نقل قول ها می تواند در این قسمت مهم و اثر بخش باشد.

احساسات انسان ها در مقابل منطق  آنها شبیه به یک فیل در مقابل با فیل بان می باشد!

اگر بتوانیم فیلی را که فیل بان سوار بر آن است را رام کنیم و آرام نگه داریم، براحتی می توانیم ارتباطاتی قوی و اثر بخش ایجاد کنیم و تاثیر و نفوذ کلام ما بیشتر و بهتر گردد.

 

مطابق با صحبت های ارسطو و نظریه او، میزان این صحبت های احساسی باید در کلام ما در حدود ۶۵ درصد باشد تا بتوانیم از لحاظ احساسی مخاطبان خود را تحت تاثیر ( مثبت و صحیح) قرار دهیم.

 

  • صحبت هایی بر مبنای عرف

عرف در اینجا، بیان کردن موضوعی است که سبب اعتبار به صحبت های ما می شود و مخاطب سعی می کند که بخاطر محکم بودن و مهم بودن آن، صحبت های ما را نیز براحتی قبول نماید.

بطور مثال اگر در یک سخنرانی بیان کنید که مطابق با قانون وضع شده در تاریخ ۱۳۹۰، در دفتر شرکت و هیئت مدیره، که می توانید آن را ( مثلا) از دبیرخانه شرکت مشاهده کنید، ما باید در ارتباط به شرکت های بازرگانی ملاحظات لازم را اجرا نمائیم..

این ارجاع دادن ها و بیان اعتبارات در صحبت های سبب می گردد که مخاطب، سایر صحبت های ما را نیز براحتی قبول کند و متقاعد به انجام کاری شود.

مطابق با نظر ارسطو، میزان این اعتبارات در صحبت ها باید در حدود ۱۰ درصد کلام ما باشد.

بنابراین مطابق با نظریه ارسطو باید در کلام خود ترکیبی از صحبت های احساسی  (  ۶۵درصد)، صحبت های منطقی ( ۲۵ درصد)، صحبت های عرف ( ۱۰ درصد) را داشته باشیم تا بتوانیم بخوبی دیگران را بگونه ای که اشتیاق در آنها ایجاد گردد، به انجام کاری متقاعد کنیم.

 

احمدرضا فاضلی از اعضای باشگاه مدیران ایران

مدرس و مشاور در  زمینه سخنرانی و مهارت های کلامی و ارتباطی

http://AhmadFazeli.com


-= لینک کوتاه این مطلب =-

این مطالب را از دست ندهید :
- با آزمون دیسک، شناخت فوق العاده ای نسبت به خودتان یا همکارانتان بدست بیاورید: اطلاعات بیشتر ...
- تا حالا معجون مدیریت زمان رو امتحان کردید ؟
- وقتتون کمه و علاقمند به بروز رسانی اطلاعات مدیریتی تون هستید ؟
- با کانال تلگرامی مدیران ایران، همیشه بروز باشید ...


همچنین ببینید

بهترین معرفی آسانسوری گیرا

اگر به دنبال یک شغل هستید یکی از اولین مواردی که باید در لیست کارهایتان …

۲ دیدگاه

  1. مقالات مفیدی منتشر می کنید …
    واقعا واحد تولید محتوای پویایی دارید…

  2. با سلام و احترام
    بسیار متشکرم که به اعضای باشگاه مدیران ارزش و توجه ویژه ای دارید .
    باشگاه مدیران جزو بهترین جمع هایی است که متخصصین از رشته های مختلف دور هم، بواسطه مدیریت عالی شما، گردهم آمده اند تا ا ز تجربیات همدیگر برای ساختن کشوری بهتر و جایی بهتر برای زندگی، استفاده نمایند
    موفق و ماندگار باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *