استراتژی به زبان ساده – ۲

مشخصه های بنیادین استراتژی

اگر تمرین قسمت گذشته رو انجام داده باشید ـ که پیشنهاد می‌کنم قبل از مطالعۀ این قسمت ، حتماً انجامش بدید ـ برای رفتن به مجلس سرور و پایکوبی ! به تعداد زیادی حالات ممکن رسیده‌اید که در علم مدیریت به این حالتهای ممکن سناریو می‌گیم.
تو این قسمت ، خیلی ساده بهتون خواهم گفت که فرق سناریو با  استراتژیچیه. این در واقع مشخص می‌کنه که یه استراتژی باید چه خاصیتهایی داشته باشه.

مشخصه‌های بنیادین استراتژی :

۱-      استراتژی باید منفعت‌ساز باشه :

ببینید کدومیک از سناریوهایی که نوشتید ، براتون بیشتر منفعت داره. یعنی هزینۀ کمتر و ورودی بیشتر. مثلاً اگه شما بتونین خونواده رو با یکی از فامیلا زودتر بفرستین کرج و خودتون بعداً با مترو برین ، براتون منفعت بیشتری داره !

۲-    استراتژی باید تمرکز‌دهنده باشه :

تو انتخاب استراتژی باید ببینید نقطۀ تمرکز شما چیه ؟ یکی از راههای شناخت نقطۀ تمرکز تصمیم ، شناخت مأموریت یا Mission فرد یا سازمانه که در ادامۀ بحثامون بهش اشاره خواهیم کرد. مثلاً اگر تمرکز شما بیشتر روی به موقع رسیدن به مراسم باشه ، می‌تونین مرخصی بگیرین و زودتر تشریف ببرین ! اما اگه تمرکزتون روی فقط رسیدن و حضور در مراسم باشه ، باید راهی رو انتخاب کنین که بیشتر منفعت رو براتون داشته باشه .

۳-    استراتژی باید تمایزساز باشه :

سناریویی که شما بعنوان استراتژی انتخاب می‌کنین باید منحصر به فرد باشه. یعنی اون تصمیمی که بر مبنای چشم‌انداز ، اهداف ، منابع و محدودیتهای خودِ شما گرفته شده باشه و . . . خلاصه‌اش اینکه کپی پیست نکنین !

این مطلب رو هم از دست ندید:
  تشخیص تغییرات استراتژیکی در سازمان

برای همینم سندهای استراتژی در خیلی جاهای دنیا محرمانه محسوب نمیشن ! چیزهایی محرمانه هستن که قابلیتهای استراتژیک سازمانها رو می‌سازن : مثلاً روش وفادار سازی مشتری به یک محصول خاص .

۴-     استراتژی باید قابلیت‌ساز باشه :

یکی از شاخصهای انتخاب استراتژی اینه که اولاً بر اساس قابلیتهای شما انتخاب بشه و ثانیاً قابلیتهای استراتژیک شما رو افزایش بده. مثلاً اگر شما کرج رو عین کف دستتون بلدین ، برین یه فک و فامیلی رو پیدا کنین که در به در آدرس همون عروسیه و بهش بگین که : اگرچه مسئولیت و حجم کار بنده در شرکت به حدیه که حتی نمیتونم فیس‌بوکم رو چک کنم ، اما به خاطر انسانیت میتونم دو ساعت مرخصی بگیرم باهم بریم ، فقط و فقط برای اینکه شما گم نشی !

 

حالا با توجه به مطالب گفته شده ، استراتژی شما چیه ؟

کاری از : فریدا شهیدی – بهزاد مسلمی (moslemi.civil@gmail.com)

منبع : مدیران ایران

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.