استفاده از فرصت ها در شبکه سازی
با وجود اینکه دوستان ، فامیل و افراد دیگری که به راحتی میتوانیم با آنها تماس بگیریم ، نقطه خوبی برای شروع فعالیت های شبکه می باشند ، اما بالاخره لازم است که شبکه خودرا (به خارج از محدوده دوستان و فامیل) توسعه دهیم. لذا نیازمند به برگزاری و یا حضور در یک سری جلسات و گردهمایی ها خواهیم بود. خیلی اقوات این نوع جلسات و گرد همایی ها چندان مهم نیست ، مثلا اگر شما به قطارهای مدل قدیمی علاقه مند باشید و شخصی جلسه و یا نمایشگاهی در مورد قطارهای قدیمی ترتیب داده است، بدیهی است که در آنجا با افراد زیادی ملاقات خواهید کرد که میتوانند گزینه های احتمالی شبکه باشند.
شاید این مطلب برای شما مفید باشد!
شبکه سازی حرفه ای – مرحله سرمایه گذاری
به هر حال این امر یک قانون نیست و میتواند استثنا داشته باشد . در بیشتر موارد ، این جلسات و گردهمایی ها به موضوعات عمومی اختصاص دارداما برخی از جلسات و گردهمایی ها به موضوعات عمومی اختصاص دارد اما برخی از جلسات نیز ویژه افراد خاص و بنا به دلایل خاص برگزار میگردند.رازی که در شبکه سازی وجود دارد این است که تمام جلسات و گردهمایی هارا به عنوان یک فرصت و یک موقعیت تلقی کنیم.
ممکن است در موقعیت های جدید شما نگران مواجه شدن با وارد غیر منتظره باشید اما در کنار آن باید از پیدا کردن افراد جدید احساس خوشحالی و هیجان داشته باشید ، افرادی که به صورت حضوری میتوانید با آنها ارتباط برقرا کنید. با اختصاص دادن زمان لازم ، برای حضور در موقعیت های مختلف هم میتوانید با نحوه شبکه سازی دیگران آشنا شوید و هم اینکه عادت کنید با افرادی که ملاقات میکنید بیشتر صحبت کنید. فراموش نکنید ، برای شبکه سازی موفق مجبوریم تلاش بیشتری داشته باشیم و گاهی خود را تحت فشار قرار دهیم. این کار اگر چه ممکن است در ابتدا سخت باشد ولی با تمرین و تکرار آسان تر خواهد شد.
آماده باشید
در شبکه آماده و پذیرای فرصت ها بودن ، بسیار مهم است ، این آمادگی میتواندبرای یک جلسه رسمی با حضور بیش از ۱۰۰ نفر و یا یک جلسه غیررسمی چند نفره باشد. ممکن است شما خجالتی ، عصبی ،خسته و یا کم حوصله باشید اما هر لحظه امکان دارد با افرادی که برای شبکه مفید بوده و علاقمند به عضویت در آن باشند روبرو شوید. قسمتی از این آمادگی به توانایی ارائه اطلاعات مفید در مورد خودتان باز میگردد. این اطلاعات باید کوتاه ،متمرکز و گویا باشد. بخشی از این اطلاعات میتواند در کارت ویزیت شما قرار گیرد . به هر حال شبکه سازی موثر فقط با سلام و احوالپرسی حاصل نمی شود و شما باید بتوانید به خوبی خود و قابلیت هایتان را معرفی نمایید.
چه باید کرد؟
شما باید قبلا در مورد این که چه باید بگویید خوب فکر کرده باشید، زیرا برقراری ارتباط ممکن است فقط چند ثانیه طول بکشد. جالب است بدانید بیشتر افراد ، هنگامی که از آنها سوال میشود که “کار اصلی شما چیست؟” ممکن است پاسخ دهید چه سوال جالب و مشکلی ! و یا در جواب میگویند که “من مهندس ،مدیر اداری یا مدیر هستم !” البته چنین پاسخ هایی مورد نظر شخص سوال کننده نیست. بنابراین بهتر است برای چنین سوالاتی از قبیل پاسخ هایی مناسب آماده کرده باشید)دویاسه نوع پاسخ مختلف بسته به شرایط متفاوت فراهم کنید) و آنها را مرتبا تمرین کنید.
مختصر و مفید
در بسیاری از کتب شبکه سازی ، توصیه های خاصی در این زمینه وجود دارد ، مثلا گفته می شود “معرفی خود را با بیست کلمه یا کمتر انجام دهید” و یا ” معرفی شما بیشتر از سه جمله نشود”. به هر حال اگرچه مختصر و مفید صحبت کردن بسیار مهم میباشد ولی ضمنا بایستی موارد ذیل را نیز رعایت نمود :
- واضح. از عبارات و کلمات رایج به جای کلمات تخصصی استفاده نمایید.
- دقیق. از کلمات و جملات کوتاه استفاده کنید.
- خوشایند. از کلمات دوستانه و صمیمانه استفاده نمایید.
- جذاب. بیانگر نکاتی متفاوت و شاخص باشید.
در بسیاری مواقع شما ممکن است تنها ۵ تا ۱۰ ثانیه فرصت ، برای رعایت این معیار ها در معرفی خود داشته باشید ، اما می توانید در این مدت ،حدود بیست کلمه را بیان کنید.
خود را معرفی کنید
شخصیت و سلیقه هر فرد در چگونگی معرفی خودش تاثیر زیادی دارد. به هر حال ، بار دیگر باید گفت که در چنین موقعیتی ،حتی اگر برایتان کمی هم سخت باشد ، باید هر چقدر میتوانید خود را مثبت تر و مفید تر معرفی نمایید. مثال ساده ای که تمام معیار های بالا را در بر میگیرد میتواند به صورت زیر باشد :
“سلام من سارا هستم . کار من طراحی و برگزاری دوره های آموزشی شبکه سازی انسانی است”. توجه داشته باشید در اینجا فقط نام و عنوان شما مطرح نمی شود و آنچه را که شما در عمل انجام می دهید را در بر میگیرد. مثال دیگر و صریح تر چنین است :” سلا من پژمان هستم ، کار من تولید تبلیغات تلویزیونی به صورت انیمیشن است”.
منبع: کتاب کلید طلایی ارتباطات | مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
چرا دیگران حرفم را نمی فهمند؟
گاهی ممکن است حرفی عادی بزنیم و به بدترین شکل ممکن تعبیر شود. بررسی میکنیم که چرا دیگران حرف ما را نمی فهمند؟
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
لیست انواع مهارتهای ارتباطی
در این نوشته به این میپردازیم که ارتباط یعنی چه و برای برقراری ارتباطاتی خوب و حرفهای، به چه مهارتهایی نیاز داریم؟
راهکارهایی برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران
دیگه چی ، سوالی که قفل مغزمان را باز میکند!
چطور کتاب بنویسیم
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید