اقدامات “بازاریابی موازی”
برنامه اقدامات بازاریابی شما علاوه بر بازاریابی مستقیم بایستی شامل تکنیکهای بازاریابی موازی نیز بشود. هدف از بازاریابی موازی، افزایش حوزه شغلی شما در کل، و نه فقط شغل شما میباشد. به محصولات و خدماتی که در ارتباط نزدیک با کار شما میباشند یا به نحوی مکمل کار شما هستند و شما آنها را قلبا به دیگران توصیه مینمایید فکر کنید. شما با توصیهی محصولات و خدمات همکاران به مشتریان خودتان، ضمن آنکه یک خدمت ارزشمندی به آنان نمودهاید تصور آنان از شغل و کار خودتان را نیز بهتر و عالیتر کردهاید. این مهمترین درس آموزشی است که دقیق، واضح و دارای حس همکاری باشید. شما با کمک کردن به مشتریان احتمال توصیه شدن از جانب آنان به دیگران را برای خود نیز افزایش میدهید.
موسسه Moon Travel Handbooks در کالیفرنیا فروشنده جزوههای راهنمای مسافرت به مناطق توریستی مشهور میباشد. برنامه بازاریابی موازی این موسسه در حد گستردهای به روش خبرنامههای فصلی با مقالاتی به قلم کارشناسان سفر صورت میپذیرد.
مقالاتی در مورد غذاهای محلی تگزاس، مدلهای لباس در مونتانا و دستورالعملهایی برای سالم بودن آب آشامیدنی برای مشتریان ارسال میگردد. ضمناً در روی سایت نیز لینکهای زیادی به منابع توریستی راجع به اینکه چگونه در دیگر کشورها سالم مانده و بیمار نشویم، وجود دارد.
مدرسه عالی بازرگانی استنفورد که گاهگاهی مراسم سخنران توسط سخنرانان میهمان در شهرهای کشور را برگزار میکند، رویکرد متفاوتی برای بازاریابی موازی اندیشیده است. البته این رویکرد بازاریابی موازی بسیار سنتی میباشد. استنفورد با این اقدام حتی برای خودش نیز بازاریابی مینماید و البته شرکتکنندگان در این سخنرانیها مطمئناً زمانی درخواست مشاوره خواهند نمود. البته نکته بسیار مهم این است که در هیچ کدام از این سخنرانیها مستقیماً برای استنفورد تبلیغ نمیشود. زیرا موجب زیر سؤال رفتن این دانشگاه به عنوان یک موسسه آموزشی میگردد. تمایز قائل شدن بین ارائه نمونه، مراسم و کلاسها برای لیست اقدامات بازاریابی موازی شما بسیار سودمند خواهد بود درصورتیکه افکار خود را فقط به تولید و ایجاد ایدههای جدید متمرکز نمایید.
۱- نمونها و پیشنهاد قیمتها در بازاریابی موازی
در اینجا به چند نمونه بازاریابی موازی با استفاده از نمونهها و پیشنهادهای مخصوص توجه فرمایید:
- یک دندانپزشک در تگزاس مسواکهایی را برای بیماران خود میفرستد که بدون آب و خمیردندان در زمان رانندگی کردن مورد استفاده قرار میگیرد.
- یک وکیل با دفتر کاری جدید برای مشتریان خود که به مشاغل کوچک اشتغال دارند، نسخهای از یک کتابچه جیبی در مورد قوانین شراکت ارسال مینماید.
- شرکاء یا هیات مدیره یک شرکت در مراسمی که تشکیل دادهاند تمامی مشتریان و مشتریان بالقوه را به دیدن محصول جدید دعوت مینمایند.
- یک آموزشگاه زبان اسپانیایی بین دانشجویان برتر خود قرعهکشی و یک مسافرت ۱۵ روزه به مادرید را جایزه میدهد.
- یک گل فروش به مشتریانی که گل میخرند یک نمونه بستهای را نیز هدیه میکند که مربوط به تازه نگه داشتن گلهاست.
هر یک از این اقدامات بازاریابی موازی، اطلاعات مفیدی برای مشتریان فراهم نموده و به تجربیات و مهارت آنان در این زمینه اضافه مینماید. دندانپزشکی که مسواک برای بیماران خود میفرستاد نیز واضح است که اطلاعات و دانش مشتریان خود را در این زمینه افزایش میدهد. آنان میآموزند که استفاده از مسواک خشک برای لثهها خوب بوده و میتواند در هنگام رانندگی نیز انجام پذیرد، یک دستورالعمل مهم جهت جایگزینی “مسواک پس از هر غذا” که احتمالاً کسی به آن توجه نکرده و در انجام آن تنبلی مینمایند.
“کتابچه قوانین شراکت برای مشتریان” این وکیل، نمایی بهتر در مورد مطالب قانونی و مبتلا به یک سازمان تجاری را مطرح مینماید.
به همین ترتیب هیات مدیره یک شرکت با دعوت مردم جهت آشنایی با محصول جدید میتوانند با مشتریان بالقوه تماس مستقیم برقرار نمایند و این روش بسیار مؤثرتر از روش رایج ارسال بروشور با پست میباشد.
۲- پیگیری در بازاریابی موازی
پیگیری در بازاریابی موازی نیازمند تعمق بیشتری است. پیگیری در بازاریابی مستقیم به خاطر درک عکسالعمل مشتری به محصول یا خدمات شما میباشد در حالیکه در بازاریابی موازی پیگیری بهمنظور بهروز نگه داشتن مشتری در زمینه مرتبط با کارتان است. این اقدام به شما اجازه میدهد تا نگرانی خود در موردنیازهای مشتریان را به نمایش بگذارید.
پیگیری در بازاریابی موازی می_تواند به اندازه سؤال یک اتوشویی از مشتری خود که لباس رسمی اپرا را جهت شستشو آورده است مبنی بر اینکه “خب، اجرای اپرا چطور بود؟” خودمانی باشد.
با درک این نکته، احتمالاً متقاعد شدهاید که یک اقدام و یا مراسم بازاریابی خوب طراحی شده، میتواند به شما در ایجاد قابلیتهای منطقی در کارتان کمک نماید. وقتی نقش یک واسطه حرفهای را در زمینههای مرتبط ایفا مینمایید، مشتریان و نیز مشتریان بالقوه شما را بسیار خلاق، توانا و علاقهمند قلمداد میکنند.
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
راهکارهای برون رفت از کاهش درآمد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در ایران
10 نکته برای فروش اینترنتی بیشتر
معرفی انواع فروشگاه اینترنتی
فرمول طلایی فروش
گرگ وال استریت کیست؟
گرگ وال استریت، نام لقبی است که به جردن بلفورت ، یکی از فعالان سرشناس بورس در وال استریت (بازار بورس آمریکا) داده شده است . داستان پر فراز نشیب زندگی جردن بلفورت جذابیت زیادی دارد که برای اهالی کسب وکار نکته های قابل توجه زیادی دارد.
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید