اقدامات “بازاریابی همتایی”

 

یکی از مهم­ترین اقداماتی که صاحبان مشاغل کوچک می­توانند انجام دهند دور هم جمع شدن آن­ها حتی به صورت غیر رسمی ولی مداوم و منظم می­باشد. این اقدام نه تنها موجب حمایت­های اخلاقی و همکاری­های علمی می­شود بلکه بهترین راه برای اطلاع­رسانی به دیگران جهت توصیه کار شما به مشتریان بالقوه محسوب می­شود .

اقدامات بازاریابی همتایی
اقدامات بازاریابی همتایی

پاول تری که یک کار مشاوره­ای را اداره می­کند همتایان متعددی دارد که به‌منظور حفظ ارتباط و اطلاع از تحولات صنفی با آنان به طور منظم صبحانه یا ناهار میل می­نماید. پاول می­داند که این دوستان کاری، مهم­ترین بخش برای توصیه شغل وی به دیگران محسوب می­شوند. مثلاً چنانچه شما طراح گرافیستی باشید و تازه این کار راشروع کرده باشید بایستی دیگرانی که در این شغل هستند به خصوص قدیمی­ترها و با اعتبارترها را ملاقات نمایید تا به آنان بگویید که هستید، توانایی‌تان چیست و محل کارتان کجاست. وقتی که آنان به اندازه کافی در مورد شما دانستند آنگاه از آنان می­خواهید که شما را با توجه به توانایی و امکانات خاص خود در آن زمینه کاری، به دیگران معرفی نمایند. در شغل معاملات املاک، بردن مشتری به خانه­هایی که دیگر آژانس­های املاک معرفی می­کنند، امری متداول و کاملاً مرسوم است. تبادل اطلاعات در این زمینه بین آژانس­ املاکی­های هر منطقه معمولاً هفته­ای یک بار انجام می­پذیرد و موجب می­گردد تا همکاران در ارتباط با یکدیگر باشند.

جوهر بازاریابی همتایی، آن است که شما نقش خود را در بین دیگر همکاران و همتایان درک نمایید و به عنوان بخشی از یک گروه، به گونه­ای مؤثر از این جایگاه بهره ببرید. همگی ما ویژگی­های منحصر به فردی در همکاری داریم. درست مانند یک دکتر که در پروسه مداوا زمانی که به یک جراح احتیاج پیدا می­کند از وی در این زمینه کمک می­گیرد.

گاهی جالب است که دوتان و همتایانی که ما آنان را از طریق کار و شغل می­شناسیم و به آنان اهمیت چندانی نمی­دهیم توسط دیگران مورد تمجید و تحسین قرار می­گیرند. آیا می­توانید تعدادی از همتایان خود را که به گونه­ای ممتاز در جامعه کاری شما مورد توجه قرار می­گیرند، نام ببرید؟ از اینکه تعریف خلاقی از مجموعه کاری خود ارائه نمایید، هراسی نداشته باشید. مثلاً چنانچه مدیر یک فروشگاه موتور سیکلت هستید و در بین قهرمانان مسابقه موتورسواری دوستانی دارید، آنان خواهند توانست نام شما را در بالای لیست قرار دهند. شاید آنان در کلیسای محل، ناشناخته باشند ولی قطعاً در جامعه­ای که شما متوجه آن شده­اید، افراد مهمی به حساب می­آیند.

امر مهم در “بازاریابی همتایی” در اختیار داشتن این افراد به نام، و فعالیت مؤثر و سازنده آنان در کارتان می­باشد. اگر بتوانید این کار را انجام بدهید، تمامی عوامل اعتماد و اطمینان را تقویت کرده، و در نتیجه توصیه­های شخصی را زمینه­سازی کرده­اید. اغلب دوستان شما از اینکه بتوانند کمکی کنند، خوشحال می­شوند حتی بدون اینکه چیزی از نتیجه این کمک به آنان برسد. بااین‌حال خوب است هر از چند گاهی از زحمات این افراد قدردانی شده و یا در غیر این صورت مبالغی به صورت حق­الزحمه به آنان پرداخت گردد. همیشه به یاد داشته باشید که از شبکه دوستانتان به عنوان وسیله­ای جهت درخواست­های نابجا از دیگران، استفاده نکنید.

منبع : مدیران ایران

۰ پاسخ به "اقدامات "بازاریابی همتایی""

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

© کلیه حقوق برای «مدیران ایران» محفوظ است.
X