یکی از مهم­ترین اقداماتی که صاحبان مشاغل کوچک می­توانند انجام دهند دور هم جمع شدن آن­ها حتی به صورت غیر رسمی ولی مداوم و منظم می­باشد. این اقدام نه تنها موجب حمایت­های اخلاقی و همکاری­های علمی می­شود بلکه بهترین راه برای اطلاع­رسانی به دیگران جهت توصیه کار شما به مشتریان بالقوه محسوب می­شود .

اقدامات بازاریابی همتایی
اقدامات بازاریابی همتایی

پاول تری که یک کار مشاوره­ای را اداره می­کند همتایان متعددی دارد که به‌منظور حفظ ارتباط و اطلاع از تحولات صنفی با آنان به طور منظم صبحانه یا ناهار میل می­نماید. پاول می­داند که این دوستان کاری، مهم­ترین بخش برای توصیه شغل وی به دیگران محسوب می­شوند. مثلاً چنانچه شما طراح گرافیستی باشید و تازه این کار راشروع کرده باشید بایستی دیگرانی که در این شغل هستند به خصوص قدیمی­ترها و با اعتبارترها را ملاقات نمایید تا به آنان بگویید که هستید، توانایی‌تان چیست و محل کارتان کجاست. وقتی که آنان به اندازه کافی در مورد شما دانستند آنگاه از آنان می­خواهید که شما را با توجه به توانایی و امکانات خاص خود در آن زمینه کاری، به دیگران معرفی نمایند. در شغل معاملات املاک، بردن مشتری به خانه­هایی که دیگر آژانس­های املاک معرفی می­کنند، امری متداول و کاملاً مرسوم است. تبادل اطلاعات در این زمینه بین آژانس­ املاکی­های هر منطقه معمولاً هفته­ای یک بار انجام می­پذیرد و موجب می­گردد تا همکاران در ارتباط با یکدیگر باشند.

جوهر بازاریابی همتایی، آن است که شما نقش خود را در بین دیگر همکاران و همتایان درک نمایید و به عنوان بخشی از یک گروه، به گونه­ای مؤثر از این جایگاه بهره ببرید. همگی ما ویژگی­های منحصر به فردی در همکاری داریم. درست مانند یک دکتر که در پروسه مداوا زمانی که به یک جراح احتیاج پیدا می­کند از وی در این زمینه کمک می­گیرد.

گاهی جالب است که دوتان و همتایانی که ما آنان را از طریق کار و شغل می­شناسیم و به آنان اهمیت چندانی نمی­دهیم توسط دیگران مورد تمجید و تحسین قرار می­گیرند. آیا می­توانید تعدادی از همتایان خود را که به گونه­ای ممتاز در جامعه کاری شما مورد توجه قرار می­گیرند، نام ببرید؟ از اینکه تعریف خلاقی از مجموعه کاری خود ارائه نمایید، هراسی نداشته باشید. مثلاً چنانچه مدیر یک فروشگاه موتور سیکلت هستید و در بین قهرمانان مسابقه موتورسواری دوستانی دارید، آنان خواهند توانست نام شما را در بالای لیست قرار دهند. شاید آنان در کلیسای محل، ناشناخته باشند ولی قطعاً در جامعه­ای که شما متوجه آن شده­اید، افراد مهمی به حساب می­آیند.

امر مهم در “بازاریابی همتایی” در اختیار داشتن این افراد به نام، و فعالیت مؤثر و سازنده آنان در کارتان می­باشد. اگر بتوانید این کار را انجام بدهید، تمامی عوامل اعتماد و اطمینان را تقویت کرده، و در نتیجه توصیه­های شخصی را زمینه­سازی کرده­اید. اغلب دوستان شما از اینکه بتوانند کمکی کنند، خوشحال می­شوند حتی بدون اینکه چیزی از نتیجه این کمک به آنان برسد. بااین‌حال خوب است هر از چند گاهی از زحمات این افراد قدردانی شده و یا در غیر این صورت مبالغی به صورت حق­الزحمه به آنان پرداخت گردد. همیشه به یاد داشته باشید که از شبکه دوستانتان به عنوان وسیله­ای جهت درخواست­های نابجا از دیگران، استفاده نکنید.

منبع : مدیران ایران

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.