معرفی انواع فروشگاه اینترنتی
در مطلبی با عنوان «فرمول طلایی فروش»، مواردی را بررسی کردیم که در فروش، بسیار موثر بودند. در این مطلب، انواع فروشگاه اینترنتی را معرفی میکنیم و به این میپردازیم که ما از کدامیک میتوانیم استفادۀ بهتری برای عرضه محصولات و خدمات خودمان داشته باشیم.
انواع فروشگاه اینترنتی – فروشگاهی بدون اجاره:
برای فروشگاههای حضوری، باید دنبال محل مناسبی باشیم. محلی که به خوبی دیده شود. دسترسی خوب و راحتی برای آمدن مشتریها داشته باشد و اصطلاحاً پاخور باشد.
اما وقتی فروشگاه و مغازهای برای فروش حضوری نداریم، باید از 2 فضای دیگر برای عرضه خدمات و محصولاتمان استفاده کنیم: فروشگاههای دیگران و فضای اینترنت.
اگر به چشم فرصت به اینها نگاه کنیم، یعنی هزینهای بابت خرید یا اجارۀ محل نمیپردازیم و در عوض میتوانیم به جای یک محل، در صدها فروشگاه دیگر، محصولات یا خدماتمان را عرضه کنیم.
چیز عجیبی است؟ پس اجازه بدهید با یک مثال توضیح دهم:
کارخانه چای، به شما چیزی نمیفروشد، در عوض محصولاتش را در صدها و هزاران فروشگاه عرض میکند. شما هم میتوانید با همین الگو، در فروشگاههای حضوری دیگران محصولات خودتان را ارائه دهید.
اگر کارتان صنایع دستی است، میتوانید با فروشگاههای عرضه صنایع دستی و سوغات، همکاری کنید و تامین بخشی از محصولاتشان را بهعهده بگیرید.
نکته مهم در این نوع همکاری این است که باید فروشگاههای خوبی را پیدا کنید و بر اساس قوانین و اولویتهای آنها، همکاریتان را شروع کنید.
اما فضای دومی هم گفتیم که میتوان برای عرضه خدمات و محصولاتمان انتخاب کرد و آن هم فضای اینترنت است.
شما میتوانید سایت و رسانههای اجتماعی خودتان را راهبیندازید و در آنها به عرضه محصولات و خدماتتان بپردازید.
سایت یا رسانههای اجتماعی؟ مسئله این است!
داشتن سایت، بسیار مهم است. ممکن است بگویید که این روزها همه در اینستاگرام میفروشند؛ حرفتان هم درست است. ولی اینستاگرام و رسانههای اجتماعی دیگر، ویژگیهایی دارند که مناسب ارتباط است و برای فروش کالا، طراحی و ساخته نشدهاند. ضمن اینکه ثابت نیستند. یک روز هستند و ممکن است فردایش به هر دلیل نباشند یا به ما سرویس ندهند.
اما اختیار سایت با خود ماست. ضمن اینکه امکاناتی که برای فروش در سایت میتوان پیاده کرد، قابل مقایسه با رسانههای اجتماعی نیستند.
شما هر امکانی که بخواهید را میتوانید به سایتتان اضافه کنید. هر گزارشی را که بخواهید میتوانید بگیرید و دستتان برای هر تغییری باز است.
روشهای راهاندازی سایت:
اما چطور سایت داشته باشیم؟ یک راهش استفاده از سایتساز ها هستند. همین عبارت «سایت ساز» را در گوگل جستجو کنید تا ببینید که میشود در عرض چند دقیقه، با هزینهای معقول و بدون داشتن دانش فنی در این زمینه، یک سایت حرفهای داشت.
یک راه دیگرش این است که طراحی سایت را به شخص دیگری بسپارید. اگر همچین کسی را نمیشناسید، میتوانید از سایتهایی ایرانی مثل «پونیشا» ، «انجاممیدم» و «پارس کُدرز» استفاده کنید تا فردی را بهعنوان فریلنسر (آزادکار) برای انجام کارهایتان به شما معرفی کنند.
راه سوم هم این است که خودتان دست به کار شوید و برای خودتان سایت بزنید. میتوانید با شرکت در دورههای آموزشی طراحی سایت، این کار را یاد بگیرید تا اختیار همه چیز دست خودتان باشد.
اگر به دنبال یک راه کمهزینه، خوب و سریع میگردید، دوره راهاندازی سایت بدون کدنویسی را پیشنهاد میکنیم.
کدام روش برای راهاندازی سایت بهتر است؟
کدام روش بهتر است؟ بستگی به اولویت شما دارد. مثلاً اولی سریعتر است ولی اختیاراتتان کمتر است.
با انتخاب آخرین روش، در اوج اختیار خواهید بود ولی باید وقت کافی برای این کار را داشته باشید.
انواع فروشگاه اینترنتی – سومین و شاید بهترین نوع فروشگاه:
تا اینجای بحث انواع فروشگاه اینترنتی، سایت خودمان و رسانههای اجتماعی را بهعنوان فروشگاههای اینترنتی معرفی کردیم. اما برای فروشگاه عرضه محصولاتتان، غیر از فروشگاههای حضوری و سایت و رسانههای خودتان، حتی اگر سایت یا فروشگاهی هم ندارید، میتوانید از روش سومی که ترکیب این دو نوع فروشگاه است، استفاده کنید:
فروشگاههای اینترنتی دیگران.
به این نوع فروشگاهها که محصولات دیگران را عرضه میکنند، اصطلاحاً میگویند «مارکت پِلـِیس Market Place» یا محل فروش.
حضور در مارکت پلـِیسها، ملزم به رعایت قوانینی است که آن مجموعه وضع میکند. اگر قرارداد همکاری ببندید، شما خدمات یا محصولاتتان را در آنها ثبت میکنید و با اعتبار آنها، مشتری پیدا میکنید و درصدی از فروشتان را به مجموعه میپردازید.
در دنیای واقعی مثل این است که در یک پاساژ بزرگ، مغازهای بگیرید و درصدی از فروشتان را به صاحب پاساژ بدهید. پاساژها برای بقای خودشان، تبلیغ میکنند و شمایی هم که در آن پاساژ، مغازه دارید، به لطف تبلیغات کلی برای پاساژ، از مشتریان بیشتری بهرهمند میشوید.
و هر پاساژی، امکاناتی به مغازههایش میدهد که اگر خودتان بخواهید آن امکانات را تهیه کنید، ممکن است هزینه و سختی بیشتری برایتان داشته باشد. خلاصه اینکه از حضور در این مارکتپلـِیسها غافل نشوید.
معرفی چند Market Place ایرانی:
در ادامه، بعضی از این مارکتپلـِیسها را با هم مرور میکنیم. برای پیدا کردن آدرس دقیق آنها کافیست نامشان را در گوگل جستجو کنید.
اگر تولیدکننده نرمافزارهای موبایلی هستید، میتوانید اپلیکیشنهایتان را در «کافهبازار» ، «مایکت» ، «سیبچه» و … عرضه کنید.
اگر برای وردپرس، افزونه و قالب سایت طراحی میکنید، سایت «ژاکِت» یکی از معروفترین فضاها برای ارائه کارهایتان است.
اگر دورههای آموزشی تولید میکنید، میتوانید علاوه بر فروش در سایت خودتان، آنها را در سایتهای آموزشی دیگری مانند «فرانش»، «داناپ»، «فرایاد» ، «همآموز» ، «ایرانآکادمی» ، «فرادرس» و … هم بهفروش برسانید.
اگر کارهای هنری دارید، سایتهایی مثل «آرتیبیشن»، «100هنر» و «آرتیکس آرت» برایتان کاربردی خواهند بود.
برای فروش صنایع دستی، میتوانید از سایتهایی مثل «باسلام»، «هنر من»، «زیباباکس» و «جویاشاپ» استفاده کنید.
سایت «باسلام» با پیشرفت قابل توجهی روبرو بوده و خیلی موارد دیگر را هم میتوانید در آن به فروش برسانید. محصولات کشاورزی و غذایی، پوشاک، صنایع دستی و هنری، عطاری، آرایشی و بهداشتی، فرهنگی و … بخشهای مختلف آن هستند.
برای فروش محصولات دیگر میتوانید از سایتهایی مثل «دیجیکالا» «دیوار»، «شیپور»، «ایسام»، «گـُلدتک» و «تخفیفان» استفاده کنید.
اگر کالا ندارید و ارائهدهنده خدماتی مثل برنامهنویسی، تدوین، صفحهآرایی، صداگذاری، انجام کارهای اداری و … هستید، میتوانید از سایتهایی مثل «پونیشا»، «انجاممیدم» و «پارسکدرز» برای ارائه خدماتتان استفاده کنید.
در حوزه پوشاک، «بانی مُد»، «مُدیسه» و «دیجیاستایل» میتوانند گزینههای خوبی برای همکاری باشند.
اگر میخواهید نسخه دیجیتالی کتابتان را بفروشید، سایتهای «فیدیبو»، «کتابراه» و «طاقچه» منتظر شما هستند.
تا اینجا، چند فروشگاه برای ارائه خدمات و محصولاتتان معرفی شدند. اما فقط به صِرف داشتن فروشگاه، فروشی اتفاق نمیافتد. بنابراین باید مهارتهای فروش را در خودتان تقویت کنید تا بتوانید محصولاتی عالی را بفروشید.
اگر محصولی برای فروش ندارید:
ما تعدادی از انواع فروشگاه اینترنتی را معرفی کردیم، اما اگر محصولی برای فروش نداشته باشید، چه؟ در اینصورت میتوانید از چیزی بهعنوان همکاری در فروش استفاده کنید.
همکاری در فروش یعنی اینکه محصولی که دیگران تولید کردهاند را بفروشیم و سود حاصله را بین خودمان (فروشنده) و تولیدکننده، تقسیم کنیم.
این روش، یکی از بیدردسرترین کارها در حوزه فروش اینترنتی است. چون همه کارهای مربوط به تولید، ارسال و پشتیبانی از محصولات، بهعهده تولیدکننده است و ما فقط فروش را بهعهده میگیریم.
سیستم همکاری در فروش مدیران ایران هم فعال است. اگر خواستید، میتوانید محصولات مدیران ایران را معرفی و به فروش برسانید و از این راه، درآمد داشته باشید.
اطلاعات بیشتر در مورد همکاری در فروش مدیران ایران
شاهین شاکری
مشاور کسبوکار | کوچ مدیران ارشد
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات: 4
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
ناهماهنگی شناختی چیست؟ راههای کاهش ناهماهنگی شناختی
ناهماهنگی شناختی (تعارض شناختی) برای توصیف ناراحتی ذهنی استفاده میشود که ناشی از داشتن دو اعتقاد، ارزش یا نگرش متضاد با اعمال و واقعیت های بیرونی استفاده می شود. ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد حس رنجش روحی درونی می شود ، تصمیم گیری های ما را ضعیف و بهره وری مان را در زندگی شخصی و حرفه ای کم می کند .
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
طلاسی بهترین پلتفرم برای خرید فروش انلاین طلای خام و بدون اجرت کهه شروع قیمت طلا از 50 هزار تومان شروع میشه