ایجاد انگیزه در افراد سازمان
با انگیزه بودن فراتر از شاد بودن یا راضی بودن از یک شغل است.افراد با انگیزه نهایت سعی خود را به عمل می آورند نه برای شما بلکه برای خودشان.انگیزه احساسی است در درون فرد نه چیزی که بتوان به کسی تحمیل کرد.
درک انگیزه
انـگیزه در بطن مدیریت افراد قرار داردو از یک تشویق ساده برای حسن انجام کار بسیار فراتر می رود.به عنوان یک مدیر مهارتهایی لازم دارید تا شرایط را درک وایجاد کنید که همه اعضای گروه انگیزه لازم را به دست بیاورند.این چالش بزرگی است. افراد مختلف به شرایط متفاوتی واکنش نشان می دهند. این شرایط ممکن است در طول زمان تغییر کند.
به عنوان نقطه شروع بهتر است دومدل انـگیزه که معمولا در نظریه مدیریت به آنها مراجعه می شود را بررسی کنیم: «سلسله مراتب نیازها»ی آبراهام ماسلو و آنچه فردریک هزربرگ « عوامل ایجاد انگیزه و عوامل سلامتی» می نامد.
ماسلو بیان کرد که نیازهای فرد به طور فزاینده رشد می کند. وقتی یک نیاز سطح پایین تر ارضا میشود فرد به دنبال ارضای نیاز سطح بالاتر می رود. فرد هنگامی به ارضای نیازهای خودشکوفایی که بالاترین سطح نیازها هستند می پردازد که همه نیازهای سطوح پایین تر برآورده شده باشند.
در شرایط عملی این بدین معناست که کارکنان حقیقتا نهایت سعی خود را نمی کنند مگر اینکه احساس کنند امنیت دارندو به انها ارزش و احترام گذاشته شده. بنابراین چنانچه نیازهای سطح پایین کارکنان شما با ترس از اخراج کارکنان اضافه بر نیاز تهدید می شود، وقتی آنها را به تلاش تشویق کنید واکنشی مثبت نشان نخواهند داد.
شناسایی عوامل
هرزبرگ تحقیق مفصلی در مورذد نگرش افراد به شغلهایشان انجام داد. او دریافت که برخی از عواملی که پیش از این ایجاد کننده انگیزه شناخته شدندنقشی فراتر از کمک به ایجاد رضایت شغلی ندارند.هرزبرگ در تحلیل خود رضایت را از انـگیزه جدا می کند. شما در نقش خود به عنوان مدیرمی توانید بر بسیاری از عوامل سلامتی (رضایت) و همه عوامل ایجاد کننده انگیزه تاثیر بگذارید.
با انگیزه یا بی انگیزه؟
یک عضو با انگیزه در گروه معمولا با انرژی و پرشور است. پیوسته کارایی بالا دارد و فعالانه خواهان پذیرش مسئولیت بزرگتر است. چنین فردی از دورنمای تغییرات نمی ترسد و رویکرد مثبتی نسبت به چالش ها دارد. یک عضو با انگیزه در گروه می تواند روحیه سایر اعضای گروه را بالا برده و انها را به سوی دستاوردهای بزرگتر سوق دهد.
درمقابل اعضای بی انگیزه گروه اغلب به کارها و اهدافشان توجه نمی کنند در نتیجه کارایی انها پایین است و از زیر مسئولیت شانه خالی می کنند. ممکن است مکررادیر به سرکار برسند و یا کلا غیبت کنند. بی انگیزگی واگیردار است .اگر یک عضو بی انگیزه نتواند تعهدات خود را نسبت به مشتریان و دیگر اعضای گروه انجام دهد و برخورد اصلاحی با او صورت نگیرد ممکن است سایر اعضای گروه هم این رویه را در پیش بگیرند.
لزوم شناخت اعضای گروه
نخستین قدم در خلق شرایط ایجاد انگیزه در گروه این است که تک تک اعضای گروه خود را بشناسید. اعتماد به نفس، قابلیت ها، ارزش ها و انتظارات آنها نقش مهمی در توانایی آنها برای با انگیزه شدن دارد.
تصور نکنید ۀنچه به شما انگیزه می دهد به دیگران هم انگیزه می دهد. برخی افراد صرفا برای پول کار می کنند و ممکن است با سپردن مسئولیت اضافه بی انگیزه شوند.سعی کنید پی ببرید که فرد از طریق شغل می خواهد به چه هدف شخصی برسد.
افرادی که با صراحت نیازهای خود را بیان نمی کنند سختترین افراد برای مدیریت می باشند. در این گونه موارد می توان برخی از تست های روانشناسی جهت مشخص کردن روش های ترجیحی رفتار و ارتباط برقرار کردن آنها با دیگران استفاده کرد. مهم تر از آن این است که منابع اصلی انگیزه آنها فاش شود .
ایجاد موقعیت (شرایط)
در حین شناخت افراد به خاطر داشته باشید که برخی از اصول انگیزشی به صورت جهانی کاربرد دارند.
تطبیق افراد با مهارتها
افاردی که در کارشان اعتمادد به نفس دارند، بیشتر از افرادی که احساس می کنند بار سنگینی به دوششان است احساس رضایت می کنند و نسبت به کسانی که مهارت هایشان با نیازهای کاری شان نمی خواند راحتترند.
ارزیابی دوباره بار کاری تیم در صورت لزوم و استفاده از روش های آموزشی جهت ارتقا توانایی ها مناسب می باشد.
برای اهداف شفاف و تعریف شده کار کنید
ازقابل دسترس و مدیریت بودن اهداف و اینکه افراد دقیقا بدانند چه انتظاراتی از آنها می رود، اطمینان حاصل کنید. اگر آنها در معنا و ذات اهدافشان سهمی داشته باشند، هنگام دستیابی به آنها احساس رضایت بیشتری می کنند.
برای دستاوردها پاداش در نظر بگیرید
پاداش ها محدود به پول نمی شود، پول به تنهایی باعث تشویق افراد به اجرای بهتر نمی شود تنها از نارضایتی جلوگیری می کند.استفاده از پول در شرایط وجود نارضایتی نتیجه ای کوتاه مدت در بردارد. به پاداش های غیر نقدی بیندیشید. سعی کنید دریابید چه چیزی برای افراد جهت پویا شدن و به کار گرفتن دانششان مناسب تر است.
منبع: مدیران ایران _www.ModirIran.ir
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
تحول فردی، فرآیندی پویا و منحصر به فرد برای گسترش آگاهی است که به موجب آن افراد به طور انتقادی از دیدگاههای قدیمی و جدید خود آگاه میشوند و انتخاب میکنند که این دیدگاهها را در یک تعریف جدید از خود ادغام کنند.
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
روش ایجاد لیستهای کاری قابل انجام
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید