چالشها و فرصتهایی برای بازاریابان در بازارهای نوظهور
بازارهای نوظهور، کشورهایی کم درآمد اما سریع رشد هستند که از آزادسازی اقتصادی به عنوان موتور اصلی رشد خود استفاده میکنند و به دو گروه تقسیم میشود: کشورهای در حال توسعه در آسیا، آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه و اقتصادهای در حال گذار در اتحادیه جماهیر شوروی سابق و چین. بررسیهای اخیر در رابطه با اقتصادهای نوظهور اساساً، بر اختلاف استراتژی تجارت و مدیریت بین بازارهای توسعه یافته و نوظهور، با استفاده از دیدگاههای نظری مختلف، مانند نظریه نهادی، نظریه هزینه معامله، نظریه مبتنی بر منابع و نظریه نمایندگی، متمرکز شده است.
جالب توجه است که محققان بازاریابی همچنین به بازارهای نوظهور برای بیش از ۵ دهه با وجود “موانع و مشکلات تکنیکی در اعمال تکنیکهای تحقیقاتی در کشورهای کمتر توسعه یافته” علاقمندند. اگرچه، با پیشرفتهای اخیر در فناوری اطلاعات و ارتباطات، علاقه تازهای در بین محققان و مدیران بازاریابی ایجاد شده تا در فهم تفاوت بین مصرفکنندگان در بازارهای توسعه یافته و نوظهور و همچنین چالشها و فرصتهای مطرح شده توسط این تفاوتها برای هردو بازاریابان داخلی و خارجی در این بازارهای نوظهور تلاش کنند.
مروری بر ادبیات طیف گستردهای از موضوعات مربوط به مصرفکنندگان برندها و بازاریابان بازارهای نوظهور، جریان عمدهای از تحقیقات را نشان میدهد:
۱) رفتار مقایسهای مصرف کننده: این بخش از بررسی، بر چگونگی تفاوت مصرفکنندگان در بازارهای نوظهور با مصرف کنندگان در بازارهای توسعه یافته به دلیل وجود فاکتورهای مختلف فرهنگی و اجتماعی- اقتصادی، تمرکز میکند. بیشتر این تحقیقات نشان میدهد که مصرفکنندگان در بازارهای توسعه یافته و نوظهور، بهطور قابل توجهی به دلیل ویژگیها، ارزشها، گرایشها و رفتارهای خود با یکدیگر متفاوتند.
۲) استراتژی بازاریابی تطبیقی: این مقاله تفاوت در تأثیر استراتژیهای بازاریابی در بازارهای توسعه یافته و نوظهور، شامل درخواستهای تبلیغاتی، استراتژیهای محصول- بازار، استفاده از اینترنت و رسانههای اجتماعی، برنامههای وظیفهشناسی مدیریتی و نقش نوآوری محصول را بررسی و کاوش میکند. بیشتر این مقالات، تفاوت تأثیر این استراتژیها و اقدامات بازاریابی بر مصرفکنندگان در بازارهای توسعه یافته و نوظهور را نشان میدهند.
۳) چشمانداز بازارهای نوظهور: تعداد مقالات کمی وجود دارند که مصرفکنندگان و بازاریابان در بازارهای نوظهور را برای آنچه که هستند مورد بررسی قرار دهند، و نه لزوماً آنها را با بازارهای توسعه یافته مقایسه میکنند. مانند ضرورت یک هویت فرهنگی جهانی، نقش مشخصات کشور- بازار، اهمیت رو به رشد مصرفکنندگان طبقه متوسط جدید و تفاوتهایی در نگرش نسبت به برندهای داخلی و بینالمللی.
در این زمینه، نه تنها گسترش بیشتر بلکه توسعه یک چارچوب مفهومی برای راهنمایی و ساختاردهی به تحقیقات در حال رشد سریع چالشها و فرصتهایی که بازاریابان در بازارهای نوظهور با آن مواجهاند، به طور واضحی لازم است. علاوه بر آن بازتاب ما از تصویر واقعی مصرفکنندگان و بازارها در بازارهای نوظهور برای آینده نظم و انضباط بازاریابی اهمیت دارد زیرا آنها نمایانگر سهم بزرگی از جمعیت جهان و همچنین رشد اقتصادی میباشند. بنایراین تمرکز بیشتر بر بازارها میتواند کمکی باشد برای وارد ساختن فشار بر محدودیتهای نظری نظم و انضباط بازاریابی؛ و نیز میتواند مزایای عملی و مفاهیم مدیریتی را به طور قابل توجهی تأمین کند.
به طور خاص، بیشتر مفاهیم و نظریهها در بررسی مصرفکننده و استراتژی بازاریابی در بازارهای توسعه یافته موجود ایجاد و آزمایش شده و برخی از آنها در بازارهای نوظهور تکرار شدهاند. به هر حال ما در مورد محدود بودن این دیدگاه بحث میکنیم زیرا مشاهدات و درک ما از مصرفکنندگان و بازاریابان در بازارهای نوظهور را در هنگام مشاهده از ذرهبین فرهنگی- نهادی یک بافت غربی خاص، که در آن مجلات بازاریابی بزرگ و حامیان آنها در حال کارند، تغییر میدهد. این در تضاد کامل با انجمن بازاریابی حرفهای و شرکتهای چند ملیتی است که قادر به هماهنگ ماندن با جهانی شدن سریع اقتصاد دنیا بوده و در نتیجه آن تبادل منظم دانش بین مصرفکننده و بازار از بازارهای توسعه یافته به بازارهلی نوظهور و بالعکس میباشد.
منبع: ترجمه شده توسط مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
راهکارهای برون رفت از کاهش درآمد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در ایران
10 نکته برای فروش اینترنتی بیشتر
معرفی انواع فروشگاه اینترنتی
فرمول طلایی فروش
گرگ وال استریت کیست؟
گرگ وال استریت، نام لقبی است که به جردن بلفورت ، یکی از فعالان سرشناس بورس در وال استریت (بازار بورس آمریکا) داده شده است . داستان پر فراز نشیب زندگی جردن بلفورت جذابیت زیادی دارد که برای اهالی کسب وکار نکته های قابل توجه زیادی دارد.
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید