چطور در مقابل دیگران، با بی احترامی رئیس برخورد کنیم+دانلود فیلم
خب، فرض کنید که شما عضو تیمی از مشاورین هستید. شما در ارزیابیهای دورهای موفق شده اید امتیاز خوبی کسب کنید و ارتباط خوبی با سرپرست مستقیم خودتان برقرار کردید. متاسفانه نتیجهی کار گروهی تیم شما منجر به از دست دادن یه مشتری مهم شده است. تمام شرکت از این موضوع خبر دارد و چشمهای زیادی هستند که به تیم شما خیره شده اند. شما اعتقاد دارید که علت از دست دادن قرارداد این بوده که مشتری نمیخواسته تغییراتی که تیم شما برای تکنولوژی مورد استفادهش پیشنهاد داده را بپذیرد. اینطور که بنظر میرسد مشتری تغییر را پذیرفته، اما نه آن تغییری که مد نظر شما بوده است.
کمی بعد، تیم شما جلسهای تعاملی برگزار میکند برای اینکه معلوم بشود دقیقاً چه اتفاقی افتاده است. شما صحبت را با انتقاد ظریفی از مشتری آغاز میکنید، هم تیمیهای شما به نشانهی تائید سر تکان میدهند، اما رئیستان نه. بجایش فقط شما را نگاه میکند و میگوید: “راستش را بخواهید، من چندان مطمئن نیستم که دقیقا چه اتفاقی افتاده است. مطمئنم که مشتری از آخرین ارائهی شما اصلاً خوشش نیامده. من هم کمی تعجب کردم. همه ما میدانستیم که برای ادامهی پروژه باید مورد مناسبی ارائه کنیم، اما در حقیقت تنها کاری که شما کردید این بود که ۳۰ دقیقه از وقت مشتری را با اصطلاحات فنی پیچیده گرفتید.” اینطور که بنظر میرسد حرفهای رئیس چندان دوستانه نبوده است.
او به شما اتهام زده و سرزنشتان کرده و اینطور که بنظر میرسد و احساس میشود، اوبه شما جلوی همکارهای همردهتان به شما توهین کرده است. خب، حالا چیکار باید بکنید؟ گزینههایی که دارید این است: میتوانید مقابله به مثل کنید و حرفهای رئیس را تکذیب کنید، میتوانید در این مورد سکوت کنید، و یا میتوانید هیچ چیزی نگویید و تا آخر جلسه قهر کنید و به سکوتتان ادامه بدهید. کاری که همین اول ازشما میخواهم انجام بدهید این است که گزینهای را انتخاب کنید که ناشی از عکسالعمل احساسی نباشد، بلکه کاملا برعکس، برای یک دقیقه فقط فکر کنید. شما میتوانیدجواب رئیس را بدهید، اما اگر اینکار را بکنید احتمال حساستر شدن موقعیت و وخیم تر شدن اوضاعتان بیشتر میشود، به هر حال رئیستان کسی هست که در جایگاه بالاتر از شما نشسته است.
ممکنه نتیجهی این اتفاق ایجاد حس ناخوشایندی در تیم بشود که رئیس شما را جلوی چشم بقیه کوچک کرده، حتی در حقیقت این حق شما هم نبوده است. میتوانید هیچ چیزی نگویید که این معمولا بهتر از این است که بخواهید جواب رئیس رابدهید. در اکثر مواقع بعد از چند دقیقه خود رئیس متوجه نوع صحبتش میشود و وقتی سکوت شما را میبیند، احساس میکند که لازم است عذرخواهی کند باید منظورش را طور دیگهای مطرح کند. در بعضی مواقع، اگر واقعاً احساس میکنید که لازم است از خودتان دفاع کنید، میتوانید سکوت کنید، اما بعداً گفتگوی مفصلتری در مورد عملکردتان داشته باشید.
این نشان میدهد که شما به حد کافی محترم هستید که یک جلسه را تبدیل به میدان جنگ نمیکنید و به حد کافی شجاعت دارید که بتوانید از مواضعتان دفاع کنید و در عین حال به حد کافی پیگیر هستید که بازخورد کاملتری را در خصوص عملکردتان بطلبید. وقتی توهین یا بی احترامی به سمت شما می اید، ممکن است شما را غافلگیر کند. اما نباید اجازه بدهید که این غافلگیری شما را به سمتی ببرد که همه چیز را بدتر کنید. گزینههای مختلفی که در موردش صحبت کردیم را فراموش نکنید، حالا میتوانید یه تصمیم سریع و خلاقانه در خصوص اینکه چطوری عکس العمل نشان بدهید، بگیرید.
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد نظرات: 5
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
چرا دیگران حرفم را نمی فهمند؟
گاهی ممکن است حرفی عادی بزنیم و به بدترین شکل ممکن تعبیر شود. بررسی میکنیم که چرا دیگران حرف ما را نمی فهمند؟
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
لیست انواع مهارتهای ارتباطی
در این نوشته به این میپردازیم که ارتباط یعنی چه و برای برقراری ارتباطاتی خوب و حرفهای، به چه مهارتهایی نیاز داریم؟
تفویض اختیار، راز پنهان مدیران موفق
راهکارهایی برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران
دیگه چی ، سوالی که قفل مغزمان را باز میکند!
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
یکی از اصلی ترین دلایل تحقیر کارمند؛ ناآگاهی و عدم اطلاعات مدیر از روش های مدیریت است. زمانی که مدیر به قدر کافی اقتدار و قاطعیت داشته باشد؛ دیگر نیازی به تحقیر کارمند و بی احترامی به او ندارد. چرا که از روش های بهتری میتواند مشکلات را حل نماید.