چگونه یک برنامه برندسازی درون سازمانی موفق بسازیم؟
برندسازی مستلزم اقدامات فراوانی از جمله برندسازی درون سازمانی است. باوجود این برای اجرا و پیاده سازی این اقدام ضروری به یک دستوالعمل نیازمندیم.
دراین نوشته ۵ مرحله برندسازی درون سازمانی تشریح شده است:
مرحله اول: شناخت سازمان از درون و برنامه ریزی نیازهای تغییر
هیچ برنامه ای از پیش طرح ریزی شده ای رسیدن به اهداف برند سازمانی را ضمانت نمی کند چون ارزشهای فرهنگی و قواعد غیررسمی موجود در سازمانها مثل اثرانگشت منحصربه فرد و غیرقابل تقلید است.
بنابراین در اولین فاز کار برند سازمانی درون سازمانی شناخت سازمان از درون و اشراف به ارزشهای فرهنگی واقعی بین لایه های مختلف سازمانی لازم است. برای این کار لازم است مشاوری خارج از سازمان با ایجاد اعتماد در سازمان از طریق مصاحبه ی هدفمند و برنامه ریزی شده با فضای سازمان آشنا شود.
بنابراین هرچه در این فاز از شناخت ، حوصله و صبر بیشتری صورت گیرد کیفیت هنری و خصوصیت زیبا شناختی آن بیشتر درک خواهد شد. ضمن اینکه هدف برند سازی درون سازمانی خلق اثر هنری جدید با سبک هارمونیک و با استفاده از رنگهای بدست آمده ارزشهای برند است.
مرحله دوم: آگاه سازی لایه ای مختلف سازمان از نیاز به تغییر
همین که مدیران شرکت فکر کنند ارزشها و رفتارهای خاصی بایستی در سازمان ایجاد شود کافی نیست.پیش از اینکه هرتغییری در سازمان ایجاد شود لازم است کارکنان از نیاز به تغییر آگاه شوند یا عملا شریک تغییرات باشند.
بنابراین توصیه می شود اقدام هوشمندانه ای صورت گیرد و در ابتدا و در مسیر تغییر برای رسیدن به ارزشهای جدید به دست امده از برند زمینه حل گام به گام مشکلات کارکنان فراهم شود.
توصیه می شود فضای انتقال اطلاعات به شکلی طراحی شود که نظرات کارکنان در حین فرآیند جمع آوری شود و زمینه ایجاد سطحی از مشارکت سازمانی فراهم شود.
مرحله سوم: بررسی و ارائه راهکار برای مقاومت ها و عوامل بازدارنده تغییر
بسیار خوشبینانه است اگر انتظار داشته باشیم با انجام مرحله پیشین هیچ مقاومتی در مقابل برنامه برند داخلی باقی نماند.تجربیات نشان داده که لایه های مختلف منابع انسانی به واسطه خرده فرهنگها و ارزشهای متفاوت عکس العمل های متفاوتی از خود نشان می دهند.
این برنامه ها می تواند شامل جذب نفرات اثرگذار سازمانی به تیم برنامه ریزی تغییر برگزاری جلسات آموزشی و هم اندیشی و استفاده از رسانه های مختلف درون سازمانی برای انتقال مفاهیم برند ساخت مکانیزمهای مدیریت منابع انسانی و اجرای رفتارهای جدید مورد انتظار توسط مدیران ارشد باشد.
مرحله چهارم: مرحله ایجاد گام به گام ارزشهای برند.
اولین گام تغییرات نهادی است که در ان تمرکز روی ذهنیت های افراد است. یعنی چیزی که افراد به عنوان ارزش در خانواده ، جامعه و همکاران پذیرفته اند.این ذهنیت ها که در طول زمان شکل گرفته است به یکباره عوض نخواهد شد.بنابراین در ادامه ساختارهای نگهدارنده این ارزشها طراحی میشود. نکته مهم دیگر اینکه قرارنیست این برنامه ها راهکارهایی صوری و صرفا از روی انجام و طیفه صورت بگیرد.دراین بخش تلاش میشود ارزشهای منتقل شده به فرهنگ سازمانی و نهایتا با مکانیزمهای کنترلی و هدایتی به رفتار تبدیل شود.
مرحله پنجم: ایجاد توانایی سازمانی برای حفظ تغییر
تغییراتی که با مشارکت و مداخله کارکنان طراحی و اجرایی می شود توسط انها حمایت و هدایت می شود. درگیر کردن کارکنان، مشارکت دادن انها در فعالیتها، انتقال دانش و آگاهی ، ایجاد مهارتهای جدید، توانا سازی و مقتدر سازی کارکنان برای ایجاد تغییر ، شانس حفظ نتایج تغییر را بالا خواهد برد.
یک برنامه برندسازی درون سازمانی هوشمندانه را می توان برنامه ای دانست که ارزشهای جدید برند را باخواسته ها و نیازهای کارکنان گره زده باشدو درنهایت ظرفیت های لازم برای تبدیل به رفتار را در کارکنان ایجاد کند.
منبع: ماهنامه توسعه مهندسی بازار -مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد نظرات: 1
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
راهکارهای برون رفت از کاهش درآمد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در ایران
10 نکته برای فروش اینترنتی بیشتر
معرفی انواع فروشگاه اینترنتی
فرمول طلایی فروش
گرگ وال استریت کیست؟
گرگ وال استریت، نام لقبی است که به جردن بلفورت ، یکی از فعالان سرشناس بورس در وال استریت (بازار بورس آمریکا) داده شده است . داستان پر فراز نشیب زندگی جردن بلفورت جذابیت زیادی دارد که برای اهالی کسب وکار نکته های قابل توجه زیادی دارد.
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید