تحصیلات عالیه آینده گرا؛ چه چیزی هایی در دانشگاه ها تدریس و یادگرفته شوند؟
برایم جالب بود که مقاله ای با عنوان «Future-oriented higher education: Which key competencies should be fostered through university teaching and learning» که در سال ۲۰۱۲ در نشریه فیوچرز «futures» به چاپ رسیده است، سومین مقاله پر استناد در این نشریه است. مقاله اول البته مقاله ای است با عنوان «A review of scenario planning» که قبلا نیز در این وب سایت به آن اشاره شده بود ، و عنوان آن یعنی مروری بر روش برنامه ریزی سناریویی، تقریبا توجیه کننده جایگاه اولی آن به عنوان پر استنادترین مقاله در نشریه فیوچرز است. اما جایگاه سومی مقاله ای که می خواهیم در این نوشتار مختصری آن را مرور کنیم، قابل تامل است.
چرا باید مقاله ای کم حجم که بیشتر از آنکه بر معرفت شناسی یا روش شناسی آینده پژوهی متمرکز باشد، بر یک مسئله متمرکز است، یکی از سه مقاله پر استناد در معتبرترین نشریه حوزه آینده پژوهی باشد؟!
مقاله به دنبال پاسخ بدین سوال است که مهمترین شایستگی هایی سیستم آموزشی که با توسعه پایدار در ارتباط اند و لذا باید در سیستم های آموزش عالی آینده گرا توسعه پیدا کنند، کدامند؟
برای پاسخ به این سوال، مقاله هدف خود را به شناسایی قابلیت ها و شایستگی های فردی معطوف کرده و با استفاده از روش دلفی به سراغ خبرگانی از آلمان، بریتانیا، شیلی، اکوادور و مکزیک رفته است. در انتها ۱۲ شایستگی محوری شناسایی شده اند که نتایج آن قابل توجه است.
- شایستگی در تفکر سیستمی و مدیریت پیچیدگی
- شایستگی در تفکر پیش بینانه
- شایستگی در تفکر انتقادی
- شایستگی در اقدام منصفانه و دوست دار محیط زیست
- شایستگی برای همکاری در گروه های ناهمگن
- شایستگی برای مشارکت
- شایستگی برای همدلی و تغییر چشم انداز
- شایستگی برای کار میان رشته ای
- شایستگی برای برقراری ارتباط و استفاده از رسانه
- شایستگی برای برنامه ریزی و تحقق پروژه های نوآورانه
- شایستگی برای ارزیابی
- شایستگی در تحمل ابهام و نا اطمینانی
حالا به عنوان یک مدرس دانشگاه متاملانه به این ۱۲ شایستگی فکر می کنم و به اینکه چقدر در تدریس موفق به رشد این قابلیت ها در میان دانشجویانم هستم؟ به عادت های بد خودم فکر می کنم جایی که فراموش می کنم به عنوان قسمتی از سیستم من هم باید این شایستگی ها را در خود رشد دهم و به عادت های بد دانشجویانم وقتی دلشان می خواهد جزوه نویس باشند، از نقد می ترسند، از صحبت کردن در کلاس پروا دارند و بعضی وقت ها با گذشت چندین ترم، حتی یک بار هم با هم کلاسی های خود کار گروهی نکرده اند.
به هر حال تغییر از خود ما شروع می شود، نوبت دیگر که در کلاس بودیم چه به عنوان مدرس و چه به عنوان دانشجو، از خودمان سوال کنیم چقدر این شایستگی های آینده محور در این کلاس در حال رشد هستند.
این مقاله پر استناد گواهی است بر اهمیت این سوال. جسارت داشته باشیم و بپرسیم.
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
شانس زندگی دوباره
شانس زندگی در آینده دور با علم وجود دارد آنهم در واقعیت نه در یک فیلم علمی تخیلی
علمی هست به نام Cryonics از اوایل دهه شصد میلادی آغاز شده است .
پیش بینی اندیشکده شورای آتلانتیک برای ۲۰۲۲؛ از جنگ با روسیه تا توافق با ایران
پیش بینی اندیشکده شورای آتلانتیک برای ۲۰۲۲ ، به 20 مورد اشاره کرده است که با بیان میزان احتمال بیان کرده است . مطالعه این پیش بینی برای مدیران و اندیشمندانی که علاقمند به رصد اتفاقها و سناریوهای آینده هستند بسیار می تواند مفید باشد .
آیا برای یک ایران پیر آمادهاید؟
انعطاف پذیری شرکت برای جهان بعد از پاندمیک
وبینار بایدها و نبایدهای سرمایه گذاران و مدیران در سال ۹۹
۱۰ ترند راهبردی فناوری در سال ۲۰۱۹ به انتخاب گارتنر
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
بله حق با شماست. من لینک را ندیدم. معذرت می خواهم
بله
و ای کاش رعایت اخلاق میشد و منبع این نوشته معرفی می گردید
https://goo.gl/yYhFBA
سلام آقای دکتر ای کاش به انتهای متن نگاهی بیاندازید و مشاهده بفرمایید که دقیقا لینک این منبع ارزشمند و سایت شما به شکل مشخص درج شده است .
سالهاست در بازار فعالیم
و این گونه عملکردها به نظر دست نیافتنی میرسه
شبکه شایستگی برای روحیه تیمی و کارگروهی و آرمان سازمانی که کمتر بصورت پایدار شکل میگیره