پانزده نکته برای توسعه شبکهی حرفهای – بخش دوم
بخش اول این مقاله را می توانید از اینجا بخوانید : پانزده نکته برای توسعه شبکهی حرفهای – بخش اول
- منتظر پاسخهای منفی باشید!
کریس دیکسون میگوید: «اگر دیگران، شما، درخواستها و تلاشهای شما را به صورت روزانه رد نمیکنند، یعنی به اندازه کافی جاهطلب نیستید !»
پس نگران پاسخهای رد نباشید. آمادهی آنها باشید و با دریافت آنها قبل از هر چیز در خود بازنگری کنید گاهی با اصلاح روشها یا نگاه میتوان پاسخهای رد را عوض کرد، گاهی هم نمیشود. تشخیص این دو مهم است. اینکه به چه شکل و چه اندازه برای تغییر پاسخهای منفی به مثبت هم تلاش کنیم مهم است.
اگر از تجربیات خود در این زمینه نیاموزیم، بهزودی یا از گسترش توسعهی شبکهی حرفهای خود ناامید میشویم و یا با سماجت زیاد تبدیل به فردی میشویم که دیگران از او فرار میکنند.
پیامهای رفتاری دیگران را ببینید و سعی کنید دلایل آنها را در رد پیشنهاد خود بیابید. در بسیاری از موارد مشکل از پیشنهاد ماست که نامناسب است.
به طور مثال ما هر روزه در «مدیران ایران» تعدادی زیادی ایمیل با موضوع «درخواست مشاوره» دریافت میکنیم. با وجود وقتگیر بودن، با اشتیاق به مواردی که موضوع خود را درست و شفاف نوشتهاند، تا جایی که زمان اجازه دهد پاسخ میدهیم اما پاسخ دادن به سؤالهای کلی و مبهم که حتی فرد مقابل معرفی خود و سؤالش را بهخوبی مطرح نکرده است، واقعاً کسلکننده است و معمولاً از آن طفره میرویم.
مثال دیگر رزومههایی است که بیتوضیح مناسب برای ایمیلهای مختلف ارسال میشود. آیا واقعاً شما وقتی میخواهید رزومهی خود را به یک سازمان تحویل دهید آن را مثل یک تراکت بیارزش در سازمان میاندازید و میروید؟!
عجیب این است که بسیاری از افرادی که اینچنین در تلاشاند تا از ایمیلهایی که در اختیار دارند به عنوان یک شبکهی حرفهای استفاده کنند و موقعیت شغلی مناسبی را بیابند، حتی به تناسب رزومهی خود با آن مجموعه فکر نمیکنند. پیشنهاد مشخصی ندارند و فقط رزومه میفرستند، بدون آنکه حتی کمی توضیح دهند ! به نظر شما این افراد باید انتظاری غیر از رد تقاضای خود داشته باشند؟
آیا اگر از این رد شدنها درس نگیریم، میتوانیم به توسعهی شبکهی حرفهای خود امیدی داشته باشیم؟
- حد حسابگری را نگهدارید!
درست است که ارتباطهای شما در شبکه حرفهای باید استراتژیک و مبتنی بر هدف باشد اما این نباید شما را تبدیل به حسابگری کند که رابطه را از بعد انسانی خالی میکند. هیچکس دوست ندارد به او فقط به عنوان یک وسیله نگاه شود. پس حداقل گاهی بدون هدفهای شخصی و صرفاً از روی خیرخواهی برای دیگران قدمی بردارید.
- ارتباطها و جمعهای مجازی را جدی بگیرید.
گروههای مختلف اینترنتی که در قالبهای مختلف شکل میگیرند، فرصتهایی هستند که برای توسعه شبکههای حرفهای نمیتوان از آنها گذشت. بهطور مثال شاید یافتن مشاور یک وزیر، مدیرعامل یک کارخانه بزرگ، نماینده مجلس، مدیر یک شرکت خصوصی و … در یک جا دور از تصور باشد اما کسانی که در جامعه مجازی مدیران ایران عضو هستند، دیدهاند که این شبکه حرفهای برای دسترسی به مدیران، در سطوح و صنوف مختلف میتواند فرصتهای ارتباطی خوبی را ایجاد کند.
۱۰.خوب گوش کنید.
گوش کردن یکی از مهمترین مهارت ایجاد و توسعه شبکههای ارتباطی است اما معمولاً مورد بیتوجهی قرار میگیرد. خوب گوش کردن به شما کمک میکند تا افراد، علایق و دغدغههایشان را بهتر بشناسید و در نتیجه رفتارها و بازخوردهای حرفهایتر و مناسبتری در مقابل آنها داشته باشید.
خوب گوش کردن، اطلاعات بسیار زیادی را نصیب شما خواهد کرد؛ و حتی به شما کمک میکند موضوعاتی که طرف مقابل علاقهمند هست در مورد آن گفتگو کند را هم کشف کنید. کشف این موضوعات کمک میکند تا گفتگوهای باز و لذتبخشتری را فراهم کنید.
۱۱.صادق، شفاف و صریح باشید.
حتماً تابهحال شما هم در جلسههایی با موضوع «همکاری» شرکت کردهاید! این پیشنهادهای نامشخص معمولاً سرانجام خوبی ندارند. چون شفاف و صریح نیستند.
حتماً از قبل به آنچه از دیگران انتظار دارید بهخوبی فکر کنید تا بتوانید درخواستها و یا پیشنهادهای خود را به شکل کاملاً شفاف و صریح و در فرصتهای مناسب بیان کنید.
گاهی این فرصتها فقط زمانی کوتاه است؛ مثل زمانی که شما در آسانسور با یک فرد مواجه میشوید. یا کمی طولانیتر مثل زمانی که شما با فردی در یک نشست یا همایش برخورد میکنید؛ اگر شما از قبل برای خود مشخص و شفاف مشخص نکرده باشید که چه میخواهید بگویید حتماً این زمانهای کم و طلایی را از دست خواهید داد و بعد افسوس آنها را خواهید خورد.
عدم صداقت، شخصیت حرفهای شما را در ذهن دیگران به لیست سیاه میبرد، دیر یا زود اهداف شما آشکار میشوند. پس صادقانه و صریح بیان کنید که چه انتظاری دارید. اکثر افراد ترجیح میدهند با افراد صادق ارتباط حرفهای داشته باشند. اگر در زمان مناسب و به شکل مناسب صادقانه و شفاف و صریح خواستههای خود را بیان کنید بهمراتب اثرگذارتر از هر ترفند دیگری خواهد بود.
۱۲.برای معرفی درست خود همیشه آماده باشید.
داشتن یک معرفی کوتاه و متناسب با شرایط مختلف در ذهن، و همراه داشتن کارت ویزیت مناسبی که اطلاعات کافی و مناسب در آن درج شده است حداقل مواردی است که شما در توسعهی شبکهی حرفهای خود به آن نیاز دارید.
به خاطر داشته باشید که اگر راه تماسی را به دیگران در کارت ویزیت یا وبسایت خود اعلام کردهاید، آن راه تماس باید واقعاً به شما منتهی شود و شما در پاسخ دادن به آن جدی و منظم باشید.
از اغراقهای نابجا یا بیان مطالبی که به آن رابطهی حرفهای مربوط نیست پرهیز کنید تا طرف مقابل نسبت به شما و تصویر ذهنی که شما از خود در ذهنش ایجاد میکنید علاقهمند بماند.
۱۳.سؤال کنید.
تا سؤال نکنید نخواهید دانست! معمولاً با پرسیدن سؤالهای خوب و بهوقت پاسخهای ارزشمندی دریافت خواهید کرد.
انتخاب سؤالهای خوب و مناسب یک هنر است. پرسیدن سؤالهای باز به مخاطب شما کمک میکند تا بیشتر صحبت کند و گفتگوی شما را به سمت بهتری سوق میدهد.
۱۴.وعدههای خود را جدی بگیرید.
اگر در ارتباطهای حرفهای خود وعدهای دادید حتماً آن را جدی بگیرید و خود را مقیّد به انجامش بدانید. اگر قولی دادید بدانید که شخصیت حرفهای و ادامهی ارتباط شما به آن وابسته است.
حتماً شما هم افرادی را دیدهاید که در جلسات کاری یا گفتگوها صحبتها و وعدههای جذابی را رد و بدل میکنند اما پس از اتمام جلسه هیچ تعهدی از انجامش برای خود قائل نمیشوند درنتیجه به همین سادگی عملاً ارتباطهای خود را عقیم میکنند.
۱۵.حدود را در نظر داشته باشید.
توجه کردن به حد و حدود باعث میشود که دیگران از ارتباطی که با ما دارند پشیمان نشوند.
اگر فردی بعد از آَشنایی با شما با انتظارات مدیریت نشده یا تماسهای نسنجیده مواجه شود، خیلی سریع برای تمام کردن این رابطه تلاش خواهد کرد.
افرادی که مرزهای شخصی افراد را به رسمیت نمیشناسند، در ساعتهای نامناسب انتظار پاسخگویی دارند و یا برای انتظاراتی که از افراد دارند حدود سنجیدهای تعریف نمیکنند، احساسی منفی در دیگران ایجاد میکنند و این احساس منفی لطمهای عمیق به شبکهی ارتباطی آنها خواهد زد.
و توجه به این موضوع با توجه به اینکه در شبکههای حرفهای، اخبار و احساسات در مورد افراد به سرعت و سادگی به دیگران منتقل میشود، بسیار مهم و حیاتی است.
نویسندگان : ندا مفاخری – شاهین شاکری | مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
چرا دیگران حرفم را نمی فهمند؟
گاهی ممکن است حرفی عادی بزنیم و به بدترین شکل ممکن تعبیر شود. بررسی میکنیم که چرا دیگران حرف ما را نمی فهمند؟
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
لیست انواع مهارتهای ارتباطی
در این نوشته به این میپردازیم که ارتباط یعنی چه و برای برقراری ارتباطاتی خوب و حرفهای، به چه مهارتهایی نیاز داریم؟
راهکارهایی برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران
دیگه چی ، سوالی که قفل مغزمان را باز میکند!
چطور کتاب بنویسیم
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید