خلاصه کتاب بازاریابی در خرطوم فیل
کتاب بازاریابی در خرطوم فیل
یکی از نکات مهم در بین کارآفرینان جوان تازه فارغ التحصیل، اصلاح جهت فکری از حالت متوقع بودن برای حمایت، به حالت منطقی بودن برای تقسیم سود با یک شرکت سرمایه گذار است.
با گسترش دنیای ارتباطات و به ویژه ایجاد شبکه جهانی اینترنت، اکنون مشتریان با عضویت در شبکه های اجتماعی، تجربیاتشان را با یکدیگر در میان می گذارند و از این رو، بازاریابان نسبت به گذشته با مشتریان آگاه تری روبه رو هستند و هر مشتری ، فردی مدعی و مطلع است و تنها استفاده از روش های سنتی و منسوخ در بازاریابی برای پیروزی در فرآیند ارزش آفرینی و کسب ثروت از علم، در مورد کالاها و خدمات دانش بنیان کفایت نمی کند.
تغییر در چشم انداز بازاریابی
تشنگی بازار برای آزمودن کالاها و خدمات جدید و فانتزی، چنان زیاد شده که سرعت بازگشت سرمایه یک نوآوری که تجاری سازی شده نیز در صورت موفقیت در بازار،افزایش یافته است ولی صاحبان کالاها و خدمات سنتی تر برای بازگشت سرمایه اولیه شان باید مدت بیشتری انتظار بکشند و کسی که در کارش نوآوری نداشته باشد کم کم دچار زوال تدریجی می شود.
تغییر در نوع تفکر بازاریابی
کاربرد یک محصول یا کالا مهم تر از فناوری به کار رفته در آن است و اتفاقا محصولات بهره مند از یک سطح پایین تر از آخرین فناوری موجود به هنگام فروش با اقبال بیشتری مواجه می شوند تا محصولی که ضرورت کاربرد آن هنوز از تخیل طراحش به باور مصرف کننده انتقال نیافته باشد.
این طرز فکر که باید همه چیز را خودمان بسازیم، طرز فکری منسوخ و به شدت خلاف منافع ملی یک کشور است که به سادگی با تمام جهان تعامل دارد و هر کالایی را که اراده کند می تواند از برترین برندهای سازنده آن یعنی از شرکت های دیگر تهیه نماید.
استفاده از نام برنده های معروف می تواند به بازاریابی کالای شما نیز کمک نماید.
یک روش منسوخ که در ایران هنوز هم بسیار طرفدار دارد چون بازاریابی ها غیر علمی و مطالعه نشده است، تبلیغات فراوان و از طریق ایجاد هیاهوست که به BUZZ Marketing معروف است.
اگر کالا یا خدمت شما دانش بنیان است ، ازنان شب هم واجب تر است که فراملی بیندیشید، چرا که بازار ایران کشش صنایع پیشرفته را ندارد.
تفاوت بازاریابی خوب و بد
نخستین نکته منفی درباره یک بازاریابی معمولی یا ضعیف، نگرش محصول گراست.
فقط داشتن یک کالای برتر کافی نیست تا فروش آن در بازار، تضمین شده باشد بلکه شما باید به باور مشتری این اندیشه را تزریق کنید که بهره مندی از کالای شما چه مزایای بلندمدتی برای او خواهد داشت.
اگر تغییر از تفکر محصول گرا به تفکر بازارگرا با وجود رقبای چینی برای شما امکان پذیر نیست، یک گام فراتر بگذارید و به تفکر تکان دهنده بازار تغییر جهت دهید.
روش منقرض شده دیگر در بازاریابی پیشنهاد دادن محصول به مشتری است. به جای آن می توان راه حل را به مشتری فروخت.
علاوه بر بازار فروش، بازار تأمین را هم باید حفظ و تقویت نمود.
آخرین موردی که باید برای بازاریابی در هزاره سوم بدان اشاره نمود، تغییر جهت شرکت های چند ملیتی از حالت سهام دار گرا به حالت جامعه گراست. محصولات آن ها در حفظ محیط زیست کمک می نمایند و زندگی سبزتری را به نوع بشر ارایه می دهند.
واکنش در برخورد با بحران
یکی از بدترین پاسخ های شرکت ها به تلاطم در بازار، کاهش همه جانبه و بدون تبعیض هزینه هاست. اتفاقا شرکت ها در دوره رکود برای حفظ سقف فروش خود نیاز بیشتری به تبلیغات دارند.
به جای کاهش بودجه بازاریابی می توان سمت و سوی آن را تغییر داد و مثلا محصولات ارزان تر را تبلیغ کنید یا قیمت را اندکی کاهش دهید.
روش دیگر آن است که جهت هزینه های بازاریابی را اصلاح نمایید و بودجه بازاریابی تان را هدفمندتر صرف نمایید.
راهکارهای مدیران در شرایط بحران
کافی است برای فروش یک جنس بنجل، محدودیت وضع کنید. مثلا دم درب ورودی اطلاعیه بزنید: «در این فروشگاه به هر نفر یک پتو بیشتر فروخته نمی شود.» تا مردم برای خرید پتویی که احتیاجی بدان ندارند، آن هم در چله تابستان صف نبندند.
چکیده ای از کتاب بازاریابی در خرطوم فیل
نوشته حسین مجد فر
تهیه کننده: دکتر محسن گرمسیری
مدرس دوره های آموزشی بانکداری و مشتری مداری
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد نظرات: 4
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بهترین کتابهای سیستم سازی کسب وکار
بهترین کتابهای سیستم سازی کسب وکار و خلاصه ای از هر کدام از آنها
خلاصه کتاب «اخبار را دنبال نکنید»
چاپ بولت ژورنال مدیران ایران
« هکرهای رشد » جای معاونین بازاریابی را خواهند گرفت!
کتاب نقشه راه توسعه فردی
بازاریابی محتوایی قدم به قدم
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید