درسهایی که هر کارآفرین باید از بنیانگذار تسلا بیاموزد
خبر ثبت سفارش برای پیش فروش بیش از ۱۵۰۰۰۰ خودروی الکتریکی مدل ۳ تسلا موتورز برای تولید انبوه که در تاریخ اول آوریل امسال اعلام شد، شوخی نیست. کل مبلغ پیش فروش به ازای ۱۰۰۰$ برای هر دستگاه معادل است با ۱۵۰ میلیون دلار پول نقد!!
این مقدار با در نظر گرفتن پیشینه ی “تسلا” در تحویل با تاخیر بسیار چشمگیر است تا جایی که حتی “ایلان ماسک” بنیانگذار تسلا در زمان اعلان خبر پیش فروش، به صورت طنزآمیز به این مطلب اشاره نمود. باید توجه داشت که مدتی که مشتریان منتظر محصول خود هستند ممکن است چند سال به طول انجامد و در طی این مدت این مبلغ پیش پرداخت در دست تسلا باقی می ماند.. گرچه این مسئله کنترل عملیاتی نادرست فعالیت های تسلا را نشان می دهد، اما می تواند درس خوبی برای کارآفرینان باشد.
شما برای به دست آوردن نقدینگی روش های دیگری نیز می توانید اقدام کنید و لزوما این روش ها محدود به اخذ وام و فروش سهام نمی باشد. پیش فروش محصول مدل کسب و کاری جدیدی نیست، اما حرکت استراتژیکی است که بسیاری از کارآفرینان به دنبال استفاده از آن نمی روند.
پیش پرداخت
“ماسک” تنها صاحب کسب و کاری نیست که به فکر پیش فروش محصول خود افتاده و مثال های زیادی وجود دارد.به عنوان نمونه در زمان رونق آپارتمان سازی، در بازار داغ وقتی تقاضا فراتر از عرضه شده بود، مردم قبل از ساخته شدن ساختمان هزینه واحدها را پرداخت می کردند. و یا وقتی که به یک فروشگاه سفارش مخصوصی بدهید، احتمالا باید پیشاپیش مبلغ کالاهایی را که بعدا قرار است وارد فروشگاه شوند را پرداخت کنید.
این به دلیل آ ن است که اگر مشتری کالایی را سفارش بدهد و برای تحویل گرفتن آن مراجعه نکند، محصولات کم طرفدار در قفسه های فروشگاه روی هم انباشته نشده، و با این روش از این اتفاق جلوگیری می شود. اما به طور کلی، در هرگونه کار سفارشی، دریافت پیش پرداخت حداقل به میزانی که هزینه مواد اولیه و بعضی کارها را پوشش دهد، مناسب می باشد.
حق عضویت
گرفتن حق عضویت یک روش قدیمی است که بسیاری از کارآفرینان آن را نادیده می گیرند. ناشران، دهه های زیادی است که از این روش استفاده می کنند. شما برای عضویت مجله خود پول پرداخت کرده و هر شماره را پس از چاپ در طی زمان دریافت می نمایید.
اما این ایده فراتر می رود؛ برنامه ی Prime سایت آمازون در حالت کلی یک عضویت می باشد که به ازای هر مشتری ۹۹$ دریافت می کند، قبل از آنکه حتی یک محصول بفرستد. این کار چند سود برای شرکت دارد: اول اینکه به شرکت یک نقدینگی بیشتری داده، دوم مشتریانی که قصد دارند ارسال رایگان و ارسال سریع داشته باشند را متصل کرده و سوم اینکه اطلاعات بیشتری برای برنامه ریزی در اختیار مدیریت قرار می دهد. تمام شرکت های ارتباطی از روش گرفتن حق عضویت استفاده می کنند.
شرکت های اینترنتی که محصولات دست چین شده ای را ارسال می کنند نیز به همین شیوه رفتار می کنند. چرا از این روش در دیگر کسب و کارها استفاده نشود؟! تعمیرگاه های اتوموبیل نیز می توانند سالیانه پیش پرداختی را برای انجام سرویس های عادی مانند تعویض روغن و بررسی های ایمنی دریافت نمایند. باغبان ها همینطور می توانند این کار را با پیشنهاد دادن مقداری تخفیف برای مشتریانشان انجام دهند، نسبت به اینکه پس از اتمام کار مزد خود را دریافت کنند. آیا مشتریان شما به طور منظم از شما خرید می کنند؟! تجدید عضویت آن ها را به صورت اتوماتیک برنامه ریزی کنید، شاید گذاشتن سرویس تحویل درب محل برای آسان کردن کار حرکت نامناسبی نباشد.
تخفیف در پرداخت های یک جا
تخفیف دادن به مشتریانی که در ابتدا تمام هزینه را یک جا می پردازند، روش کسب و کاری قدیمی است. اما اگر در شرایط سختی قرار بگیرید، در نظر گرفتن این گزینه راه حل مناسبی می باشد. این در اصل همان کاری است که Groupon برای مشتریان کسب و کاری خود انجام می دهد.
با توجه به این که این کار می تواند شما را بسیار نزدیک به حدود سود و ضرر کند، شاید چیزی نباشد که شما بخواهید همیشه انجام دهید. اما اگر نیاز به سرمایه در گردش دارید، دریافت پیش پرداخت ها می تواند یک حرکت عاقلانه باشد.
استفاده از کارت اعتباری
اگر مشتریان شما شرکت ها هستند (کسب وکارهای B2B)، به دنبال سوق دادن مشتریان خود به استفاده از کارت های اعتباری برای پرداخت باشید، تا اینکه بخواهید چند ماه منتظر باشید تا بخش امور مالی بالاخره چک شما را صادر کند. این عمل شاید همانند اخذ پیش پرداخت نباشد، اما اگر شما عادت کرده باشید به اینکه شرکت ها بین ۴۵ تا ۱۲۰ روز طول بکشد تا بدهی خود را پرداخت کنند، استفاده از این روش می تواند برای شرکت شما گردش مالی ایجاد کند و شاید بتواند تاثیری نزدیک به روش های گفته شده داشته باشد.
تمام کسب و کار ها نیاز به پول نقد دارند. اگر شما در مدل سازه ی کسب و کار خود خلاقانه و نوآورانه عمل کنید، می توانید بدون متحمل شدن هزینه های استقراض یا فروش قسمتی از شرکت برای فایننس کردن عملیات ها، بخش عمده ای از نقدینگی مورد نیاز خود را به دست آورید.
منبع: daneshbonyan24.ir
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
ناهماهنگی شناختی چیست؟ راههای کاهش ناهماهنگی شناختی
ناهماهنگی شناختی (تعارض شناختی) برای توصیف ناراحتی ذهنی استفاده میشود که ناشی از داشتن دو اعتقاد، ارزش یا نگرش متضاد با اعمال و واقعیت های بیرونی استفاده می شود. ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد حس رنجش روحی درونی می شود ، تصمیم گیری های ما را ضعیف و بهره وری مان را در زندگی شخصی و حرفه ای کم می کند .
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید