رهبری اعتماد آفرین
رهبران با اجرای چهار اصل عمده ، به افراد خود باخته ، گروههای ایستا و بی تحرک و سازمانهای کند و تنبل ، نیرو و انرژی می دهند :
- باور خود به انسان ها و توان تحول آفرینی آنان را با شفافیت نشان میدهند . سرمایه گذاری بر روی انسان ها ، توجه به شرایط و امکانات مورد نیاز آنها را در عمل آنها می توان مشاهده نمود.
- نیرو و انرژی موجود در رفتارهای منفی (مقاومت ، مبارزه و بی حرمتی ) را به سوی فعالیتهای مثبت هدایت می کنند . و با فراهم کردن فرصتهایی برای بازسازی کسانی که احساس خوبی ندارند امکان تبدیل انرژی های منفی به انرژی مثبت را فراهم می کنند .
- سازمان را برای پذیرش فکرهای جدید آماده نگه می دارند .
- با پذیرش و قدر دانی از بردهای کوچک انگیزه ی شرکت افراد در برنامه ها و کسب موفقیت های بزرگ را برای کلیه افراد سازمان لذت بخش میکنند .
همه ی ما نیازمند به میزانی از اعتماد هستیم تا مطمئن شویم سرمایه گذاری هایمان در حوزه های مالی ، زمان ، کوشش ها یا وفادری به نتیجه مثبت می رسد . درخصوص این اعتماد بخشی چشم به دست رهبران داریم .
شاید این مطلب برای شما مفید باشد!
هفت چیزی که هیچ وقت نباید به کارمندان بگویید
اهمیت موضوع رهبری چندان به فرد رهبر مربوط نمی شود ؛ چگونگی اعتماد آفرینی او به دیگران بستگی دارد . رهبران در هردو زمینه وظیفه ی ساخت فضای عمومی مورد نیاز اعتماد بخشی و نیز در سطح خرد و انگیزش احساسات مثبت در فرد فرد پیروان خود را برعهده دارند .
رهبران با جا دادن اندیشه های نیرومند و استانداردهای بالا در پیام هایشان به کمک ارائه این استانداردها در الگوهای کاربردی ، و بر پایی ساختارهای رسمی بر پیاده کردن الگوها ، به همگان اعتماد می بخشند .
رهبران برای پیروان استاندارد ، ارزش و چشم انداز می آفینند . درگفتارشان کلمات قصاری هست که در فرصت های مناسب خود را آشکار می سازند .
پیام های رهبر می تواند انگیزه حرکت شود ، یا به هنگام ضرورت انسان ها را از سردرگرمی نجات داه و آرام نماید .
رهبران به نقش الگو در می آیند و رفتارشان برای پیروان جنبه نمونه پیدا می کند .
رهبران به وجود آورنده فرایندها ، روش ها و ساختارهای لازم در سازمان هستند . آنان به کمک آفرینش ساز وکارهای رسمی، رفتار برندگان را چنان در فرهنگ سازمان به جریان می اندازند که به صورت روش عادی حتی در نسل های بعد نیز ادامه یابد.
رهبران باید اعتماد را در همه سطوح ، اعتماد به نفس در انسان ها ، اعتماد به یکدیگر ، اعتماد به نظام، اعتماد به سرمایه گذاران خارجی و اعتماد همگانی بیافرینند و کوتاهی در آفرینش هر کدام می تواند به موفقیت سازمان یا گروه لطمه ی جدی وارد نماید .
البته اعتماد به نفس رمز اصلی پیروزی رهبران نیست . مهمترین عنصر اعتماد به دیگران است .
برخی از اصول لازم جهت داشتن رهبری اعتماد آفرین عبارتند از :
- ایجاد روحیه اعتماد در سازمان و تک تک افراد
- ایجاد فرهنگ مسولیت پذیری فردی و سیستمی
- رواج گفتگوی بی پرده و شفاف
- بیان روشن انتظارات در ارتباطات
- جریان شفاف اطلاعات بین کلیه افراد
- احترام متقابل ، ارتباطات و هم یاری کلیه اعضا
- سازماندهی گفت و شنود های دوستانه
- تشریح اهداف مشترک و پیروزی های مشترک
- پرورش نیروی ابتکار ، خیال پروری و نوآوری
- راهگشایی برای بروز اندیشه های نو
- برخورد مناسب با انسان ها، چنانکه باور کنند آنان را به عنوان کارشناس شغلشان پذیرفته اند
- ایجاد اهمیت و بهای واقعی به بردهای کوچک و نوآوری های ریشه ای
اگر چه وجود چرخه های برد و باخت یک واقعیت گریز ناپذیر است . اما برای شکستن چرخه های شکست باید دانست که یک چیز خوب در مورد باخت زنگ خطری است که به صدا در می آورد ، اگر انسان ندای آن را شنیده و به حرکت در آید چرخه باخت متوقف می شود و اقدام های بهسازی صورت میگیرد ، مانند یک حمله ی مختصر است که فرد را نسبت به سلامت خود هشیار تر می کند .
نقطه ی مهار پذیر در هر مورد آغار ماجرا و در زمانی است که نخستین باخت رخ نمی دهد ، شاید بتوان رمز برد را اینگونه بیان کرد : دوباره نباختن در وضعیت مشابه .
انسان ها ی با منش و مثبت اندیش در سراسر جهان هر سه سنگ بنای اعتماد آفرینی ، مسولیت پذیری ، هم یاری و ابتکار را در وجود خود پرورش داده اند .
به هنگام برخورد با دشواری ها ، آنان می توانند از ذخیره درونی منش و شخصیت خو د کمک و پشتیبانی بگیرند .
مسولانه می کوشند تا نیروها و منابع مادی و معنوی بیشتری در راه حل مساله به کار گرفته شود . پشتیبانی و هم یاری دیگران را جلب می کنند و به ابتکار و یافتن راه حل سازنده می پردارند .
به هنگام رو به رو شدن با مشکل ، شریکانی دست و پا کنید . از رفتارناشایست بازندگان و گوشه نشینی بپرهیزید. این رفتار شما را از منابعی که می توانند در رسیدن به برد کمک کنند، محروم می سازد . انجام چیزی که به تنهایی ناممکن می نماید به یاری جمع ، شدنی است .
از بررسی بازی های ساده تا پیچیده ترین مسائل کسب و کار یا سیاست با یک حقیقت ساده در مورد انسان ها روبرو هستیم : انسان برخوردار از اعتماد، به آن چه اراده کند خواهد رسید .
منبع: کتاب رهبری اعتماد آفرین ، مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
ناهماهنگی شناختی چیست؟ راههای کاهش ناهماهنگی شناختی
ناهماهنگی شناختی (تعارض شناختی) برای توصیف ناراحتی ذهنی استفاده میشود که ناشی از داشتن دو اعتقاد، ارزش یا نگرش متضاد با اعمال و واقعیت های بیرونی استفاده می شود. ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد حس رنجش روحی درونی می شود ، تصمیم گیری های ما را ضعیف و بهره وری مان را در زندگی شخصی و حرفه ای کم می کند .
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید