رک گویی در ارتباطات
این چند سال گذشته زمان خیلی زیادی را صرف این کرده ام که برای بقیه در مورد قدرت مثبت پنداری حرف بزنم تا چه برسد به نوشتن یا حرف زدن ! این موضوع همیشه یکی از سوژههای مورد علاقهی من بوده است و تحقیقاتی که در مورد آن انجام داده ام گواه این حرف است. وقتی مردم قسمتی از مثبت پنداری در روابط را در محیط کاری حس میکنند، طبیعی است که بخواهند عملکرد بهتری داشته باشند و وفاداری و تعهد کاری بیشتری از خودشان نشان دهند. اما، بگذارید چیزی را روشن کنم. برای داشتن روابط با عملکرد بالا رک گویی خیلی بیشتر از مثبت پنداری مودبانه، جواب خواهد داد. وقتی از مثبت پنداری حرف میزنم، منظور من یک محیط کاری آرام و بدون چالش است . میخواهم این موضوع را بگویم که رک گویی به اندازهی با نزاکت بودن اهمیت دارد و حتی شاید بیشتر.
منظور من از رک گویی این است که یک گفتگوی باز و بیپرده داشته باشیم. این یعنی صداقت کامل و صراحت زیاد، نه منفیبافی و بیاحترامی و بیدلیل نیشدار حرف زدن. یعنی اینکه یک گفتگوی جدی و سخت داشته باشیم. تیمهای برتر، اگر لازم باشد، موقع کار کردن بحثهای چالش برانگیز راه می اندازند و این دقیقاً به خاطر درست بودن فضای کاری آن هاست و برای همین بیپرده بودن و رک حرف زدن، نه بد برداشت می شود و نه بعداً باعث کدورت و دعوا بین بچههای تیم خواهد شد. اگر تیم شما دوست دارد با نزاکت و تعارف رفتار کند و از بحث های سخت فرار کند، به شما قول میدهم که عملکرد تیم شما خیلی پایینتر از آن چیزی است که توان و قابلیتش را دارد.
بدون رک گویی، خیلی از مشکلات مسکوت باقی می مانند و نیاز به تغییر هیچ گاه بوجود نمی آید و شرایط فعلی همینطور که هست باقی می ماند. شاید امروزه، این موضوع برایتان مسئله ایجاد نکند، اما خیلی زود همین رک نبودن و صراحت نداشتن کار دستتان خواهد داد.در سطح سازمانی مشخص یک شرکت، اگر صراحت بیان تعریف نشده باشد، مطمئن باشید که هیچ وقت رقابت سالم شکل نمیگیرد. شرایط رقابت سالم خیلی سریع پیش می آید آنوقت اگر زرنگ و انعطاف پذیر نباشید از قافله عقب می مانید و این فقط در صورتی اتفاق می افتد که اعضای تیم، قدرت این را داشته باشند که بی درنگ و بدون ترس حرفشان را بزنند. این را هم قبول دارم که اگر تیم شما فضایی را برای رک گویی در نظر بگیرد، بالاخره افرادی پیدا می شوند که چندان از این موضوع خوششان نیاید.
اما این اصلاً مهم نیست. برای اینکه به خاطر تفاوت بین شخصیت ها، بعضی از آدمها رک گویی را منشاء ایجاد تنش میدانند. ممکن است آن ها احساس کنند که صداقت و صراحت در یک گفتگو، بیشتر شخصی است تا کاری. کار شما این است که نگاه آنان را نسبت به رک گویی عوض کنید و به آن ها بفهمانید رک گویی از ویژگیهای یه گفتگوی موثر است. همه چیز با شما شروع می شود! اگر شما نمونهای از این ارتباط بیپرده باشید و از آن حمایت کنید و وقتی کسی با شما رک بود، رفتارش را بپذیرید، آن وقت خیلی زود گفتگوهای صریح و موثر تبدیل به هنجار می شوند. این باعث می شود که تیم شما با حداکثر سرعت رو به جلو حرکت کند. فراموش نکنید، مثبت پنداری حیاتی و ضروری است، اما برای عملکرد بالا، به همان اندازه به صراحت بیان هم نیاز دارید.
منبع : مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات: 2
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید