چقدر به فروشنده و بازاریاب جدیدمان زمان بدهیم؟
فرآیند استخدام فروشنده برای شرکت ها به فرآیندی کم بازده تبدیل شده است.
تعداد زیاد آگهی های روزنامه های کثیر الانتشار پیرامون جذب بازاریاب و فروشنده وحضور همیشگی برخی از این روزنامه ها نشان می دهد که شرکت هایی که به دنبال فروشنده هستند کارآسانی در پیش ندارند.
در هرصورت فرد متقاضی به عنوان فروشنده کارش را شروع می کند و پس از ۶ ماه مدیر فروش این سوال برایش پیش می آید که ایا باید با او ادامه دهد یا عذرش را بخواهد ؟ آیا به او زمان و ابزار کافی را داده است؟ و البته از خودش می پرسد که مشکل از من است یا او ؟
برای اینکه بدانیم در چه شرایطی باید به آموزش فروشنده ادامه دهیم و بیشتر به او وقت دهیم و در چه شرایطی بهتر است همکاری خود را با او قطع کنیم پیشنهاداتی مطرح شده است.
۱-اشتیاق فروش را ردیابی و ارزیابی کنید.
یکی از نکات بسیار مثبت درباره شغل فروشندگی این است که فروشنده کنترل موفقیت خود را در ردست دارد. فروشندگان موفق این باور را دارند که همیشه می توانند بفروشند و شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی گرچه روی کار انها موثر استاما نمی توانند بهانه ای برای نفروختن آنها باشد.
البته ذکر این نکته لازم است که بسته به صنعت و محصول یا خدمت فروشنده باید آموزش کافی ببیند و بعد به بازار فرستاده شود .
۲-کنشی یا واکنشی؟
آموزش فروشنده برای حضور در بازار وظیفه سازمان است اما فروشندگانی که به دنبال موفقیت هستند منتظر دیگران نمی مانند و خودشان دست به کار می شوند. این افراد نه تنها به مشتریان بیرون سازمان با اشتیاق می فروشند بلکه افراد درون سازمان را نیز مشتری خود می بینند. بنابراین معیار دیگری که می توان برای همکاری یا عدم همکاری با یک فروشنده در نظر گرفت این است که آیا او پیشرو است و یا همیشه منتظر دریگران می ماند . به عبارت دیگر آیا فروشنده ما کنشی است یا واکنشی؟
۳-نظم و پشتکار فروشنده را مورد ارزیابی قرار دهید.
فروشنده ای که می خواهد مسیر موفقیت را بپیماید باید در تمام وجوه زندگی اش نظم و انظباط داشته باشد . همین نظم و انظباط است که در برخورد با مشتری نیز بروز می کند و میان یک فروشنده متوسط و یک فروشنده حرفه ای تفاوت ایجاد می کند.
از طرفی فروشنده باید در به کار بستن آموزش هایی که به او داده می شود از خود پشتکار نشان دهد و در یادگیری و تبدیل یادگیری به عمل از خود پیگیری نشان دهد. این عامل در کنار نظم می تواند شاخصی برای سنجش عملکرد فروشنده تازه کار باشد.
منبع :ماهنامه کاربردی بازاریابی- مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد نظرات: 1
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
تفویض اختیار، راز پنهان مدیران موفق
راهکارهای برون رفت از کاهش درآمد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در ایران
10 نکته برای فروش اینترنتی بیشتر
معرفی انواع فروشگاه اینترنتی
فرمول طلایی فروش
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید