چطور یک ارتباط شبکهای برنده – برنده بسازیم؟
یک قانون تجاری وجود دارد: اینکه وقتت را برای شبکهسازیای که بر مبنای بازی برد – برد نباشد، هدر نده.
به من اعتماد کنید، میدانم چه چیزی میگویم.
من نظمدهندهی سازمانی با بیش از ۴۰۰ خانم کارآفرین هستم. وقتی فهمیدم که بیشتر اعضا، فقط در یکی دو جلسه ارتباطی شرکت میکنند و دیگر ادامه نمیدهند، شوکه شدم. وقتی از آنها نظرسنجی کردیم که چرا دیگر ادامه ندادید، جواب اکثریت این بود که از این برنامهها، کاری بیرون نمیآید.
واقعاً بیزینسی از این جلسات بیرون نمیآمد؟ شوخی میکنید!
آنها انتظار دارند که مردم بعد از یکی دو جلسهی ملاقات، هر چیزی که آنها پیشنهاد میدهند، خریداری کنند؟ یعنی آنها واقعاً صبر نمیکنند که بفهمند مشتریها چه نیازی دارند و به یکی مثل شما اعتماد کنند؟ چه بر سر ساختن ارتباطات برنده – برنده آمده است؟
این نظر من است: اگر نمیتوانید یک رابطهی کاری را به یک رابطهی طولانیمدت تبدیل کنید، اصلاً شروعش نکنید. صادقانه اینکه: اگر به فکر رسیدن به موفقیت و لذت سریع از یک رابطه هستید، دارید انرژی خودتان را هدر میدهید.
چطور یک ارتباط شبکهای برنده – برنده بسازیم ؟
در اینجا ۵ نکته کلیدی در مورد ارتباط شبکهای که به خانمهای کارآفرین سازمانم هم گفتم، با شما در میان میگذارم:
۱ – بازار هدفت را بشناس.
برای شناسایی بازار هدفی که میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید، وقت بگذارید. خیلی مهم است که بهصورت استراتژیک فرصتهای شبکهسازی را انتخاب کنید. برای این برنامهریزی و به آن توجه کنید که برای ارتباط و شبکهسازی، در جایی حضور یابید که یا بهطور مستقیم به بازار هدف شما مربوط میشود و یا افرادی که در آن جمع هستند، میتوانند شما را به بازار هدفتان معرفی نمایند.
نکته مهم: شبکهسازیای که یک رابطهی بلندمدت، پایدار و نتیجهبخش را خلق میکند، با دیدن آدمهای بسیار اتفاق نمیافتد؛ بلکه با جلسه با آدمهای درست میسر میشود.
۲ – دقیقاً بدانید که چه چیزی را به یک رابطهی کاری اضافه میکنید.
وقتی میخواهیدشبکهسازی کنید، این سؤال را از خودتان بپرسید که چرا مردم باید با من ارتباط برقرار کنند؟ شبکهسازی فقط این نیست که چیزی کسب کنیم، این هم هست که چیزی را به دیگران ببخشیم. بهعنوان یک شبکه ساز حرفهای، خوب نگاه کنید و پیدا کنید که چه چیزی را میتوانید به دیگران پیشنهاد دهید. آیا واقعاً قصد دارید که بهصورت مداوم برای توسعه شبکه کاری حرفهایتان، زمان و انرژی بگذارید؟
۳ – هدفتان از شبکهسازی چیست؟
بهعنوان یکی از ابزارهای پیادهسازی مارکتینگ پلن (طرح بازاریابی) ِ تان، باید بدانید که شبکهسازی دقیقاً چه کمکی به طرح شما میکند؟
هدفتان از شبکهسازی چیست؟ موفقیتتان را در شبکهسازی چطور اندازهگیریمیکنید؟
۴ – قانون طلایی ارتباطات: امتیاز بدهید تا امتیاز بگیرید.
یک شبکه ساز موفق میداند که شبکهسازی فقط به گرفتن امتیاز از دیگران ختم نمیشود. بلکه آنچه او در این رابطه خرج میکند، تعیینکننده این است که این رابطه فقط وقت تلف کردن است و یا یک رابطهی ماندگار؟
همهی هدف شبکهسازی، خلق رابطهای ماندگار و قابلاعتماد است که طرفین را درگیر این ارتباط کند. خیلی مهم است که طرز فکری داشته باشید که به شما اجازه دهد به همان اندازه که انتظار دارید از این رابطه سود ببرید، به طرف مقابل هم سود برسانید.
نکته مهم: قانون عمل و عکسالعمل را در رابطه با ارتباطات هم میتوانید به کار ببرید.
شاید این مطلب برای شما مفید باشد!
پرسش هایی که به ارتباطات جدید منجر می شود
۵ – برای توسعه و نگهداری رابطهی برنده –برندهتان، بدون وقفه پیگیری کنید.
اگر قصد ندارید که رابطههایی که برقرار کردید را پیگیری کنید، همان بهتر است که در خانه بمانید و زمان خودتان و دیگران را هدر ندهید.
کل هدف شبکهسازی این است که یک رابطهی واقعی ِ برنده – برنده را شکل دهیم و در هر رابطهی خوبی، مهم، شناختن و اعتماد به طرف مقابل است. برنده کسی نیست که کارت ویزیتهای بیشتری را جمع کرده باشد، کسی است که رابطههای ماندنیتری را ایجاد کرده باشد.
نکته مهم: فقط این مهم نیست که شما قرار است چه چیزی نصیبتان شود. به طرف مقابل هم اجازه بدهید که بداند شما میخواهید پشتیبان او برای رسیدن به هدفش باشید.
یک سؤال کلیدی برای این منظور این است: من چطور میتوانم به شما کمک کنم تا موفق شوید؟
میخواهم دوباره تکرار کنم. اگر نمیخواهید برای بلندمدت شبکهسازی کنید، در خانهتان بمانید. شبکهسازیای که باعث رشد کسبوکارتان میشود، زمانبر است و باید بر پایهی اعتماد و احترام بنا شود.
وقتتان را برای شبکهسازی هدر ندهید، مگر اینکه بخواهید بر پایهی ارتباطات کاری، کار کنید.
و به خاطر داشته باشید : همانطور که بعضی ارتباطات سریع شکل می گیرند و توسعه پیدا می کنند، بعضی دیگر هم در طولانیمدت توسعه می یابند.
نوشته Sharon Michaels در فوربس – ترجمه توسط مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات: 4
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
ناهماهنگی شناختی چیست؟ راههای کاهش ناهماهنگی شناختی
ناهماهنگی شناختی (تعارض شناختی) برای توصیف ناراحتی ذهنی استفاده میشود که ناشی از داشتن دو اعتقاد، ارزش یا نگرش متضاد با اعمال و واقعیت های بیرونی استفاده می شود. ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد حس رنجش روحی درونی می شود ، تصمیم گیری های ما را ضعیف و بهره وری مان را در زندگی شخصی و حرفه ای کم می کند .
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید